OUG nr. 49/2019, care reglementează transportul alternativ de persoane, a fost publicată luni în Monitorul Oficial și se va aplica începând de joi, 4 iulie 2019. Potrivit prevederilor acesteia, platformele online de transport trebuie să se autorizeze la Ministerul Comunicațiilor, iar șoferii parteneri, să dețină un certificat de atestare a pregătirii profesionale emis de Autoritatea Rutieră Română. A fost prevăzută o perioadă de tranziție pentru intrarea în legalitate până la 1 noiembrie 2019. De partea opusă, taximetriștii sunt în continuare nemulțumiți de concurența pe care le-o fac transportatorii neconvenționali și amenință cu noi proteste.

Ordonanța de urgență dată de Guvernul Dăncilă pentru reglementarea transportului de persoane în regim de închiriere (ridesharing) a fost publicată luni în Monitorul Oficial. Aceasta prevede o serie de obligații legale care vizează platformele on-line de transport (Clever, Bolt, Yango și Uber), autoturismele și conducătorii auto parteneri.

Astfel, autoturismele cu care se efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să aibă maximum 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto; să aibă inspecția tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni; să nu fie mai vechi de 15 ani; la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și utilizarea conform destinației; să dețină copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ; autoturismele pot fi în proprietatea șoferilor sau în leasing, închiriere ori comodat. 

În trafic, autoturismele acceptate de platforma digitală pentru efectuarea transportului alternativ de persoane vor avea afișat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platformă digitală utilizată, conținând următoarele elemente: numărul de înmatriculare al autoturismului; denumirea platformei digitale pe care este acceptat autoturismul.

Conducătorii auto parteneri ai platformelor de ridesharing (partajare a călătoriei -n.r.) trebuie să aibă vârsta de cel puțin 21 de ani, să dețină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puțin 2 ani și un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. Totodată, legea trasează câteva norme de conduită pentru șoferi: „să aibă o ținută corespunzătoare, un comportament civilizat și preventiv în relația cu clientul, să nu refuze efectuarea cursei în condițiile inițial agreate, să nu solicite plata de către pasager a unei alte sume de bani în schimbul activității de transport efectuate, să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului”.

Platformele digitale de transport persoane în regim de închiriere sunt obligate să obțină autorizații de la Ministerul Comunicațiilor pentru a funcționa legal.

Odată ce prevederile OUG nr. 49/2019 vor intra în vigoare joi, 4 iulie 2019, Ministerul Comunicațiilor și Autoritatea Rutieră Română vor avea 35 de zile la dispoziție pentru reglementarea unor chestiuni procedurale, pe care le vor face publice până pe 8 august 2019. Începând de la acea dată și până la 1 noiembrie, șoferii și platformele digitale trebuie să întreprindă demersurile de obținere a autorizațiilor și atestatelor cerute de actul normativ.

Transportatorii de persoane care funcționează în baza legii taximetriei sunt în continuare nemulțumiți de concurența din zona transportului alternativ de persoane și amenință că își vor continua protestele, chiar dacă aceștia din urmă sunt obligați de acum înainte să se autorizeze și să își transparentizeze activitatea. 



Dragă cititorule,
dacă ți-a plăcut acest articol, te rugăm ceva.

De peste 5 ani, ActiveNews este vocea pe care sute de mii de români o primesc în fiecare zi, dar care în același timp fisurează stabilimentul politic și economic care dorește să supună și România.

ActiveNews este un site independent din punct de vedere editorial, ceea ce înseamnă că ne stabilim singuri prioritățile și strategia. Jurnalismul nostru este liber de influențe comerciale și nu este influențat de către moguli, milionari sau acționari.

Nimeni nu-l editează pe editorul nostru. Nimeni nu ne direcționează opiniile.

Aceste aspecte sunt de o importanță critică într-o țară în care mass-media corporatistă face legea. Într-o Românie în care interesele economice ale marilor jucători dictează reacția presei, și nu interesul pe termen lung al acestui popor.

ActiveNews este singurul loc din .ro unde ați putut citi despre fapte și oameni care altfel nu ar fi apărut niciodată pe piața media din România. Știi bine asta.

Am câștigat împreună multe bătălii, văzute și nevăzute, dar Țara are nevoie de mai mult decât simpla noastră supraviețuire. Țara Noastră are nevoie de jurnalism curat, scris cu gândul la valorile pe care le-am primit de la înaintașii noștri. Țara noastră are nevoie de curaj pentru a expune impostura și trădarea, iar pentru asta e nevoie de informație. Informație, nu diversiune sau divertisment.

Implică-te Susține ActiveNews