ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


În Parlamentul României urmează în zilele următoare un vot puțin spus nuclear, care poate îngropa, efectiv, reprezentanții partidelor naționalist-suveraniste în prag de alegeri. Sau le poate ridica dramatic. Vorbim de votul care va trebui dat pentru donarea unui sistem Patriot Ucrainei, în cadrul unei proceduri care putea fi ocolită, după un obicei deja împămîntenit, dar care are un avantaj: ridică pericolul pușcăriei de deasupra capetelor președintelui Klaus Iohannis. a membrilor CSAT și a guvernului României.

Pe 20 iunie a avut loc ședința CSAT care a decis, la cererea personală a lui Joe Biden către Iohannis, donarea unui sistem Patriot de către România țării vecine aflate în război. Argumentul era situația gravă din Ucraina și nevoia urgentă de sprijin militar împotriva agresiunii Rusiei.

Paradoxal, au trecut două luni și 9 zile – 70 în total – în care nu s-a mișcat un pai, situație cel puțin bizară și fără precedent.

Cînd a fost vorba de Ucraina, nu prin tărăgănare s-a făcut remarcată România, ci prin precipitarea maximă să rezolve problemele vecinilor.

Un motiv serios, probabil decisiv, a fost o observație pe care o făcea Inpolitics la acea vreme:

Potrivit Codului Penal, art. 394. – Fapta cetățeanului român de a intra în legătură cu o putere sau cu o organizație străină ori cu agenți ai acestora, în scopul de a suprima sau știrbi unitatea și indivizibilitatea, suveranitatea sau independența statului, prin:

a) provocare de război contra țării sau de înlesnire a ocupației militare străine;
b) subminare economică, politică sau a capacității de apărare a statului;
se înacadrează la trădare de țară și se pedepsește cu închisoare de pînă la 20 de ani.

Cînd faptele sunt săvîrșite de președintele țării ori de membri ai CSAT, închisoarea e de pînă la 25 de ani.
 
Cedarea de bună voie a unei componente de cea mai mare importanță a sistemului de apărare către un alt stat, la solicitarea unui terț stat, recte SUA, se poate încadra lejer la înaltă trădare. Și e momentul să reamintim un eveniment care întărește acest raționament.

A doua zi după decizia CSAT – pură coincidență – Ministerul slovac al Apărării a anunțat că transferul de avioane de luptă MiG-29 și sisteme de apărare aeriană către Ucraina, în 2023, e considerat un act de sabotaj și de trădare al fostei conduceri a ministerului. „Noi, în calitate de Minister al Apărării, depunem o plîngere penală pentru suspiciunea săvîrșirii de sabotaj, adică trădare, abuz de putere. și încălcarea obligațiilor de administrare a proprietății altor persoane”, a declarat purtătorul de cuvînt al ministerului, Igor Melicher.
 
O situație identică cu cea din România poate aduce, iată, condamnări penale pentru liderii fostului regim de la Bratislava.

De ce nu s-ar întîmpla la fel și în România, într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat?
Cine ar fi dispus să riște?

În consecință, cei care au luat decizia în iunie au găsit soluția în august: un proiect de lege lansat în consultare publică pe 29 august care să modifice Legea nr. 222/2017 pentru realizarea ,,Capabilității de apărare aeriană cu baza la sol”, aferentă programului de înzestrare esențial ,,Sistem de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM)”.
 
Care proiect va fi remis în regim de urgență de către guvern către parlament, care va trebui să decidă prin vot.
 
Modificarea legislativă sună cam așa:

Articol unic. – La articolul 1 din Legea nr. 222/2017 pentru realizarea „Capabilității de apărare aeriană cu bază la sol”, aferentă programului de înzestrare esențial „Sistem de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM)”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 27 noiembrie 2017, cu modificările ulterioare, după alineatul (3) se introduc patru noi alineate, alineatele (3^1) – (3^4), cu următorul cuprins:

(3^1) Un sistem de rachete sol-aer PATRIOT, în configurația prezentată în anexa care face parte integrantă din prezenta lege, face obiectul unor acte de donație către terți.

(3^2) Detaliile realizării actelor de donație și a transferului propriu-zis se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
 
(3^3) Se abilitează Guvernul României să întreprindă demersurile necesare pentru reconstituirea capabilității de apărare aeriană cu bază la sol, aferentă programului de înzestrare esențial „Sistem de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM)”, prin înlocuirea obiectului donației în configurația impusă de nevoile operaționale, prin achiziția unui sistem similar, în principal din fonduri externe nerambursabile.

(3^4) Prin excepție de la alin. (3^3), sumele necesare achitării taxelor și comisioanelor aferente reconstituirii capabilității de apărare aeriană cu bază la sol vor fi asigurate din bugetul Ministerului Apărării Naționale.
Practic, cei care vor decide dacă dăm sau nu sistemul Patriot către Ucraina vor fi parlamentarii.
 
Pînă acum, ajutoarele pentru Ucraina s-au decis de către guvern prin ordonanțe de urgență și hotărîri de guvern, vorbim de valori de miliarde de lei.

Și modificarea legii 222 putea fi făcută demult prin OUG, urgența fiind perfect justificată.
Iohannis și guvernul și-au adus, însă, brusc, aminte că România are și un Parlament învestit de cetățeni cu dreptul de decizie.

Parlamentarii vor da, cum spuneam, votul pentru cedarea Patriotului românesc, gratis, ucrainenilor.
 
Sau, poate, nu. (Bogdan Tiberiu Iacob – Materialul complet AICI)