ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Elevilor cu rezultate slabe la învățătură le este interzisă înscrierea la Evaluarea Națională pentru a nu trage în jos media generală pe județ. Cel puțin asta afirmă cei de la Asociația Human Catalyst care dau exemplu județul Brăila, dar spun că această practică este întâlnită la nivelul întregii țări.

Într-o scrisoare deschisă adresată premierul și ministrului Educației, Asociația Human Catalyst atrage atenția că există școli în care elevilor slabi le este interzis să se înscrie la Evaluarea Națională, solicitând sancționarea cadrelor didactice care fac acest lucru.

„Există dovezi ce ne arată că nota medie pe școală / județ la evaluarea națională este ridicată artificial de o prezență redusă a elevilor de clasa a 8-a la testări – ca urmare a unei „selecții" impuse la nivel de clasă, management al școlii sau inspectorat școlar. Această situație rezultă în urma unei practici abuzive la nivel de sistem educațional, prin care elevilor considerați slabi le este interzisă înscrierea la Evaluarea Națională pentru a nu „trage în jos" media pe școală/județ. În practică, am întâlnit astfel de cazuri în toată țara, cu preponderență în comunități sărace, marginalizate și/sau cu procent mare de romi", se arată în scrisoarea deschisă remisă Mediafax. de Asociația Human Catalyst.

Autorii scrisorii deschise susțin că acest fenomen este observat în special în județul Brăila, unde nota medie la Evaluarea Națională a fost una mare, iar numărul elevilor care au susținut acest examen este cel mai mic.

„Cel mai reprezentativ exemplu în acest sens este ilustrat în cazul unităților de învățământ din județul Brăila. Deși aici în 2016-2017 nota medie la evaluarea națională a fost a doua cea mai mare din țară (7,29), după Municipiul București (7,35), ponderea elevilor din clasa a 8-a care nu au susținut evaluarea națională a fost cea mai crescută din România (36,5%), mai mult cu 3% față de anul școlar anterior. Important de precizat că „fenomenul Brăila" este practicat și la nivel de liceu, în cazul examenului de Bacalaureat", se arată în sursa citat.

Asociația solicită de la oficiali adoptarea de urgență a unor măsuri legale prin care să asigure participarea elevilor absolvenți la examenele menționate și sancționarea responsabililor din educație care pun presiune pe elevii cu note joase.

„Dat fiind că ne aflăm în perioada premergătoare evaluării naționale la clasa a 8-a și a examenului de Bacalaureat – când aceste practici se intensifică în școli – solicităm adoptarea de urgență a unor măsuri legale prin care să asigurați participarea elevilor absolvenți la examenele menționate conform legii și să descurajați, respectiv sancționați, responsabilii din educație (cadre didactice, directori, inspectori școlari) care împiedică accesul absolvenților la participarea la evaluări și pun presiune pe unii elevi, în mod profund abuziv, pentru a crea o imagine favorabilă falsă a școlii sau a județului și a promova o performanță fabricată prin astfel de mijloace", mai reiese din scrisoarea asociației.

Scrisoarea deschisă este adresată premierului, Viorica Dăncilă, ministrului Educației, Valentin Popa, dar și altor reprezentanți ai învățământului, cum ar fi președintelui Comisiei de Învățământ din Senat, Liviu Pop.