ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Parlamentul European a adoptat o măsură care prevede instalarea stațiilor de încărcare pentru mașini electrice la fiecare 60km de-a lungul principalelor șosele care traversează statele membre UE, transmite Euractiv. Dacă obiectivul Parlamentului va fi acceptat de celelalte instituții ale UE, țările vor avea timp până în 2026 să atingă acest obiectiv.

Instituțiile UE consideră că mobilitatea electrică este o tehnologie-cheie pentru reducerea emisiilor de carbon în transportul rutier european. 

Însă, în timp ce se presupune că ponderea vehiculelor electrice va crește, preocupările șoferilor legate de lipsa infrastructurii de încărcare au devenit un obstacol în calea adoptării în continuare a acestei tehnologii.

Parlamentul a votat miercuri pentru a aborda aceste preocupări, cerând statelor membre să construiască puncte de încărcare pentru vehicule electrice cel puțin la fiecare 60 km pe autostrăzile principale. 

Noul "Regulament privind infrastructura pentru combustibilii alternativi" (AFIR) a fost susținut de 485 de deputați, 65 au votat împotrivă și 80 s-au abținut. A
 
Acesta urmează unei legi similare, deși mai puțin obligatorii, din 2014, care nu a fost considerată o poveste de succes de către parlamentarii cheie.

"Am pierdut cinci-șase ani", a declarat negociatorul-șef al Parlamentului în acest dosar, Ismail Ertug, din grupul S&D de centru-stânga, într-o conferință de presă după vot.

În opinia sa, acest lucru s-a datorat faptului că vechea lege este o "directivă", pe care statele membre trebuie să o includă în legislațiile lor naționale înainte de a deveni obligatorie.
 
În schimb, noua lege va fi un "regulament", ceea ce înseamnă că, odată adoptată, se va aplica imediat în toate țările UE.

"Am un citat celebru", a declarat Ertug jurnaliștilor, "cea mai mare problemă a UE sunt statele membre, iar aceasta este încă o dată o dovadă în acest sens".

Într-o declarație scrisă publicată de Parlamentul European, Ertug a scris că "în acest moment avem 377.000 de stații de încărcare în UE, dar aceasta este jumătate din numărul care ar fi trebuit să fie atins dacă țările UE și-ar fi respectat promisiunile".

Sancțiuni pentru statele membre care nu se conformează

"Am încercat să-mi conving colegii cu privire la așa-numitul mecanism de sancțiune care ar fi putut fi un instrument în mâna mea atunci când am mers la trilog", a declarat Ertug jurnaliștilor.
 
Propunerea sa ar fi deschis opțiunea de a amenda țările UE cu 1.000 de euro pentru fiecare stație de încărcare lipsă.

Cu toate acestea, această idee nu a reușit să obțină o majoritate în parlament, fiind susținută doar de Grupul Socialiștilor și Democraților din care face parte Ertug, de Grupul Verzilor și de alți câțiva eurodeputați.

Pe lângă faptul că obligă statele membre, regulamentul include prevederi pentru operatorii de stații de încărcare, cerându-le să faciliteze plățile și să afișeze prețul pe kWh, pentru a face prețurile mai comparabile.

Regulamentul abordează, de asemenea, infrastructura pentru alte tehnologii de transport, inclusiv stațiile de alimentare pentru vehiculele care funcționează cu hidrogen, precum și alimentarea cu energie electrică a porturilor și dispoziții pentru aeroporturi.