ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Un scandal a izbucnit la Spitalul Municipal din Timișoara, unde medicii sunt supravegheați cu brățări eletcronice, similare celor folosite pentru deținuți. Conducerea se apără spunând că vrea să monitorizeze timpul petrecut de personalul medical la serviciu, pe fondul suspiciunii că unii medici chiulesc de la program pentru că au treabă la cabinetul privat. Pe de altă parte, fostul manager, Olimpia Oprea, acuză faptul că actuala conducere cheltuiește sume mari de bani pe închirierea dispozitivelor de urmărire a personalului, timp în care în spital nu sunt asigurate necesități de bază pentru îngrijirea pacienților, potrivit Știri pe Surse

Daniel Malița, actualul manager, se apără: „Acest sistem nu este un sistem de supraveghere video sau audio. El funcționează pe baza bluetooth, este anonimizat, nu radiază și nu produce nici un efect. El se poate purta în diferite moduri, ca ecuson sau la mână. Noi monitorizăm spațiile, nu persoanele, ne interesează viteza de reacție și să avem rapoarte legat de unde e nevoie de mai mult personal, pentru că majoritatea timpului se petrece în saloane unde sunt pacienți în stare gravă. Achiziția a fost prin licitație publică. Costul chiriei este la câteva zeci de lei pe persoană pe lună, momentan avem pentru opt secții, 640 de persoane, vom vedea cum evoluează și dacă suntem mulțumiți. Au fost reclamații din partea personalului medical”.

Managementul Spitalului Municipal Timișoara a decis introducerea unui sistem de monitorizare electronică a personalului. Sistemul este închiriat de la o firmă privată, serviciile fiind plătite lunar de către spital. În prezent, pentru cele trei secții (distribuite în patru clădiri) pentru care se implementează sistemul, costurile se ridică la aproximativ 6.000 de euro pe lună. Spitalul are însă în total 23 de secții, care își desfășoară activitatea în 14 clădiri, astfel încât extinderea sistemului, așa cum se dorește, ar duce la o cheltuială de peste 20.000 de euro pe lună pentru întregul spital.

Această acțiune este pusă în aplicare de conducerea spitalului cu lipsă de transparență decizională și prin ignorarea atât a dispozițiilor legislației naționale, cât și a directivelor europene cu privire la drepturile și protecția angajaților la locul de muncă, precum și la protecția datelor cu caracter personal, consideră cei nemulțumiți de implementarea sistemului de monitorizare.

„În contextul pandemiei, în care resursele alocate pentru sănătatea publică se află mult sub cota de avarie, o asemenea cheltuială este complet aberantă și în contrasens cu nevoile reale ale pacienților și ale personalului medical.

Concret, ce beneficii aduce sistemul spitalului și pacienților? Nu vor mai pleca angajații acasă cu tot cu masca de protecție? Spitalul nu pune la dispoziție mască de protecție decât pentru personalul care efectuează garda, nu și pentru restul angajaților.

Dacă se dorește monitorizarea calității actului medical, in primul rând trebuie asigurate condițiile minime pentru această calitate. Lipsesc medicamente, echipamente de protecție, instrumentar și consumabile, însă personalul este obligat să poarte dispozitive de 200 de euro fiecare, cu stresul suplimentar că dacă se pierde, trebuie să-l plătească.

Cu ce ajută în mod concret înregistrarea electronică a prezenței sau traseului unui angajat prin spital, dacă acest sistem de monitorizare de fapt nici nu se substituie sistemului de pontaj, sigurul cu valoare legală, ci îl dublează? Cinismul situației este exprimat inclusiv în „argumentul” conducerii, că prin acest sistem se monitorizează "inclusiv orele suplimentare”, care conform dispozițiilor legale, nici nu se plătesc! 

Cât de relevantă este înregistrarea vitezei de reacție a unui medic, dacă paturile pacienților nu sunt dotate cu butoane de panică, prin care să se poată solicita rapid ajutorul unui cadru medical?

Cum poate acest sistem să "meargă bine și să dea randament” (în cuvintele managerului spitalului Dr. Daniel Malița) dacă se direcționează inutil resurse financiare, prin care s-ar putea în schimb îmbunătăți serviciile acordate pacienților? Spre exemplu, în maternitate nu există de câteva luni nici vată, nici tampoane, însă toate încăperile au fost împânzite deja cu dispozitive de urmărire – inducând un stres suplimentar pacientelor, care cred că sunt filmate la consultații. 

LEGEA 190/2018 pentru punerea în aplicare a Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) stabilește clar condițiile în care pot fi utilizate sisteme de monitorizare electronică în contextul relațiilor de muncă. Aceste dispoziții sunt încălcate în acest caz: conducerea a făcut achiziția înainte de a demonstra în vreun fel că alte modalități pentru atingerea obiectivelor, mai puțin intruzive, nu au fost eficiente; nu a justificat de ce necesitatea introducerii unui astfel de sistem electronic prevalează asupra intereselor sau drepturilor și libertăților persoanelor ce vor fi monitorizate; nu a informat personalul și nu a cerut avizul sindicatului.

Confederația Națională Sindicală Cartel ALFA consideră că această acțiune la nivelul Spitalului Municipal Timișoara reprezintă un abuz al conducerii asupra angajaților, este un gest iresponsabil prin care se irosesc resurse publice și așa extrem de reduse, ducând inclusiv la erodarea încrederii între pacienți și personalul medical, între angajați și între angajați și conducerea instituției.

Având în vedere cele expuse, cerem instituțiilor de control ale statului să investigheze această situație și să adopte măsurile care se impun. Sistemul public de sănătate trebuie consolidat, nu subminat!”, se arată într-o plângere a medicilor revoltați, citată de Știri pe Surse