ACTUALIZARE 22:30 Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Asztalos Csaba, a afirmat miercuri că nu județul de înmatriculare a unui autovehicul este relevant pentru reducerea poluării și aglomerării unui oraș, ci gradul de poluare al mașinii, subliniind că introducerea vinietei de acces în București, în condițiile prezentate de Primăria Capitalei, este discriminatorie și nelegală, informează Agerpres.

„Noi am avut plângeri la CNCD cu privire la impunerea unor taxe de acces pentru autovehicule în funcție de județul de înmatriculare a acestora. A fost celebra taxă de barieră la Mamaia, prin care accesul în stațiune a autovehiculelor înmatriculate în alt județ decât Constanța era taxată. Această taxă a fost considerată ca fiind discriminatorie printr-o decizie a instanței, respectiv a Curții de Apel București, tocmai pentru că nu se justifica această diferențiere pe criteriul de înmatriculare într-un județ sau altul. De altfel, Curtea de Apel mai spunea că aceste taxe se pot impune prin lege și nu prin hotărârea Consiliului Local”, a declarat Asztalos Csaba, miercuri, pentru agenția de știri Agerpres.

În opinia președintelui CNCD, Primăria București ar putea opta, în schimb, pentru măsuri precum taxarea autovehiculelor sub Euro 5, indiferent de județul unde sunt înmatriculate, interzicerea circulației mașinilor cu motor Diesel sau impunerea de restricții în anumite zone mai aglomerate și poluate ale Capitalei.

„Pentru București, din punctul meu de vedere, se pot lua măsuri pentru limitarea poluării atât prin taxare, cât și prin restricționarea sau interzicerea accesului în anumite zone din centru sau considerate poluate ori aglomerate. Dar, criteriul care trebuie avut la bază nu este cel al înmatriculării într-un județ sau altul a autovehiculelor, ci gradul de poluare al acestora. Dacă Primăria București, de pildă, de mâine decide că în oraș nu mai pot circula autovehiculele Euro 3 sau 4, dar indiferent de județul de înmatriculare, fie că sunt înmatriculate în Paris, Maramureș, unde vreți, deci toate autovehiculele, nu este o formă de discriminare, această restricție poate fi justificată. De exemplu, în Germania există orașe care au decis că din data de, anul cutare, interzic circulația autovehiculelor cu motor Diesel pentru că ele sunt poluante, dar indiferent dacă sunt înmatriculate în orașul respectiv sau în altă parte. Regula se aplică în funcție de criteriul gradului de poluare al autovehiculului, ca atare nu putem stabili o vinietă de acces doar pentru autovehiculele din alte județe pentru că nu are relevanță unde sunt înmatriculate din perspectiva reducerii gradului de poluare. Nici statistic nu am probat că ele sunt vinovate pentru gradul ridicat de poluare din București. Dimpotrivă (...) Poate fi introdusă în schimb, spre exemplu, o taxă pentru autoturismele sub Euro 5, să plătească o taxă de poluare. Putem să decidem că nu mai permitem circulația autoturismelor sub Euro 3 sau să aibă o taxă mult mai mare. Sau putem să introducem o taxă pentru toate autovehiculele care circulă prin centru, dar pentru toate autovehiculele, indiferent dacă sunt înmatriculate în București, Ilfov, Prahova sau alte județe. Deci, criteriul după care stabilesc o taxă, o restricție sau excludere este gradul de poluare al autovehiculelor și nu locul de înmatriculare a acestora”, a adăugat Asztalos Csaba, subliniind că locuiește de 20 de ani în București și susține demersurile Primăriei pentru protejarea mediului și reducerea poluării, însă dorește ca acestea să fie legale, corecte și nediscriminatorii. 
 
 
ȘTIRE INIȚIALĂ 
 
Primarul Capitalei, Gabriela Firea, anunță noi măsuri pentru reducerea poluării în București. În acest sens, primarul Capitalei a propus Consiliului General un proiect de lege prin care se va impune o vinietă specială pentru intrarea în București, pentru mașinile înmatriculate în alte județe decât București și Ilfov. 

De asemenea, mașinile cu norma de poluare non euro, Euro 1 și Euro 2, indiferent unde sunt înmatriculate, nu vor mai avea voie în centrul Capitalei. Mașinile Euro 3 vor putea să circule în centrul Capitalei doar dacă achită o taxă. Proiectul ar urma să fie supus votului Consiliului General al Capitalei în luna septembrie, iar dacă va fi adoptat va intra în vigoare din ianuarie 2020.

„Cercul vinietei C este limitat prin Planul de Calitate a aerului începând din PiațaVictoriei – Iancu de Hunedoara – șos. Ștefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Șincai – str. Lânăriei – Calea Șerban Vodă – bd. Mărășești – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Hașdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzești și P-ța Victoriei, inclusiv limitele acestuia. În acest interval, zilnic în intervalul 7 – 22, de luni până vineri, va fi interzis accesul fără achiziționarea acestei viniete de către cei care au intenția să tranziteze orașul și nu sunt înmatriculați în București, cât și de cei care sunt în Municipiul București și Ifov”, a anunțat, miercuri, Mihai Teodorescu, directorul Direcției Transporturi din cadrul PMB.