Autorii unui studiu publicat marți au lansat o serie de avertismente  cu privire la riscurile expunerii la radiațiile generate de tehnologia 5G și au declarat că cercetările lor arată că limitele de expunere existente pentru radiațiile wireless sunt dăunătoare pentru sănătatea umană, potrivit The Defender.

Comisia Internațională privind Efectele Biologice ale Câmpurilor Electromagnetice (ICBE-EMF) a realizat studiul, care a fost publicat în Environmental Health.

ICBE-EMF a solicitat o evaluare independentă a pericolelor și a impactului radiațiilor wireless, o campanie de informare a publicului cu privire la riscurile pentru sănătate asociate radiațiilor și "o amânare a  implementării tehnologiilor wireless 5G până când siguranța va fi demonstrată și nu doar presupusă".

Într-un comunicat de presă al ICBE-EMF, Dr. Lennart Hardell, oncolog, autor a peste 100 de lucrări despre radiațiile neionizante și autorul principal al studiului, a declarat:

„Mai multe studii robuste efectuate pe oameni cu privire la radiațiile emise de telefoanele mobile au constatat riscuri crescute de tumori cerebrale, iar acestea sunt susținute de dovezi clare ale carcinogenității acelorași tipuri de celule constatate în studiile pe animale."

În interviurile acordate The Defender, Hardell și Joel M. Moskowitz, director al Centrului pentru sănătatea familiei și a comunității de la Facultatea de sănătate publică a Universității din Berkeley, California, au discutat despre concluziile studiului, despre noua inițiativă a ICBE-EMF de sensibilizare cu privire la riscurile 5G și au explicat cine este cel mai susceptibil la efectele potențial dăunătoare ale radiațiilor wireless.

Potrivit lui Moskowitz, expunerea la telefoane mobile și la alte dispozitivelor wireless ar trebui limitată, în special pentru femeile însărcinate și copii.

Hardell și Moskowitz - ambii asociați cu ICBE-EMF și cu studiul său - au acuzat, de asemenea, agențiile de reglementare, cum ar fi Comisia Federală pentru Comunicații (FCC) și Comisia Internațională pentru Protecția împotriva Radiațiilor Neionizante (ICNIRP), că au ignorat riscurile - în ciuda sutelor de studii care indică pericolele expunerii la radiațiile wireless - și au solicitat acțiuni în justiție și o presiune publică sporită împotriva acestora.

ICBE-EMF se descrie ca fiind „un consorțiu multidisciplinar de oameni de știință, medici și profesioniști în domeniu care sunt sau au fost implicați în cercetări legate de efectele biologice și medicale ale frecvențelor electromagnetice de până la 300 GHz inclusiv".

Înființat în 2021, ICBE-EMF - care declară că sunt „dedicați asigurării protecției oamenilor și a altor specii împotriva efectelor nocive ale radiațiilor neionizante" - a luat naștere din International EMF Scientist Appeal, o petiție semnată de peste 240 de oameni de știință.

Potrivit noului studiu ICBE-EMF, limitele de expunere la radiații de radiofrecvență (RFR) stabilite în anii 1990 de către FCC și ICNIRP „s-au bazat pe rezultatele unor studii comportamentale efectuate în anii 1980, care au implicat expuneri de 40-60 de minute la 5 maimuțe și 8 șobolani" - după care au fost aplicați „factori de siguranță arbitrari" „la un prag aparent al ratei de absorbție specifică (SAR)" de 4 wați pe kilogram”.

Potrivit unei fișe informative care însoțește publicarea studiului, acest lucru înseamnă că nu s-a pretins că există "efecte adverse asupra sănătății ca urmare a expunerii la RFR".

Documentul susține că aceste limite de expunere la radiații s-au bazat „pe două ipoteze majore" - că orice efecte biologice ale expunerii la radiații fără fir „se datorau încălzirii excesive a țesuturilor și că nu ar apărea efecte sub presupusul prag al ratei de absorbție -SAR" și „douăsprezece ipoteze care nu au fost specificate nici de FCC, nici de ICNIRP".

Limitele stabilite de FCC și ICNIRP ignoră, de asemenea, „ultimii 25 de ani de cercetări extinse privind RFR" care, potrivit studiului, „demonstrează că ipotezele care stau la baza limitelor de expunere ale FCC și ICNIRP nu sunt valabile și continuă să prezinte un prejudiciu pentru sănătatea publică" și „se bazează pe presupuneri false".

Aceste prejudicii, care au fost observate chiar și „sub pragul SAR presupus", includ: „inducerea non-termică a speciilor reactive de oxigen, deteriorarea ADN-ului, cardiomiopatie, carcinogenitate, deteriorarea materialului reproducător masculin și efecte neurologice, inclusiv hipersensibilitate electromagnetică", plus „creșterea riscului de cancer cerebral și tiroidian".

În ciuda acestor riscuri documentate, studiul explică faptul că, în 2020, FCC și ICNIRP „au reafirmat aceleași limite care au fost stabilite în anii 1990" - limite care „nu protejează în mod adecvat lucrătorii, copiii, persoanele hipersensibile și populația generală de expunerile la RFR pe termen scurt sau lung".

Potrivit comunicatului de presă al ICBE-EMF, FCC și ICNIRP „au ignorat sau au respins în mod necorespunzător sute de studii științifice care documentează efectele adverse asupra sănătății la expuneri sub doza de prag revendicată de aceste agenții", care „se bazează pe știința din anii 1980 - înainte ca telefoanele mobile să fie omniprezente".

Hardell și Moskowitz au declarat amândoi pentru The Defender că radiațiile wireless prezintă un risc mai mare pentru femeile însărcinate și copii. Moskowitz a spus că persoanele care sunt hipersensibile din punct de vedere electromagnetic sunt, de asemenea, deosebit de expuse riscului.

Cu toate acestea, ambii au recomandat ca toate persoanele să își reducă pe cât posibil expunerea la radiațiile wireless.

Moskowitz a dezvoltat o resursă online care compilează sfaturi și sugestii pentru ca persoanele să reducă expunerea la radiațiile wireless.

Recomandările includ păstrarea dispozitivelor, cum ar fi smartphone-urile și telefoanele fără fir, la distanță de corp și în special de cap, utilizarea acestor dispozitive în zonele în care există un semnal puternic, reducerea expunerii pasive la dispozitivele altor persoane și oprirea dispozitivelor wireless din casă la culcare.

Moskowitz a citat îngrijorări specifice cu privire la tehnologia 5G, declarând pentru The Defender:

„5G are multe caracteristici noi care nu au fost niciodată testate din punct de vedere al siguranței, inclusiv frecvențe diferite, noi scheme de modulație și de pulsare, formare de fascicule, rețele fazate și MIMO [multiple input, multiple output] masive. Au fost efectuate studii care testează unele frecvențe utilizate în 5G, dar nu și celelalte caracteristici care ar putea duce la expuneri scurte, dar de intensitate foarte mare. Proximitatea antenelor de celule mici în apropierea locurilor în care locuiesc și lucrează oamenii ar putea pune probleme de sănătate, pe lângă expunerea la radiațiile wireless de la telefoanele mobile 5G." a spus el.

Hardell a declarat că, în cazul tehnologiei 5G, „impulsurile pot fi extrem de mari și, de asemenea, pot fi adiționale: de la diferite surse [wireless]", adăugând că „riscurile nu sunt studiate, mai ales pe termen lung".

Potrivit lui Moskowitz, există un risc din punct de vedere al undelor milimetrice:

„Undele milimetrice (MMW) sunt absorbite în cea mai mare parte de pielea umană și în straturile de suprafață ale corneei. Astfel, pielea sau zonele apropiate de suprafața țesuturilor sunt țintele principale ale radiațiilor. Deoarece pielea conține capilare și terminații nervoase, bio-efectele MMW pot fi transmise prin mecanisme moleculare din piele, spre sistemul nervos.O astfel de expunere, scrie Moskowitz, poate duce la efecte termice (încălzire), provocând inițial o „senzație de căldură urmată de durere și daune fizice la expuneri mai mari" și, în cele din urmă, având un impact asupra „creșterii, morfologiei și metabolismului celulelor", inducând „producția de radicali liberi" și provocând deteriorarea ADN-ului.”

Potrivit Children's Health Defense (CHD), peste 1.500 de lucrări științifice demonstrează impactul biologic și medical al expunerii la câmpuri electromagnetice (CEM).

În august 2021, Curtea de Apel a Statelor Unite pentru Circuitul Districtului Columbia a dat dreptate CHD în procesul intentat împotriva deciziei FCC de a nu revizui orientările sale privind sănătatea și siguranța în ceea ce privește 5G și tehnologia wireless, constatând că FCC nu a oferit o explicație  pentru determinarea sa conform căreia orientările sale actuale oferă o protecție adecvată la radiațiile RF.

„Astfel, autoritățile de reglementare poartă „întreaga responsabilitate" pentru efectele nocive asupra sănătății cauzate de expunerea la radiații wireless”, a spus Hardell.

Potrivit oamenilor de știință amintiți mai sus, riscul de carcinogeneză este atât de periculos în contextul noii tehnologii 5G, încât acestea ar trebui să fie intre în prima grupă din IARC (International Agency for Research on Cancer).