ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


O misterioasă flotă de tancuri petroliere, care străbate toate mările lumii, crește de la o zi la alta și ajută Rusia să ocolească sancțiunile occidentale.

CNN a publicat un material senzațional și aproape suprarealist.

Peste 600 de nave, adică 10% din numărul de tancuri petroliere de mare capacitate care operează pe plan mondial, transportă petrolul rusesc în toate colțurile lumii, sfidând sancțiunile G7 și UE.

Iar numărul lor crește continuu.

Cine sunt proprietarii tancurilor rămâne un mister. Obligați de sancțiuni, majoritatea armatorilor occidentali s-au retras din afacerile cu petrol rusesc (cel puțin oficial). Dar au fost înlocuiți imediat de companii de transport din zone mai exotice, precum Dubai sau Hong Kong.

Unii dintre noii armatori au cumpărat navele rămase fără obiectul muncii de la occidentali, alții au reparat și recondiționat tancuri petroliere vechi și le-au repus în funcțiune.

Flota fantomă, care nu transportă doar petrol brut, ci și produse rafinate, precum motorina, a apărut imediat după prima tranșă de sancțiuni pe care Moscova a încercat să le evite, iar clienți precum China sau India au luat locul cumpărătorilor occidentali.

De atunci, rândurile ei se îngroașă într-un ritm spectaculos.

În asemenea măsură, scrie CNN, încât Rusia a divizat sistemul energetic mondial în două.

Richard Matthews, cercetător la brokerul naval EA Gibson, explică:

„Pe de o parte, este flota care nu face afaceri nici o afacere cu rușii, pe de alta, este flota care face afaceri aproape exclusiv cu rușii. Foarte puține nave mai fac afaceri cu ambele părți.”

În timp ce Europa, ruptă de bunăvoie sau prin sabotajul Nord Stream de la gazul și petrolul rusesc trece printr-o criză energetică fără precedent, China și-a mărit importurile de petrol din Rusia la 1,9 milioane de barili zilnic, în 2022, cu o cincime mai mult decât în 2021.

Însă explozia adevărată este înregistrată de India, cu o creștere de 800%, ajungând în prezent la 900.000 de barili pe zi.

Și importurile Turciei cresc într-un ritm susținut.

Graficul de mai jos - în milioane de barili pe zi - demonstrează cum, la scurt timp după începutul Războiului din Ucraina, Asia a luat locul Europei, iar exporturile de petrol ale Rusiei nu au suferit deloc din pricina sancțiunilor.

Suferă în schimb Occidentul, iar Asia prosperă.