Uniunea Europeană și-a exprimat angajamentul de a continua să utilizeze în această iarnă restricțiile și obligațiile cu care ne-a obișnuit deja pentru a controla răspândirea COVID-19 și, de asemenea, de a crea un tratat global „obligatoriu din punct de vedere juridic" împotriva pandemiilor, cu o „OMS consolidată în centrul său". Astfel începe un articol de pe Principia -Scientific.com, care analizează în profunzime un document oficial al al Uniunii Europene.

Redăm mai jos analiza acestora pentru cititorii ActiveNews

Potrivit sursei citate, documentul, publicat la 2 septembrie și intitulat Răspunsul UE la COVID-19: pregătirea pentru toamna și iarna 2023 (PDF) , a fost elaborat de Comisia Europeană (executivul UE) și trimis Parlamentului European.Acesta dezvăluie cât de mult este tributară noii ortodoxii în materie de biosecuritate conducerea UE și este de rău augur pentru viitoarea gestionare a bolilor contagioase în cadrul blocului și la nivel global.

În ceea ce privește blocarea și alte restricții, raportul propune un set de „indicatori-cheie care să fie evaluați atunci când se decide reintroducerea măsurilor nefarmaceutice". Acești indicatori includ date privind bolile grave și gradul de ocupare a spitalelor și - ceea ce este cel mai  important - se afirmă că nu se referă doar la COVID-19, ci și la gripă, ceea ce face ca această măsură să facă parte din gestionarea normală a bolilor de iarnă, continuând pe termen nelimitat.

Acesta sugerează obligativitatea utilizării măștilor ca „primă opțiune pentru a limita transmiterea în comunitate", măștile FFP2 fiind opțiunea preferată.

„Utilizarea măștilor în spații publice închise, inclusiv în transportul public, poate fi o primă opțiune pentru a limita transmiterea în comunitate. Dovezile recente arată că măștile de față FFP2, care sunt ușor disponibile în UE/SEE, au un efect protector mai puternic decât măștile medicale sau măștile de pânză în comunitate.”

Prin urmare, statele membre sunt puternic încurajate să ia în considerare utilizarea acestora în contexte specifice.

Documentul recomandă impunerea preventivă a distanțării sociale pentru a încerca să se evite „necesitatea unor măsuri mai perturbatoare, cum ar fi lockdown-urile, închiderea întreprinderilor și a școlilor, recomandările de a sta acasă și restricțiile de călătorie". Raportul subliniază necesitatea unui „angajament politic" pentru ca măsurile de închidere și alte măsuri să funcționeze.

Angajamentul politic și implicarea comunității sunt esențiale pentru succesul și eficiența măsurilor non-farmaceutice.

Se are în vedere evitarea perturbării în continuare a educației și a vieții copiilor, deși chiar și aici nu a fost exclusă închiderea școlilor.

„Pandemia COVID-19 a perturbat viețile copiilor și adolescenților, afectându-le rutina zilnică, educația, sănătatea, dezvoltarea și bunăstarea generală. Prin urmare, este important să se țină seama de impactul negativ al întreruperilor școlare asupra sănătății și dezvoltării copiilor. Ar trebui să se urmărească ca punerea în aplicare a măsurilor în școli să fie menținută la un nivel minim și ar trebui să se prevină pierderea în continuare a legăturii cu școala fizică.”

Documentul descurajează restricțiile de călătorie - libertatea de călătorie și eliminarea frontierelor interne fiind un articol de credință pentru UE. Cu toate acestea, documentul recomandă utilizarea certificatului digital Covid (adică a pașaportului de vaccinare, deși recunoaște și imunitatea naturală) ori de câte ori sunt „necesare" restricții de călătorie, lăudându-se cu utilizarea masivă a acestuia. 

„Statele membre pot utiliza certificatul digital Covid al UE în cazul în care situația epidemiologică din această toamnă și iarnă face necesară reintroducerea temporară a restricțiilor de călătorie. Regulamentul privind certificatul digital Covid al UE, care a fost prelungit până în iunie 2023, oferă cadrul necesar pentru a gestiona impactul restricțiilor asupra liberei circulații și pentru a facilita călătoriile. Acesta asigură faptul că cetățenii pot beneficia de certificate interoperabile și reciproc acceptate de vaccinare, testare și recuperare COVID-19. În principiu, deținătorii de certificate digitale valabile ale UE pentru Covid  nu ar trebui să fie supuși unor restricții suplimentare atunci când călătoresc în UE. Certificatul digital Covid al UE a reprezentat un succes major în ceea ce privește punerea la dispoziția publicului a unui instrument acceptat și de încredere în întreaga UE (și în mai multe țări terțe) și în ceea ce privește evitarea fragmentării sistemelor naționale multiple. Începând cu 1 august 2022, 75 de țări și teritorii de pe cinci continente sunt conectate la sistemul de certificat digital al UE (30 de state membre UE/SEE și 45 de țări și teritorii din afara UE), iar alte câteva țări și-au exprimat interesul de a se alătura gateway-ului sau sunt deja angajate în discuții tehnice cu Comisia. Sistemul de certificat digital COVID al UE este suficient de flexibil pentru a se adapta la evoluția răspunsului COVID-19. Posibile adaptări ale perioadei de valabilitate a certificatelor eliberate pentru primul vaccin de rapel pot deveni necesare în lumina unor dovezi științifice suplimentare și a evoluției pandemiei.”

Astfel, certificatul digital Covid UE devine un standard global.

Ceea ce nu se menționează, bineînțeles, este o justificare pentru aceste treceri. Ce rost are să restricționăm călătoriile celor nevaccinați (sau insuficient vaccinați) atunci când cei vaccinați nu sunt mai puțin susceptibili de a răspândi boala?

Această întrebare cheie este complet neabordată.

În ceea ce privește vaccinarea, documentul oferă 15 „obiective", „priorități" și „acțiuni" pentru strategiile de vaccinare COVID-19.

Printre acestea se numără „prioritatea" de a încuraja administrarea vaccinului original (pentru tulpinile Covid dispărute) în rândul tuturor copiilor și adolescenților eligibili, precum și un punct de acțiune pentru a se asigura că medicii de familie își petrec suficient timp vaccinând oamenii (nu au altceva de făcut?).

Se sugerează administrarea de doze de rapel la fiecare trei luni, ceea ce înseamnă că acestea nu mai sunt de mare folos după șase luni.

De asemenea, încurajează guvernele să combată „dezinformarea" din mass-media și de pe internet pentru a asigura „mesaje clare, coerente și bazate pe dovezi care să demonstreze siguranța și eficacitatea continuă a vaccinurilor COVID-19".

Acesta face legătura între îngrijorările legate de siguranța vaccinurilor și „narațiunile anti-occidentale și anti-UE" și cu site-urile web care, de asemenea, se abat de la narațiunea privind războiul din Ucraina. Punctele de acțiune privind vaccinurile includ:

  • „Continuarea strategiilor naționale de vaccinare COVID-19 folosind vaccinurile disponibile în prezent pentru a reduce spitalizările, bolile grave și decesele.
  •  Îmbunătățirea absorbției vaccinului în cadrul cursului de vaccinare primară și a primei doze de rapel în rândul persoanelor eligibile, inclusiv a copiilor și adolescenților eligibili în conformitate cu calendarele naționale de vaccinare, rămâne o prioritate.
  • Menținerea capacităților ridicate de vaccinare,  fie prin reactivarea centrelor de vaccinare, fie prin utilizarea altor resurse, cum ar fi medicii generaliști.
  • Să priritizeze administrarea unei doze suplimentare de rapel (a doua sau ulterioară) pentru anumite grupuri de populație: persoanele cu vârsta de 60 de ani și peste și persoanele de orice vârstă care prezintă risc de boală severă (de exemplu, persoanele cu comorbidități, persoanele imunocompromise și femeile însărcinate).
  •  De asemenea, ar trebui să se ia în considerare stimularea lucrătorilor din domeniul sănătății și a personalului din centrele de îngrijire pe termen lung. 
  • Rapelurile ulterioare ar putea fi administrate la trei luni de la cel precedent, iar prioritate ar trebui să aibă persoanele care au primit ultimul rapel cu mai mult de șase luni în urmă.
  • Monitorizați îndeaproape eficacitatea și siguranța vaccinurilor [noi și] adaptate, odată ce va începe implementarea pe scară largă. Dacă este necesar, strategiile naționale de vaccinare ar trebui să fie adaptate atunci când vor fi disponibile mai multe dovezi privind performanța acestor vaccinuri.
  •  Ar trebui să se furnizeze informații clare cu privire la justificarea recomandărilor și la beneficiile seriei primare și ale rapelurilor pentru diferite grupuri de populație, inclusiv pentru cei care au avut deja boala.
  • Asigurați-vă că există capacitatea de a actualiza periodic strategia de comunicare publică, pe baza evoluțiilor epidemiologice, a schimbărilor în percepțiile și atitudinile publicului cu privire la pandemia în curs și la vaccinarea COVID-19, inclusiv capacitatea de a monitoriza și de a reacționa rapid la informațiile false sau înșelătoare.
  • Creșterea încrederii în vaccinare prin monitorizarea și abordarea întrebărilor și preocupărilor publicului, prin explicarea științei care stă la baza recomandărilor și prin dezmințirea informațiilor false și a dezinformărilor în mass-media principale și în mediile sociale.
  •  Mesajele clare, consecvente și bazate pe dovezi care demonstrează siguranța și eficacitatea continuă a vaccinurilor COVID-19 sunt esențiale. 
  • Țintiți grupurile de populație greu de atins prin intermediul unei comunicări adaptate și apelați la profesioniștii din domeniul sănătății și la liderii comunității ca surse de încredere pentru furnizarea de informații.
  • Abordarea dimensiunii politice a ezitării față de vaccinuri și a campaniilor de dezinformare legate de narațiunile antioccidentale și antieuropene. 
  • Printre provocările speciale se numără canalele pe care circulă dezinformarea în legătură cu alte crize, în special cu agresiunea militară rusă împotriva Ucrainei.”

Documentul consolidează cu emfază angajamentul UE față de un nou tratat „obligatoriu din punct de vedere juridic" privind pandemiile, cu o OMS consolidată în centrul său și investesc peste o jumătate de miliard de euro (echivalentul în dolari și lire sterline) pentru ca acesta să devină realitate.

În cele din urmă, UE consideră că este de o importanță vitală să se valorifice lecțiile învățate din pandemia COVID-19 și să se consolideze arhitectura globală de sănătate - cu o OMS consolidată în centrul acesteia.

„UE este hotărâtă să fie o forță motrice în negocierile privind un nou acord internațional, obligatoriu din punct de vedere juridic, privind prevenirea, pregătirea și răspunsul în caz de pandemie, precum și privind modificările specifice pentru consolidarea Regulamentului sanitar internațional din 2005.Aceste procese complementare reprezintă o prioritate pentru UE și oferă o oportunitate istorică de a găsi soluții multilaterale la provocările comune, pe baza principiilor solidarității colective, echității, corectitudinii, incluziunii și transparenței sporite. În plus, noul Fond intermediar financiar (FIF) pentru prevenirea, pregătirea și răspunsul la pandemii, la care Team Europe s-a angajat deja să contribuie cu cel puțin 588 de milioane de euro, va oferi finanțare pentru a sprijini prevenirea, pregătirea și răspunsul la pandemii, inclusiv punerea în aplicare a Regulamentului sanitar internațional modificat și a noului acord internațional privind prevenirea, pregătirea și răspunsul la pandemii.

Documentul prezintă, de asemenea, o viitoare „strategie globală a UE în domeniul sănătății" care „va oferi cadrul politic cu priorități, guvernanță și instrumente, permițând UE să vorbească cu o singură voce influentă și să valorifice la maximum capacitatea echipei europene de a proteja și promova sănătatea la nivel mondial".

Pentru aceia dintre noi care încă mai ținem la strategiile de pandemie bazate pe dovezi de dinainte de 2020, care au avut ca premisă doar atenuarea impactului prin extinderea capacității de asistență medicală de urgență și prin găsirea unor tratamente sigure și eficiente, și nu prin impunerea unor metode intruzive, dăunătoare și nedovedite de a încerca să prevină răspândirea unei boli care este oricum inofensivă pentru majoritatea oamenilor, acest lucru este de rău augur pentru direcția actuală de deplasare în Europa și la nivel global.

Pentru că suntem cenzurați pe Facebook ne puteți găsi și pe Telegram și GoogleNews