ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


În dialogul săptămânal - dar în scris - pe care IPS Calinic al Sucevei și Rădăuților îl are cu credincioșii, asemenea Cuvântului Ierarhului susținut de IPS Teodosie al Tomisului prin intermediul mijloacelor electronice, aceștia i-au pus întâistătătorului lor întrebări directe care frământă trupul Bisericii Ortodoxe Române, din câte se vede, după noile mustrări contraproductive la adresa Arhiepiscopului de la Marea Neagră.

Mai mulți credincioși se întreabă - și noi alături de ei, fără a împărtăși alte opinii - de ce aceste probleme interne trebuie să apară public, sub formă de scandal, afectând întreaga Biserică. Redăm în continuare întrebările credincioșilor și răspunsurile oferite de ierarhul lor moldovean, IPS Calinic, așa cum au fost publicate de Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților:

„Bună seara!

De ce nu ați participat la Liturghia din 27 octombrie de la București, v-a enervat faptul că Preafericitul Părinte Gheorghe l-a pomenit sâmbătă pe întâistătătorul Bisericii Autocefale din Ucraina? Se știe că nu îl susțineți pentru că  ați trimis ajutoare în 2022 eparhiei unui episcop rusofil, Meletie de Cernăuți, iar nu unui episcop ce ține de Biserica Autocefală, independentă de jugul Rusiei.”

D.

Doamne, ajută!

Sunt ipoteze fără suport, care nu merită comentate!

„Înaltpreasfințite Părinte Calinic, revin cu o întrebare pentru dumneavoastră, nu v-am mai deranjat de mult timp cu răutățile mele!!!

Am si eu o întrebare sau chiar două!

1. Vreau să-mi răspundeți, Biserica Ortodoxă Română a introdus cumva în viața Bisericii Române erezia papistașă a supremației patriarhului, eu parcă știam că patriarhul este primul între egali și președintele Sfântului Sinod și nu un papă care se comportă ca un dictator, și tot ce spune el este literă de lege și toți trebuie să se supună orbește, adică eu știu că toți episcopii sunt egali și nu unul mai șef ca altul doar pentru că are o funcție onorifică, vremelnică!!!

2. De când patriarhul Bisericii Ortodoxe Române își permite să se folosească de cancelaria Sfântului Sinod după bunul plac pentru a provoca scandaluri publice, de ce, dacă tot aveți o problemă cu Înaltpreasfințitul Teodosie nu va reglați problemele în sinod fără a mai face public, să nu se mai facă sminteală între ortodocși și dezbinare!!! Oare, nu cumva cineva de la București chiar își dorește ca aceste scandaluri să fie publice, ca să dezbine biserica din interior, să nu spuneți că toți sunteți sfinți, și că acolo nu vă certați între domniile voastre pentru că nu va crede nimeni, mai aflăm și noi despre unele discuții de la ședințele sinodale din spatele ușilor închise, oricât v-ați feri domniile voastre să nu se afle…

3. De când Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române își permite să încalce autonomia eparhială și să interzică celorlalți ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române să-l invite pe Înaltpreasfințitul Teodosie în eparhiile lor autonome să slujească cu el, este ca si cum patriarhul îmi spune mie pe cine să chem în casa mea și cu cine să vorbesc, doar pentru că el este „bossul!”.

4. Se vorbește în acel document emis de cancelarie de încălcarea canoanelor de către Înaltpreasfințitul Teodosie, dar domniile voastre nu încălcați canoanele 10, 45, 46 apostolice care vă interzic să vă rugați cu neortodocșii, sau ce faceți dumneavoastră la Suceava punând pumnul în gura preoților încălcându-le dreptul la libertate de conștiință și credință, și libertate de vorbire, garantată atât de canoane, cât și de constituție!!! De ce nu vedeți că și dumneavoastră încălcați canoanele și învățătura Sfinților Părinți care au anatemizat jocurile sportive, organizând competiții de fotbal, transformând biserica în stadion.

5. Mai terminați odată cu răfuiala aceasta a domniilor voastre în public, pe patriarh nu-l sancționează nimeni pentru desele încălcări de canoane, sau vă șantajează cu ceva pe toți de vă este frică să luați atitudine, nu vă gândiți că dacă nu terminați odată cu această lingușeală patriarhală, o să vă vină rândul la toți…

6. Sper și-mi doresc ca nu cumva și dumneavoastră să fiți unul din artizanii acelor sancțiuni, pentru că știm cu toții că nu-l aveați la inimă pe Înaltpreasfințitul Teodosie.

Sper să-mi răspundeți pe puncte și clar, să înțeleg și eu (eu sunt mai prost, oricum așa ne considerați noi mirenii), și nu-mi mai vorbiți de buna voastră înțelegere între ierarhi, că nu vă mai crede nimeni, se vede că vă sfâșiați între domniile voastre ca hienele, dar măcar nu o mai faceți public.

Mulțumesc.

Iertați-mă”

M. G. E.

Doamne, ajută!

1. Răspunsurile la întrebările dumneavoastră intră în competența Sfântului Sinod; ca atare, vă rog să vă adresați acestui for.

2. Cât despre relația dintre membrii Sfântului Sinod, personal o apreciez că fiind cât se poate de civilizată. Legat de afirmația dumneavoastră că nu l-aș avea la inimă pe Înaltpreasfințitul Teodosie, îmi pare rău, dar sunteți în eroare. Anul trecut Înaltpreasfințitul Teodosie a slujit în Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților de peste 50 de ori, iar anul acesta, fără să fi făcut încă o centralizare a slujbelor, a slujit de peste 25 de ori. Așadar, pe ce se întemeiază constatarea dumneavoastră? Nu aș vrea să cred că pe dorința de a semăna zâzanie!

„Înaltpreasfințite Calinic, mă puteți lămuri și pe mine de ce există atâta ură în Sinod față de Înaltpreasfințitul Teodosie, el este singurul ierarh al Bisericii Ortodoxe Române care este mai apropiat de credincioși, ori de câte ori i s-au solicitat rugăciuni sau să primească oameni la spovedit, nu a refuzat pe nimeni, dumneavoastră când vi s-a solicitat de către o credincioasa o întâlnire, ați refuzat-o, Înaltpreasfințitul Teodosie nu refuză pe nimeni, și dacă-l chemi acasă, vine.

De ce nu încercați să vă spălați rufele în camera Sinodului și trebuie să scoateți în public toate certurile, să fim de râsul lumii?! 

Uitați-vă că doar la noi, la ortodocși, vă certați în presă și vă reglați conturile public, vă răzbunați unii pe alții, eu nu am auzit la catolici, greco-catolici, musulmani, protestanți sau neo-protestanți să își regleze conturile în public și să se amenințe unii pe alții, la ei de ce poate fi liniște și la noi doar ceartă, dezbinare, fandoseală, păreri de sine, ca unui mai șef ca altul etc.?! 

Mulțumesc.”

E. M.

Doamne, ajută!

Am răspuns deja unor întrebări asemănătoare.

Referitor la faptul că nu aș fi răspuns solicitării de a primi în audiență o credincioasă, situația audiențelor pe anii precedenți și pentru anul în curs contrazice această afirmație, acestea fiind de ordinul miilor.

Pace și bucurie!  


„Înaltpreasfinția Voastră,

Cum vă explicați că … de la … îi place că „episcopul” Teognost Bodoryak al Bucovinei din „Biserica Autocefală a Ucrainei” a ocupat și a început să țină „slujbe” în Capela mitropoliților Bucovinei din Cernăuți?

Atașez postarea de pe Facebook și like-ul preotului.”

V. M.

Doamne, ajută!

Vă prezentăm răspunsul părintelui:

„În legătură cu acuzele care îmi sunt aduse privitoare la aprecierea (like-ul) la o postare, vă aduc la cunoștință următoarele: Am studiat între anii 1992-1996 la Seminarul Teologic din Kiev-Ucraina și am rămas prieten cu mulți dintre colegii de seminar, cu care păstrez și astăzi legături de prietenie. Unii din aceștia sunt în zona orașului Cernăuți, printre care Iaroslav Bodoreac (episcopul Teognost) și părintele militar Ioan Ciocaliuc. Astfel, am apreciat postarea sus menționată, de pe contul personal de Facebook, și nicidecum nu am pomenit numele vreunui cleric din Ucraina la Sfânta Liturghie și nici nu am slujit împreună cu ei”.

Pace și multă liniște sufletească!

Amin!