După cazul de la Galați, unde Inspectoratul Școlar le-a cerut cadrelor didactice să participe la un seminar de numerologie, un nou caz controversat este dezvăluit. 

Un document cu antetul Ministerului Educației, cu strategii didactice pentru învățământul universitar și care vorbește despre "metoda horoscopului” de predare la limba română, a început să circule în mediile universitare, după cazul numerologiei recomandate școlilor gălățene, informează Edupedu.

Alexandru Toma Pătrașcu, fondator al Bucharest Science Festival și al Asociației Secular-Umaniste din România, a scris pe Facebook că a notat cazul unui ghid de bune practici în educație, publicat sub coordonarea Inspectoratului Școlar Județean Iași, în care se vorbește despre puterile paranormale ale unor culori.
 
„Sunt profesor de matematică. Ce facem? Introducem și astrologia după aceea? Introducem studiul zodiilor în școală? Nu”, spunea pentru EduPedu.ro, săptămâna trecută, secretarul de stat responsabil cu învățământul preuniversitar, Sorin Ion, referindu-se la cazul numerologiei propuse în școlile din Galați. Oficialul se poate să se fi grăbit cu dezmințirea privind zodiile, pe măsură ce apar noi exemple de pseudoștiință propusă pentru activitatea didactică.

Cititori EduPedu.ro au semnalat un document, care circulă în mediul decidenților universitari în ultimele zile, document ce poartă în antet siglele Ministerului Educației și a Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior, în care este recomandată "metoda horoscopului” la orele de română. Metoda, mai veche, continuă să fie astfel promovată și recent în universități.

Este vorba despre un modul dintr-un proiect cu titlul "Îmbunătățirea calității activității didactice și a respectării deontologiei și eticii academice în Universitatea "1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, proiect ce a obținut finanțare în 2017.
 
Acesta notează, la "Elemente și strategii didactice aplicate în învățământul universitar”, "metoda horoscopului”, după cum reiese din documentul consultat de Edupedu.ro:

"Bazată pe activitatea în grupuri de patru elevi, metoda horoscopului este utilă în activitatea didactică ce presupune caracterizarea unui personaj”. Profesorul "înmânează elevilor textul ce va fi analizat și o listă cu trăsăturile fiecărui semn zodiacal în parte”, personajul urmând să fie caracterizat "prin introducerea acestuia într-un semn zodiacal”.
 
Alexandru Toma Pătrașcu notează și el acest caz, pe Facebook, arătând că situația persistă de multă vreme: "De ani buni, ‘metoda horoscopului’ este recomandată pentru folosirea la orele de română; ‘o metodă activă, atractivă și relaxantă’. Cum să nu colcăie pseudoștiința în școli atunci cînd pentru nenumărați profesori este perfect acceptabil să le dea copiilor fișe de lucru în care să fie descrise ‘caracteristicile zodiilor’?”

Răspunzând unui comentariu potrivit căruia ar fi vorba despre o "joacă” didactică, în care accentul e pus pe personaje, nu pe zodii, Pătrașcu răspunde: "Trecând peste faptul că NU este prezentată ca o joacă, problema e că banalizează și face acceptabilă imbecilitatea astrologiei”.

Cu doar două zile înainte, același Alexandru Toma Pătrașcu semnala un Ghid de bune practici apărut sub oblăduirea Inspectoratului Școlar Județean Iași, în care se vorbește, la un capitol, despre cum unele culori ar vindeca unele afecțiuni sau ar putea crește "capacitățile paranormale (telepatia, clarviziunea etc.)”.

Este vorba despre un "Ghid de bune practici” (poate fi consultat și descărcat aici) elaborat în cadrul Erasmus+ de un Consorțiu regional pentru educație de calitate și abandon școlar redus. Ghidul, publicat în 2018, este coordonat de Genoveva Farcaș, inspector școlar general la ISJ Iași. Documentul conține mai multe articole și esee semnate de diverși profesori din țară. Printre ei, Gabriela Raus, inspector școlar la ISJ Iași, care a scris capitolul "III.1. Culorile și emoțiile noastre…”

Aceasta scrie despre puterea tămăduitoare a culorilor și despre importanța lor paranormală. Între altele, capitolul notează: 

"Fiecare culoare a curcubeului are o semnificație pentru suflet și contribuie într-un fel sau altul la descătușarea emoțională, spirituală și chiar la vindecarea unor afecțiuni”;
 
Despre culoarea albastru: "crește capacitățile paranormale (telepatia, clarviziunea etc.)”;
 
Despre violet/mov: "Purtarea acestei culori ajută la conectarea cu sinele divin, fiind culoarea legată de paranormal (…)”;

Despre roșu: "Este indicat ca atunci când avem de dus la capăt un proiect amânat să purtăm haine de culoare roșie” / "Energia acestei culori influențează și capacitatea de eliminare a toxinelor emoționale”;

Despre portocaliu: "Folosirea ei contribuie la eliberarea toxinelor blocate în colon”;

Despre verde: "O culoare excelentă pentru realizări financiare”;

Capitolul enumeră emoțiile asociate diverselor culori, dar continuă: "e foarte important să lăsăm copiii să găsească propriile asocieri culoare-emoție, fără să îi corectăm sau să le spunem că greșesc. Nu există răspunsuri corecte sau greșite când vine vorba de emoții (….) E un joc pe care îl faceți împreună și care vă va ajuta să vă dezvoltați inteligența emoțională”.

La bibliografie, capitolul menționează: o teorie despre culori a unui psiholog devenit "consultant de business”, una a unui profesor de ezoterism, o autoare care nu există altfel, pe Google, decât prin titlul cărții pe care o semnează despre puterea culorilor, precum și un site de terapii naturiste.

În mesajul său pe Facebook, Alexandru Toma Pătrașcu afirmă, pe această temă:

"Ce trebuie să înțeleagă cei din minister este că pseudoștiința este o prezență constantă în școlile din România, iar profesorii nu sînt pregătiți să identifice și să combată prostiile care circulă nestingherite. Mai mult, nenumărați profesori răspîndesc teorii pseudo-științifice și conspiraționiste, și nu mă refer doar la profesorii de religie. (…) Avem nevoie urgentă de un program de pregătire a profesorilor pentru a face față obscurantismului, de un fel de vaccinare intelectuală. Băgînd gunoiul sub preș nu vom rezolva nimic.”