„Aproape un milion de copii”, adică unul din trei elevi din România, nu au avut acces la educație timp de mai multe luni, după decizia de închidere a școlilor și trecere a învățământului în regim online, se arată în Planul Național de Reziliență și Redresare, asumat de Guvern printr-o OUG în august, anunțat vineri de președintele republicii într-o conferință de presă și consultat de Edupedu.ro. PNRR este un document de lucru al Guvernului României, ce urmează să fie înaintat Comisiei Europene pentru negocierea proiectelor propuse spre finanțare din fondul special Next Generation EU, ce alocă țării noastre posibilitatea de a accesa 30,4 miliarde de euro pentru proiecte de redresare post-pandemie.

La capitolul Digitalizare din document, Guvernul descrie situația actuală a Educației din România și subliniază că, din cauza închiderii școlilor și a lipsei unei infrastructuri digitale minimale în procesul de învățământ, peste 1 milion de copii nu au avut acces la Educație în ultimele luni, ceea ce încalcă unul dintre drepturile copilului.

„Ca răspuns la criza generată de pandemia de Covid-19, școlile au fost închise. Aproape 1 milion de copii, reprezentând 32% dintre elevii români, nu au avut acces la educație timp de mai multe luni, din cauza accesului scăzut la infrastructura de bază.

Ca urmare, au fost luate o serie de măsuri necesare pentru a sprijini procesul educațional prin achiziția de echipamente IT în cadrul POC, precum și a altor echipamente/dispozitive electronice necesare desfășurării activității didactice în mediul on-line pentru 400.000 elevi și studenți”, se arată în Planul Național de Reziliență și Redresare.

Este pentru prima dată când Guvernul României recunoaște într-un document oficial, justificativ pentru nevoia de investiții în digitalizarea Educației, numărul mare al elevilor afectați de închiderea școlilor și de lipsa instrumentelor pentru învățământul online. Până acum, oficialii guvernamentali recunoșteau doar un număr de 250.000 de elevi care nu aveau dispozitive digitale pentru învățare și pentru care au fost achiziționate tablete, dar a căror livrare încă se lasă așteptată. În orice caz, aceste aparate sunt puse la dispoziție elevilor în printr-un contract de comodat pe durata unui an școlar, cu posibilitate de prelungire, și trebuie returnate după expirarea valabilității contractului.

Comisia Europeană a averizat joi, în cel mai recent Monitor pe educație, că trecerea la învățământul la distanță în România riscă să agraveze inegalitățile deja pronunțate între elevii din zonele dezvoltate și cei din zone mai sărace ale țării.