ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Raportul Curții de Conturi Europene asupra achiziției de vaccinuri Covid arată nereguli grave săvârșite chiar de președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. Aceasta a decis să negocieze fără mandat cea mai mare achiziție de vaccinuri, cu o singură firmă, Pfizer, în condițiile în care statele UE aveau deja contracte încheiate pentru 2,5 miliarde de doze. Toate cele 900 de milioane de doze au fost băgate pe gât statelor europene în 2022 și 2023, deși aproape nimeni nu s-a mai vaccinat de la începutul acestui an.
 

Deși UE încheiase deja contracte pentru achiziția a 2,5 miliarde de doze de vaccin Covid, din care 600 de milioane de la Pfizer, care ar fi ajuns lejer pentru 3 doze la întreaga populație a Uniunii Europene, Ursula von der Leyen a decis în martie 2021, fără mandat, să negocieze singură pentru alte 900 milioane de doze, pentru 2022 și 2023. Curtea de Conturi Europeană a semnalat, în raportul privind achiziția de vaccinuri, că nu a primit nicio informație cu privire la negocierile preliminare pentru cel mai important contract al UE.

”La jumătatea lunii martie 2021, comitetul director a convenit să planifice o reuniune cu consilierii științifici de la nivelul UE și de la nivel național pentru a discuta aspectele științifice ale strategiei privind vaccinurile pentru 2022.
 
O astfel de reuniune nu a avut niciodată loc. În martie 2021, președinta Comisiei a purtat negocieri preliminare pentru un contract cu Pfizer/BioNTech. Este vorba de singurul contract pentru care, contrar deciziei Comisiei Europene privind achiziționarea de vaccinuri împotriva Covid-19, JNT (echipa comună de negociere) nu a fost implicată în această etapă a negocierilor.
 
La 9 aprilie 2021, Comisia a prezentat comitetului director condițiile negociate între președinta Comisiei și Pfizer/BioNTech, iar comitetul director a fost de acord să lanseze o cerere de oferte. Contractul a fost semnat la 19 mai 2021 și acoperă 900 de milioane de doze de vaccin care urmează să fie livrate în 2022 și în 2023, cu opțiunea de a comanda alte 900 de milioane de doze”, se arată în raportul Curții de Conturi Europene.

Silenzio stampa

Pentru că este cel mai important contract pentru vaccinuri împotriva Covid-19 semnat de Comisie, care va domina portofoliul de vaccinuri al UE până la sfârșitul anului 2023, Curtea de Conturi Europeană a solicitat Comisiei Europene să îi furnizeze informații cu privire la negocierile preliminare desfășurate în vederea încheierii acestui acord (experții științifici consultați și consilierea primită, calendarul discuțiilor, înregistrări ale discuțiilor și detalii privind termenii și condițiile convenite).

”Niciuna dintre aceste informații nu a fost însă pusă la dispoziția Curții. În plus, Ombudsmanul European a deschis, la 16 septembrie 2021, un caz cu privire la chestiunea separată a refuzului Comisiei Europene de a acorda acces public la schimbul de mesaje SMS dintre președinta Comisiei și directorul general al Pfizer care a avut loc în timpul negocierilor preliminare. În raportul Ombudsmanului din 26 ianuarie 2022, se constată că modul în care Comisia a tratat această cerere constituie un caz de administrare defectuoasă. Raportul recomandă Comisiei să caute din nou mesajele SMS relevante și să evalueze, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1049/2001, dacă reclamantului i se poate acorda acces public la acestea”, se mai precizează în raportul Curții de Conturi Europene.

7 țări în echipa de negociere

Acordurile încheiate între Comisia Europeană și statele membre au instituit un sistem conceput special pentru achiziționarea de vaccinuri, centrat în jurul a două organisme. Primul dintre acestea era un comitet director care să supravegheze negocierile și să valideze contractele înainte de semnare, format din câte un reprezentant pentru fiecare stat membru și coprezidat de Comisia Europeană și de un reprezentant al unui stat membru.

Reprezentanții numiți în comitetul director nu au făcut obiectul niciunei condiții prealabile sau cerințe privind expertiza specifică. Acest lucru a implicat riscul ca organismul care supraveghează achiziționarea de vaccinuri să nu dispună de cunoștințele și experiența necesare pentru a face față complexității achizițiilor de vaccinuri.
 
Cel de-al doilea organism a fost echipa comună de negociere (JNT), responsabilă cu negocierea contractelor, formată din reprezentanți din șapte state membre (Germania, Spania, Franța, Italia, Țările de Jos, Polonia și Suedia), aleși dintre membrii comitetului director, și funcționari ai Comisiei din diferite direcții generale. ”Comitetul director și JNT erau alcătuite din persoane cu profiluri variate, inclusiv membri ai Comitetului pentru medicamente de uz uman din cadrul EMA și directori ai agențiilor naționale pentru medicamente.
 
Grupurile operative pentru achiziții publice din SUA și din Regatul Unit au inclus experți în lanțul de aprovizionare și logistică. Comisia nu a analizat de ce competențe avea nevoie în JNT înainte de lansarea procesului de achiziții publice”, se mai arată în raportul Curții de Conturi Europene.