ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Părintele Marcu, pe numele său de botez Constantin Dumitru / Dumitrescu, născut la Hătcărău (jud. Prahova) la 12 Septembrie 1910, iar după 20 de ani de temniță, începută în 1939 și terminată în 1964 (cu mici perioade în care a fost eliberat de vreuna din dictaturile sub care a trăit), s-a călugărit la Mănăstirea Sihăstria, devenind unul din apropiații și sfetnicii Părintelui Arhimandrit Cleopa Ilie, pe care l-a urmat în veșnicie la scurtă vreme după plecarea dintre noi a marelui duhovnic, în ziua de 26 Februarie 1999.

Îmi aduc aminte foarte bine această zi, pentru că am fost la sfinția sa în acea dimineață, presimțind că vrea să plece dintre noi.

Înainte de a se împărtăși, m-a rugat să nu plec, că mai are ceva să-mi spună. Însă după ce s-a împărtășit, am intrat în chilia sa și am văzut că adormise. Așa că m-am dus la slujbă (Liturghia era pe final) și apoi la masă, vrînd să urc mai apoi la chilia de la stupină.

Spun că îmi aduc aminte foarte bine ziua, pentru că la masă se citea viața sfîntului din acea zi, Sfîntul Porfirie, episcopul Gazei, care este prăznuit în ziua de 26 Februarie. În timp ce se citea din viața pustnicului egyptean ajuns ierarh într-una din ultimele cetăți păgîne ale antichității meditareneene, a venit ucenicul de chilie al bătrînului să îl anunțe pe starețul Victorin că Părintele Marcu Dumitru, nevoitorul lui Hristos, se mutase din viața aceasta.

Am rămas pînă astăzi cu regretul că nu m-am învrednicit să aud ultimul său cuvînt către mine. Am fugit repede spre chilia sa, unde l-am pregătit de înmormîntare și de unde l-am coborît în biserica veche a Mănăstirii Sihăstria, iar mai apoi am salvat caietul cu însemnarea cuvintelor încredințate mie, scrisorile și celelalte scrieri și cărți ale părintelui, pe care le-am adus la Părintele Ioanichie Bălan.

Cu cîteva săptămîni înainte îi întrebasem atît pe Părintele Ioanichie, cît și pe Părintele Marcu, dacă socotesc că ar fi bine să vin la Mănăstirea Petru Vodă după ce nu va mai fi printre noi Bătrînul Marcu și amîndoi au spus că da, e bine cum m-am gîndit, și mi-au dat binecuvîntarea lor.

Așa se face că aici, în Mănăstirea Petru Vodă, am adunat la un loc toate mărturiile pe care le aveam despre nevoitorul lui Hristos și le-am publicat într-un mic volum care a apărut la editura Sophia în anul 2007: Mărturisirea unui creștin. Părintele Marcu de la Sihăstria. Titlul a fost ales de însuși Părintele Marcu Dumitru.

La pomenirea sa de 25 ani, prezentăm un text publicat de Adrian Nicolae Petcu în ziarul Lumina al Patriarhiei Române, un text de o profunzime excepțională, scos din arhivele CNSAS. Cu adevărat și-a meritat din plin porecla dată de deținuți: „Costică, omul lui Dumnezeu”. Ca o observație, admirabila gîndire și exprimare îi aparțin unui simplu muncitor, care nu avea studii superioare, căruia credința și faptele ei i s-au făcut cea mai înaltă școală. Sfinte Părinte Marcu, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!

m. Filotheu Bălan, Mănăstirea Petru Vodă

*

Mărturisirea de credință a părintelui Marcu Dumitru în reeducarea de la Aiud

Era 10 octombrie 1963, când părintele Marcu era adus în clubul de reeducare din temnița rece a Aiudului. Programul colonelului Gheorghe Crăciun de reeducare a legionarilor și a celor care nu abjurau de la credința creștină era în toi. Comandantul închisorii avea ordin de la ministrul de Interne să grăbească procesul de „activitate cultural-educativă", mai ales în rândul celor care refuzau, considerați „fanatici". După o perioadă de zarcă și izolator, cu ședere în condiții extreme și cu hrană deficitară, părintele Marcu era pus să-și facă autodemascarea.

Poziția părintelui a fost sub așteptările reeducatorilor, la 23 noiembrie spunând:

„Am fost luat din celulă și adus aici în club, fără să fiu întrebat dacă vreau și fără să mi se spună unde sunt dus și de ce. Nici aici nu mi s-a dat nici o lămurire și n-am fost întrebat dacă vreau să rămân sau nu. Nici după ce-am auzit ce s-a discutat aici nu sunt destul de lămurit; sunt cuvinte al căror înțeles nu-l pricep bine: critică și autocritică, analiză și autoanaliză, demascare, restructurare etc. Conducerea mi-a spus că în cluburi se face operă de educare culturală prin cărți, reviste, conferințe, filme etc. Din toate acestea n-am văzut nimic până acum, ci doar discuții politice, cu caracter critic limitat, adică despre unii să se spună numai părțile negative, iar despre alții numai cele pozitive. Eu nu mai fac nici un fel de politică deoarece:

1. Am terminat cu trecutul meu politic definitiv, de multă vreme, nesilit de nimeni și din motive intime sufletești. Am observat că sufletului meu îi lipsește ceva din domeniul binelui, frumosului și adevărului și am căutat să găsesc acel ceva. Pe parcursul frământărilor și căutărilor mele, am întâlnit în cale un curent politic puternic. Am fost luat de el ca și dumneavoastră. Am crezut că asta căuta sufletul meu. Când am simțit spinii și durerea, am înțeles că acest curent nu era ceea ce căuta sufletul meu. Și m-am smuls. Dar sufletul a continuat să caute acel ceva pe care nu-l găsise. După oboseli și frământări am dat peste acel ceva, care exercită o influență puternică asupra mea, potolindu-mi setea și foamea sufletului. Este cuvântul lui Dumnezeu ca învățătură, sădit în ființa noastră în chip de conștiință morală, sau cu alte cuvinte, legea lui Dumnezeu în om. […] De aceea am terminat cu orice politică și mi-am dedicat viața lui Dumnezeu, care mi-a umplut sufletul, intrând în monahism.

2. Viața monahală nu îngăduie altceva decât viața spirituală și mă oprește să fac politică.

3. Legea, prin sentința de condamnare, mă oprește și ea să fac politică, atât în detenție, cât și o bucată de timp după ea. Sentința nefiind încă anulată, trebuie să mă supun legii.

4. Odată ce am încheiat definitiv cu politica, nu mai pot reveni. În ceea ce privește greșelile sau păcatele unor oameni în viața politică sau cea particulară, iată răspunsul meu: toți suntem oameni și, deci, putem greși. Eu nu pot judeca păcatele nimănui. Fiind creștin și călugăr, legea creștină mă oprește să judec greșelile celorlalți. Eu, care știu această lege, nu pot să contravin ei, vorbind de rău pe alții. Rog să nu mi se ceară să calc legea creștină și rânduielile călugărești. Adevărata libertate ne-o dă Dumnezeu, adică eliberarea din păcat".

Această mărturisire am găsit-o în arhiva fostei Securități. Este un fragment dintr-o declarație a părintelui Marcu dată în reeducare și consemnată de un alt deținut. Nu știm ce s-a întâmplat cu părintele după exprimarea acestei atitudini. Însă textul arată foarte clar comportamentul religios, dezbrăcat de orice nuanță politică, al unui călugăr care se lepădase de cele lumești și intrase cu toată ființa sa în viața monahicească, părintele Marcu Dumitru de la Sihăstria, zis și „Fachirul”. (Ziarul Lumina)

Citiți de la Mănăstirea Petru Vodă și:

Părintele Marcu Dumitru, "fachirul” mărturisitor (+26 Februarie 1999)

Cuviosul Cleopa Ilie despre Cuviosul Mărturisitor Marcu Dumitru (+26 Februarie 1999), „arcul cel mai în­cordat al lumii”

Monahul Marcu Dumitru (+26 Februarie 1999) – Tîlcuire la Psalmul 50

Foto: MPV-MĂRTURISITORII.RO