ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


OUG nr. 49/2019, care reglementează transportul alternativ de persoane, a fost publicată luni în Monitorul Oficial și se va aplica începând de joi, 4 iulie 2019. Potrivit prevederilor acesteia, platformele online de transport trebuie să se autorizeze la Ministerul Comunicațiilor, iar șoferii parteneri, să dețină un certificat de atestare a pregătirii profesionale emis de Autoritatea Rutieră Română. A fost prevăzută o perioadă de tranziție pentru intrarea în legalitate până la 1 noiembrie 2019. De partea opusă, taximetriștii sunt în continuare nemulțumiți de concurența pe care le-o fac transportatorii neconvenționali și amenință cu noi proteste.

Ordonanța de urgență dată de Guvernul Dăncilă pentru reglementarea transportului de persoane în regim de închiriere (ridesharing) a fost publicată luni în Monitorul Oficial. Aceasta prevede o serie de obligații legale care vizează platformele on-line de transport (Clever, Bolt, Yango și Uber), autoturismele și conducătorii auto parteneri.

Astfel, autoturismele cu care se efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să aibă maximum 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto; să aibă inspecția tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni; să nu fie mai vechi de 15 ani; la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și utilizarea conform destinației; să dețină copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ; autoturismele pot fi în proprietatea șoferilor sau în leasing, închiriere ori comodat. 

În trafic, autoturismele acceptate de platforma digitală pentru efectuarea transportului alternativ de persoane vor avea afișat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platformă digitală utilizată, conținând următoarele elemente: numărul de înmatriculare al autoturismului; denumirea platformei digitale pe care este acceptat autoturismul.

Conducătorii auto parteneri ai platformelor de ridesharing (partajare a călătoriei -n.r.) trebuie să aibă vârsta de cel puțin 21 de ani, să dețină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puțin 2 ani și un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. Totodată, legea trasează câteva norme de conduită pentru șoferi: „să aibă o ținută corespunzătoare, un comportament civilizat și preventiv în relația cu clientul, să nu refuze efectuarea cursei în condițiile inițial agreate, să nu solicite plata de către pasager a unei alte sume de bani în schimbul activității de transport efectuate, să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului”.

Platformele digitale de transport persoane în regim de închiriere sunt obligate să obțină autorizații de la Ministerul Comunicațiilor pentru a funcționa legal.

Odată ce prevederile OUG nr. 49/2019 vor intra în vigoare joi, 4 iulie 2019, Ministerul Comunicațiilor și Autoritatea Rutieră Română vor avea 35 de zile la dispoziție pentru reglementarea unor chestiuni procedurale, pe care le vor face publice până pe 8 august 2019. Începând de la acea dată și până la 1 noiembrie, șoferii și platformele digitale trebuie să întreprindă demersurile de obținere a autorizațiilor și atestatelor cerute de actul normativ.

Transportatorii de persoane care funcționează în baza legii taximetriei sunt în continuare nemulțumiți de concurența din zona transportului alternativ de persoane și amenință că își vor continua protestele, chiar dacă aceștia din urmă sunt obligați de acum înainte să se autorizeze și să își transparentizeze activitatea.