Avocatul Poporului, Renate Weber, a dat joi lămuriri despre demersurile făcute la Curtea Constituțională și la Guvern în perioada stărilor de urgență și de alertă, într-un interviu acordat agenției Mediafax.

„Pe perioada pandemiei, în afara sesizărilor la CCR, noi avem peste 55 de adrese și recomandări la nivelul cel mai înalt – prim ministru, miniștri, nu mai vorbesc la nivel local sau de secretar de stat. Și ministrul de Interne – el foarte mult în perioada în care era starea de urgență, Ministrul Sănătății, ministrul Finanțelor, ministrul Muncii, dar și ministrul Economiei. Chiar dacă la multe din ele nu ne-au răspuns, în realitate, când mă uit la ce s-a întâmplat în practică, văd că de fapt sesizările noastre au fost avute în vedere și niște lucruri s-au schimbat.
 
Să vă dau niște exemple clare: noi am sesizat, la un moment dat, plecând de la sesizări de-ale colegilor noștri din teritoriu și de la niște luări de poziții ale unor medici. Am sesizat că în pandemie, toți cei care erau bolnavi și se aflau în concedii medicale cu această maladie primeau doar 75%. De ce? Pentru că nu era inclusă într-o hotărâre de Guvern unde existau enumerate bolile pentru care se putea obține concediu medical de 100%. A trebuit să facem noi sesizări și, pe baza a ceea ce am spus, au modificat acea hotărâre de Guvern. Sigur, Guvernul poate să spună că noi am făcut asta, adică Guvernul. Da, dar eu știu că fără sesizarea noastră, probabil lucrul acesta ar fi fost trecut sub tăcere.
 
Apoi i-am sesizat nu o dată domnului ministru Vela să aibă grijă cum anume trece faptele de contravenție în ordonanțele militare, că se creează confuzie. De ce? Pentru că în lege, de fapt, nu erau definite. Și ceea ce s-a întâmplat în practică a fost că fiecare agent constatator a interpretat cum a crezut el de cuviință și s-au aplicat niște amenzi de ne-au situat pe locul 1 în Europa – nu știu dacă nu și mai departe. Cele mai multe și cele mai mari, la cuantumul amenzii. I-am sesizat acest lucru. L-am rugat să facă măcar o minimă instruire cu agenții constatatori, ca să aibă și oamenii aceia un fir roșu, să știe cum să aplice.
 
Între timp, normal, am sesizat la CCR ordonanța inițială. S-a supărat Guvernul că am câștigat la CCR și am făcut asta? Iertați-mă, amenzile se dau pe baza unor fapte care sunt considerate contravenții. Dacă alea nu sunt în lege, cum să dai amenzi? Amenda este o sancțiune, nu se poate! Nu pe noi trebuie să se supere, ci pe faptul că, de-a lungul timpului, legislația românească a fost făcută prost. Pentru că asta nu e legislație de acum, din pandemie. E din 99, modificată iarăși, foarte nefericit, de Parlament. Dar lucrurile trebuie rezolvate.
 
Am trimis d-lui ministru Tătaru cred că vreo 4 adrese, ultima e chiar o recomandare prin care l-am rugat, pe de o parte, să nu mai interneze asimptomaticii, pe de altă parte, să deschidă spitalele pentru oamenii care au alte maladii. Noi primeam petiții și primim în continuare de la oameni și de la rude care ne spun că oamenii mor cu zile pentru că nu primesc asistență medicală. Am primit răspunsuri foarte vagi, inclusiv la ceea ce noi am sesizat cu privire la externări. Se plângeau oamenii că stau 40-50 de zile - cred că cel mai mult a stat cineva 63 de zile - asimptomatic în spital pentru că nu ieșeau 2 teste Covid negative la rând, consecutive.

Este o internare obligatorie. Noi am sesizat la CCR legea care e din 2006, care nu prevede niște criterii clare, ci doar spune că ministrul Sănătății, prin ordin, poate să facă asta. Or, orice internare este o privare de libertate și, din perspectiva Constituției României, este inadmisibil ca asta să se întâmple prin ordin de ministru. Ea trebuie să fie prin lege. De asta ne-am dus la Curtea Constituțională.
 
Pe 18 (iunie 2020 -n.r.) am făcut o recomandare, pentru că pe 17 apăruse pe site-ul Organizației Mondiale a Sănătății recomandarea ca persoanele depistate pozitiv, dar asimptomatice, să nu fie ținute în izolare mai mult de 10 zile. În izolare, pentru că ei nici nu se gândeau la internare. Noi am avut recomandări în sensul acesta, să nu-i internăm. Sigur că am făcut recomandarea aceasta. Au trecut câteva zile, ordinul a fost modificat ieri tot cu jumătăți de măsură. Adică nu vă mai ținem obligatoriu la nesfârșit, dar 10 zile tot vă ținem în spital. Dacă testul iese negativ, sunteți liberi să plecați, dacă iese pozitiv, vă întoarceți acasă și stați 4 zile în internare acasă. Păi nu putea să stea de la început 14 zile în izolare acasă?
 
Avem un ordin al ministrului Sănătății care precizează că nu trebuie dat tratament persoanelor asimptomatice pentru că s-a dovedit că nu ajută la eliminarea virusului. Deci avem ordin să nu fie tratați. Atunci, de ce îi ținem în spital? Avem câteva zeci de petiții – unii s-au plâns de condiții foarte precare. Nu mă refer la hrană. Dar este dificil pentru o persoană să stea o perioadă de timp complet lipsită de libertate. Oamenii nu pot să iasă afară.
 
Este dreptul fiecărei persoane care consideră că i-a fost afectat dreptul fundamental la libertate, este dreptul ei să se adreseze instanțelor de judecată. Știu că, la un moment dat, d-l Arafat s-a pronunțat pe respectarea drepturilor pacienților. Ne-a spus nouă de ce nu ne sesizăm pe acest lucru. Păi care drepturi ale pacienților să mai fie respectate, de vreme ce internarea este obligatorie? Acesta este primul drept pe care-l are un pacient. Vreau să mă duc să mă testez, este un drept, vreau să mă internez, este dreptul meu, dacă plătesc asigurări de sănătate. La tratament – să fiu informat. Asta, din păcate nu s-a întâmplat la noi”, a explicat Renate Weber pentru Mediafax.

Aceasta a vorbit și despre dubla impozitare a pensiilor de serviciu, atrăgând atenția că, personal, nu beneficiază de o pensie specială, dar că astfel de sume ar putea fi diminuate de către Parlament prin procedee care să nu încalce Constituția. Alte subiecte abordate au fost protejarea drepturilor copilului față de actele de pedofilie sau viol și dezbaterea privind eliberarea condiționată în cazul anumitor categorii de infracțiuni.

Interviul poate fi citit integral pe pagina web a agenției Mediafax