ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Niciodată de când au zburat prima dată, în 1974, avioanele F-16 nu au fost nevoite să opereze pe un teren de luptă atât de periculos cum va fi cel din Ucraina.

Primele aparate F-16 ar urma să ajungă în Ucraina în această vară. Iar misiunea lor va fi cea mai periculoasă din toată istoria lor de jumătate de secol.

Experiențele trecute din Irak, Siria, Liban, Afganistan sau fosta Iugoslavie par să fi fost simple jocuri de copii pentru F-16 în comparație cu ce urmează în Ucraina.

Foști piloți care au zburat la bordul acestui tip de avioane au discutat despre aceasta cu reporterii Business Insider, o publicație care nici pe departe nu poate fi acuzată de „putinism”.

De exemplu, John Baum, un fost locotenent în retragere al US Air Force, cu peste 2.300 de ore de zbor la bordul unor aparate F-16, în prezent cercetător principal la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, este tranșant:

„F-16 ucrainene luptând împotriva Rusiei reprezintă fără nici un fel de îndoială scenariul cel mai dificil posibil pentru un F-16.”

În primul rând, aparatele fabricate de compania Lockheed vor trebui să se confrunte cu foarte modernele sisteme de apărare antiaeriană rusești, S-300 și S-400.

Articolul explică:

„Arsenalul de sisteme sol-aer al Rusiei este mai modern și mai avansat decât cele cu care s-a confruntat F-16 în conflictele din trecut.”

De asemenea, Rusia dispune de o „flotă uriașă” de avioane Su-35 și MiG-31, dotate cu rachete cu rază lungă R-37 și radare puternice.

Iar sistemele de avertizare timpurie pot detecta avioanele F-16 de la „sute de mile depărtare”.

La rândul său, Brynn Tannehill, fost pilot de F-16, în prezent analist militar, declară:

„Există n-șpe mii („gazillion”) de moduri de a detecta aceste F-16. Rușii aduc echipamente de vârf (pe frontul din Ucraina).”

El a explicat că foștii inamici ai F-16, întâlniți în Orientul Mijlociu sau fosta Iugoslavie,„operau de obicei cu echipamente  sovietice vechi și, probabil, nu erau la fel de bine antrenați sau echipați” cum sunt acum rușii.

John Baum revine explicând că, încă de la decolare, avioanele F-16 s-ar putea afla în raza de acțiune a sistemelor sol-aer rusești, deoarece nu vor beneficia de un teritoriu neutru pe care să îl poată folosi în avantajul lor pentru a se apropia în siguranță de spațiul de luptă.

Astfel că piloții ucraineni de F-16 pot fi „depistați și luați la țintă chiar înainte de a începe să-și facă tactica proprie”, mai spune Baum.

În urmă cu o lună, revista Forbes scria aproximativ pe același ton despre efectul pe care îl vor avea avioanele F-16 în războiul din Ucraina:

„Odată ce le va desfășura în luptă, în următoarele săptămâni sau luni, Ucraina va pierde aparate F-16 și piloți – probabil mulți. Marea întrebare este ce câștigă Kievul din acest sacrificiu.”