ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Presa noastră s-a întrecut, zilele acestea, ce fake news-uri să mai bage la înaintare pentru a îl denigra pe ÎPS Teodosie. Iată aici top 5 dintre acește știri false date de o parte a presei „quality” (Adevărul, Hotnews, Digi24, etc.):

1. ÎPS Teodosie ar fi făcut, la Constanța, "a doua" Înviere a Domnului, încălcând canoanele bisericești.

FAKE NEWS. ÎPS Teodosie nu a făcut, din nou, Învierea, ci a făcut slujba Odovaniei Învierii, conform canoanelor bisericești. Singurul element în plus introdus de ÎPS Teodosie a fost acela că le-a dat oamenilor Lumina sfântă de la Ierusalim. Fapt care nu poate fi numit în nici un fel o „inovație” liturgică sau un element necanonic.

2. ÎPS Teodosie ar fi fost SINGURUL ierarh ortodox care a repetat Învierea Domnului.

FAKE NEWS. ÎPS Serafim, ÎPS Ciprian și PS Galaction au săvârșit, și ei, Odovania Învierii. În plus, TOATE bisericile ortodoxe și mănăstirile din Grecia au săvârșit, jos seara, Odovania Învierii, la îndemnul Arhiepiscopiei Greciei. Așadar, ÎPS Teodosie este departe de a fi un element singular sau „sectar” în cadrul Bisericii Ortodoxe, așa cum au scris unii (pseudo)ziariști.

3. ÎPS Teodosie ar fi încălcat legea prin faptul că a împărtășit oameni cu aceeași linguriță și pentru asta ar trebui trimis la închisoare sau dat pe mâna brigăzii anti-teroriste.

FAKE NEWS. ÎPS Teodosie nu a încălcat nici o lege, deoarece nu există vreo lege care să reglementeze sau interzică Împărtășania în cadrul cultului ortodox (sub nici o formă a ei). Mai mult, în ultima liturghie publică din Postul Paștelui, de pe 22 martie, s-au împărtășit zeci de mii de oameni în toată țara, și nu s-a înregistrat nici o explozie de sute de mii de îmbolnăviri de coronavirus, o săptămână sau două mai târziu. Ancheta epidemiologică efectuată de DSP Suceava a arătat fără echivoc că nici unul dintre preoții care s-au împărtășit din același potir cu ÎPS Pimen nu s-a infectat de coronavirus. În fine, Constituția României, prin art. 29, garantează libertatea religioasă și libertatea cultelor de a-și organiza singure practicile interne.

4. Credincioșii l-ar fi „boicotat” pe ÎPS Teodosie și nu ar fi participat la „Învierea 2”. Asta arată că ÎPS Teodosie nu se bucură deloc de spirjin popular.

FAKE NEWS. La slujba Odovaniei Învierii au participat cam toți atâția oameni cât au participat și în alți ani la aceeași sjujbă. Este o slujbă care a „picat” în mijlocul săptămânii și nu foarte cunoscută. Însă online, transmisiunea Odovaniei de la Constanța a fost urmărită de peste 10.000 de credincioși (între timp a ajuns la 435.000 vizualizări) – fapt care arată că, la nivelul întregii țări, gestul lui ÎPS Teodosie a stârnit mult interes. Pe de altă parte, dacă ar fi participat mai mulți oameni la Constanța, presa noastră tabloidizată ar fi scris că ÎPS Teodosie „infectează oameni în masă” și îmbolnăvește întreaga Românie de coronavirus.

5. ÎPS Teodosie ar fi fost aspru criticat de majoritatea preoților ortodocși și ar fi intrat în conflict deschis cu Patriarhia.

FAKE NEWS. Unii dintre „preoții” care l-au criticat sunt în realitate foști preoți, caterisiți, precum „teologul Bogdan Papacostea”. Indivizii care au perturbat Odovania, numindu-l pe ÎPS Teodosie „satana” pentru că ar fi repetat Învierea, sunt radicali care suferă probabil și de tulburări nervoase – fapt care nu a împiedicat presa să-i citeze pe larg. Părintele Ioan-Florin Florescu, care l-ar fi „distrus” pe ÎPS Teodosie conform „presei” noastre, a arătat de fapt că în multe privințe este de acord cu ÎPS Teodosie, și a avut o poziție mult mai nuanțată. Mulți alți preoți și teologi l-au susținut pe ÎPS Teodosie în această perioadă. Cât despre așa-zisul conflict cu Patriarhia – acesta nu are nici o bază și este, în mare, tot o „gogoașă” de audiență.

De unde aceste fake news-uri? Ele pot fi puse, cel puțin în parte, pe seama goanei după audiență a unei „prese” care a abdicat de la orice standard de calitate sau de adevăr. Așa cum arăta sociologul Mirel Bănică: „Biserica a devenit un subiect tabloid, pentru că românii consumă multă presă tabloidă, după cum bine știm, și pentru că, eu cred că ceea ce se întâmplă acum cu prezența bisericii ortodoxe în presă, în media este, de fapt, o formă sublimată de religie și cultură populară.” Iar dacă aceasta e într-adevăr o formă de religie, e din păcate una dominată de minciună, răutate și fake news.