Modificările operate de Guvern la Legea taximetriei au intrat în vigoare joi, ca urmare a adoptării pe 29 martie a OUG 21/2019 pentru modificarea Legii 38/2003 care reglementează transportul în regim de taxi și de închiriere. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a susținut joi că respectiva ordonanță de urgență nu a fost adoptată împotriva serviciilor de ride-sharing (partajare a cursei), ci pentru a opera modificări la Legea taximetriei care să combată pirateria în domeniu.

„Ce am reglementat noi până-n acest moment nu interzice Uber să funcționeze pe piață. Deci asta este un subiect folosit de anumiți oameni în campania electorală doar pentru a veni cu un subiect în presă. (...) Problema acestor platforme trenează de vreo cinci ani. (...) Văd că toată lumea spune că am interzis Uber. Nu, noi am dat o ordonanță care vine să combată pirateria. Din câte știu, piraterie înseamnă când transporți persoane și nu declari acele sume. Eu știu că la Uber se face plata online. Deci nu sunt pirați”, a declarat ministrul Transporturilor, citat de Mediafax.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a calificat, joi, drept "supoziții" amendarea șoferilor pentru practicarea transportului de persoane intermediat de platforme online de partajare a mașinii (ride-sharing) și a anunțat că Guvernul lucrează la o ordonanță care să reglementeze activitatea platformelor online de profil, informează News Ro.

"Uberul poate funcționa, nu este interzis. Cine a aruncat această marotă pe piață probabil că vrea să se folosească de ele în campania electorală. Noi am dat o ordonanță care combate pirateria, nu are nicio treabă cu platformele electronice, din contră, aceste platforme nu au fost reglementate de cinci ani de zile de către nimeni. Iată că acuma Guvernul PSD lucrează la o ordonanță împreună cu cei care dețin aceste platforme, am finalizat în proporție de 90 la sută ordonanța cu reglementarea Uber, Clever, Bolt", a afirmat Răzvan Cuc.
 
Răzvan Cuc a catalogat drept "fake news total" știrile conform cărora platformele de tip Uber ar fi fost interzise prin lege. 
 
"Eu am văzut că ei au și ieșit cu niște comunicate vizavi de șoferii care lucrează pentru ei și le-au spus să stea liniștiți, dar văd că asta nu se promovează în presă, se promovează doar faptul că Uberul ar fi fost interzis, deși nimeni nu a interzis Uberul, deci este un fake news total. Sunt supoziții că ei vor fi amendați, nu am văzut până acuma nimic să fie de așa natură. Deci, pe de o parte, Uberul nu este interzis, pe de altă parte Guvernul PSD reglementează această problemă", a adăugat Ministrul Transporturilor. 

De asemenea, Vicepriministrul Daniel Suciu, Ministru al Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, a declarat la Târgu Mureș că ordonanța de urgență pentru modificarea legii taximetriei nu este îndreptată împotriva platformelor online, reglementarea cărora urmând să se facă printr-o altă ordonanță de urgență care va ține cont de părțile implicate și va fi supusă dezbaterii publice, potrivit România Actualități

"Au fost nenumărate solicitări din partea patronatelor celor din transportul vizavi de emiterea unui act normativ pentru combaterea pirateriei. În viziunea noastră piraterie înseamnă transport ilegal. Cei de la Uber, Clever Bolt, Taxify nu fac transport ilegal. Platformele online nu sunt interzise și sper ca într-o perioadă foarte scurtă și nu mai îmi asum și nu mai avansez niciun termen, să elaborăm și să ieșim și pe transparență decizională cu această ordonanță. (...) De peste o lună de zile un grup de lucru s-a întâlnit și a lucrat cu reprezentanți de la Ministerul Dezvoltării Regionale, Ministerul Finanțelor, Autoritatea Rutieră Română, ANAF, Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, permanent în contact cu cei de la platformele ridesharing. În mare, acest grup de lucru ne-a avansat o variantă, mai sunt încă două, trei lucruri de pus la punct cu cei din Ministerul Finanțelor și cei din Autoritatea Rutieră Română", a afirmat Daniel Suciu, subliniind că ordonanța care va reglementa activitatea de ride-sharing (partajare a cursei) va fi emisă doar după ce se va afla în dezbatere publică.
 
În primele două zile de când a intrat în vigoare noua lege a taximetriei, Poliția Rutieră a amendat în București circa 20 de șoferi pentru efectuarea transportului public de persoane contra cost în regim de închiriere cu conducător auto, fără a deține copie conformă valabilă a autorizației sau având autorizație pe raza altei localități, potrivit Mediafax. Unora dintre aceștia li s-au reținut certificatele de înmatriculare și le-a fost suspendat pentru șase luni dreptul de utilizare a vehiculului. 

Reacții politice nu au întârziat să apară: ALDE a cerut joi Guvernului să reglementeze serviciile online de partajare a călătoriei, arătând că ele trebuie să fie complementare taximetriei, dar să nu intre în conflict cu aceasta. USR a solicitat joi Executivului să retragă OUG 21/2019 și să fie dezbătută în Parlament o lege a taximetriei care să avantajeze toate părțile. 

"La 24 de ore de la intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență privind transportul în regim de taxi, rezultatul este că 25% dintre șoferii care practică ride-sharing refuză să mai iasă pe stradă. Sunt afectați de măsurile luate de Guvern peste 2 milioane de români care foloseau platformele de ride-sharing. Taximetriștii nu au nici ei motive de bucurie. Singurii care vor câștiga vor fi cei în pixul cărora stau licențele de transport, pentru că acestea tocmai s-au scumpit. USR solicită Guvernului să retragă ordonanța de urgență și să fie dezbătută în Parlament o lege a taximetriei care să avantajeze toate părțile. USR susține o concurență loială între taximetrie și platformele de ride-sharing, astfel încât milioane de consumatori să primească respectul cuvenit!", a reacționat USR vineri pe pagina de socializare

ALDE a cerut joi Guvernului să reglementeze serviciile de tip Uber, susținând că „ridesharing-ul și taximetria nu trebuie să fie conflictuale sau să intre în conflict, ci să se completeze”, informează Mediafax.

"Interesul cetățeanului înainte de toate! Noi credem că ridesharing-ul și taximetria nu trebuie să fie conflictuale sau să intre în conflict, ci să se completeze. Cu cât mai mare competiția între servicii, cu atât avantajul nu poate fi decât al cetățeanului. Prin urmare, Guvernul trebuie să găsească o formulă în care cele două să fie complementare într-o competiție corectă, din care să câștige în primul rând cetățeanul. De la #UBER așteptăm garanții că au șoferi atestați și că viața noastră este în siguranță în mâinile lor. De la #taximetria clasică așteptăm să aibă același fel de răspuns rapid la observațiile noastre privitoare la șoferi, mașină, cursă, iar cei care nu rezistă la o relație bună cu clientul să fie obligați rapid să respecte regulile pe care singuri și le-au fixat. Însă nici unii, nici alții nu trebuie să uite că pe client, fie al taximetriei clasice, fie al UBER, îl interesează mai puțin ce scrie pe plăcuța de pe mașină și îl interesează în primul rând siguranța, confortul și respectul", se arată în comunicarea ALDE pe pagina de socializare a formațiunii.