ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


După ce România a mai achiziționat încă 5 avioane F-16 din Portugalia, problema pregătirii piloților români a revenit în atenție. România nu deține însă aeronave de pregătire a piloților pentru F-16, astfel că orele de zbor se fac în străinătate, la prețuri mari. O oră de zbor cu F-16 costă mult și, de aceea, revin în prim-plan avioanele „Super Șoim” fabricate la Craiova. Din cauza anulării unei licitații, programul „Super Șoim” s-a împotmolit în hățișuri birocratice, ceea ce înseamnă pierderea unei uriașe oportunități, după cum relatează Viorel Manole, președintele Patromil, pentru DefenseRomania.ro.

O soluție logică ar fi „pentru ca pe partea de training să fie folosite avioanele Super Șoim varianta modernizată, iar partea de mentenanță să se facă la Bacău. Este o mare frustrare pe care noi, industria românească o avem și mai ales cea aeronautică. Toată lumea vorbește despre programele strategice de înzestrare ale Armatei. S-a pornit inițial la CSAT cu un număr de opt programe în care era: Patriot, Himars... Aceste opt programe strategice au fost considerate prioritare, au fost trecute prin CSAT și, având în vedere că aveau o valoare mai mare de 100 de milioane de euro, conform legii au trecut și prin Parlament. În două din aceste programe industria românească era prim contractor. Mă refer la Comandă Control (C4I) și la Super Șoim. La acestea, dacă nu le dai drumul, frustrarea este la maximum. Din opt programe, la care au mai venit încă patru, ai două cu prim contractori români... și spunem că avem grijă de industria românească...", a declarat Viorel Manole, președintele Patromil (Asociația Patronală Română a Producătorilor de Tehnică Militară), pentru DefenseRomania.ro.

Programul „Super Șoim” s-ar fi împotmolit la o licitație ratată din cauză că nu a fost contactat la timp și furnizorul străin al sistemelor de avionică.

„La Super Șoim... plecăm de la IAR 99 Șoim. Proprietarul este INCREST, actualul INCAS și avioane Craiova, care l-a produs. Problema este că Șoimul, IAR 99 Șoim, are avionică pe el, foarte performantă, instalată de Elbit. O parte din această avionică este în continuare foarte competitivă și trebuie păstrată. În momentul în care s-au făcut cerințele de către Statul Major al Forțelor Aeriene și specificațiile pentru licitație, nu s-a ținut cont de acest mic amănunt, că ai acordul lui INCAS și a lui Avioane Craiova dar, în condițiile în care păstrezi avionică Elbit, de ultimă generație, încă foarte performantă, trebuie să găsești o soluție și cu Elbit. Aici lucrurile nu au fost corect gestionate fapt care a dus la o întârziere foarte mare și la anularea licitației. Personal cred că la momentul derulării licitației nici Elbit nu a fost suficient de atent și de profesionist cum ne învățase înainte. Oferta nu a fost la nivelul standardului Elbit”, a spus Viorel Manole, pentru DefenseRomania.ro .

Președintele Patromil este de părere că, nevoia de avioane ușoare pentru antrenament și atac în următorii 20 de ani fiind foarte mare, aparatul IAR 99 Șoim este în concurență cu producătorii străini de avioane din aceeași categorie, de unde importanța păstrării acestui produs românesc, care poate aduce țării noastre beneficii financiare și tehnologice însemnate.