Săptămânalul Newsweek se întreba marți: „Este acesta sfârșitul cele mai puternice rețele de socializare din lume?”. O întrebare jusitificată în aceste zile, în care  gigantul creat de  Mark Zuckerberg este acuzat din toate direcțiile că ar fi ignorat sau, și mai rău, că a încercat să mintă utilizatorii despre mega furtul de date utilizate în scopuri electorale. 


În timp ce Europa se revoltă, așteptând explicații de la fondatorul rețelei de socializare, iar Statele Unite au pornit tăvălugul anchetelor, în universul social media a devenit viral hashtag-ul #DeleteFacebook. Răspândit atât de cei care pur și simplu vor să protesteze, dar și de cei care vor să afle cum să renunțe la platforma de socializare și să-și șteargă urmele. 

Scandalul Cambridge Analytica,  declanșat de două investigații paralele ale ziarelor New York Times și The Guardian, a fost mediatizat în toată lumea și nu afectează doar imaginea Facebook, provocând și pierderi de câteva miliarde de dolari companiei californiene. Ca urmare a scandalului, cotațiile acțiunilor Facebook au scăzut luni cu 6,8%, iar marți cu încă 5,4%, ceea ce a redus valoarea pe piață a firmei cu zeci de miliarde de dolari.

Pentru ziarul Washington Post, cazul Cambridge Analytica, care a dus la acest seism ce zguduie din temeli rețeaua de socializare, demonstrează faptul că Facebook nu a reușit să protejeze datele utilizatorilor în ultimii ani: în 2015, rețeaua socială și-a schimbat politica, dar numai după ce a permis miilor de dezvoltatori - inclusiv consilierilor pentru campania prezidențială a lui Barack Obama, în anul 2012 și creatorilor de jocuri precum Farmville, să sustragă  cantități masive de date despre utilizatori și prietenii lor, să dezvolte o imagine detaliată a relațiilor și preferințelor utilizatorilor.

Conform presei britanice, compania de consultanță  Cambridge Analytica, care a colaborat cu echipa lui Donald Trump în timpul campaniei electorale din 2016, a folosit informațiile respective pentru dezvoltarea unui program informatic menit să estimeze deciziile votanților pentru a le putea influența.

Deși nimeni nu spune clar care a fost rolul Cambridge Analytica în campania electorală a lui Trump, nici în cea din Marea Britanie pentru Brexit, un lucru este cert: compania a obținut informații despre profilurile a aproximativ 50 de milioane de utilizatori Facebook. Aceste informații au fost colectate de dezvoltator cu o aplicație simplă, care a respectat regulile Facebook, dar care interzice difuzarea datelor obținute către societăți terțe. Cambridge Analytica s-a autodenunțat la Facebook, spunând că a cerut distrugerea acestor date, însă nu se știe dacă a și făcut asta.

În acel moment, Facebook a schimbat regulile privind colectarea de date (proprii și rețele de prieteni), dar a suspendat Cambridge Analytica abia în momentul în care a descoperit că Guardian și New York Times erau pe punctul de a-și publica articolele. 

Facebook a încredințat unei echipe de experți verificarea comportamentului Cambridge Analytica, pentru a afla dacă datele obținute de companie, neautorizat, au fost eliminate, așa cum a pretins. Luni, 19 martie, au fost declanșate investigații la biroul Cambridge Analytica din Londra, fapt care a condus la probleme suplimentare pentru Facebook. Biroul Comisarului pentru Informații, organismul independent de monitorizare din Marea Britanie care se ocupă de protecția datelor cetățenilor, a cerut echipei de anchetă să nu atingă nimic, deoarece astfel de anchete trebuie efectuate de către autorități, fără ca probele să fie compromise.

Printre acuzațiile aduse celor de la Facebook se numără faptul că nu au efectuat verificări extinse asupra Cambridge Analytica, când a declarat că acesta s-a autodenunțat, susținând că deține date de pe Facebook pe care nu le-a putut folosi. Conform unor mărturii, Facebook a solicitat ștergerea datelor, dar nu a efectuat direct inspectarea calculatoarelor celor de la Cambridge Analytica pentru a verifica dacă acest lucru s-a întâmplat, deși avea acaestă autoritate (o astfel de eventualitate este prevăzută în condițiile de utilizare a Facebook ).

Chris Wylie, fost angajat al Cambridge Analytica și principala sursă a anchetei celor de la Guardian, susține că colectarea datelor de pe Facebook a fost autorizată încă din 2014 de Steve Bannon, când se afla printre directorii executivi ai companiei. Bannon a fost și consilier al președintelui Donald Trump. El ar fost implicat și ar fi aprobat cheltuieli de aproximativ 1 milion de dolari pentru a obține date, inclusiv cele de pe Facebook, pentru a crea campanii și a face propagandă cu țintă directă.


Cambridge Analytica

Compania cu sedii în Marea Britanie și SUA a reușit să obțină profilurile a 50 de milioane de utilizatori americani. Profiluri care sunt clasificate conform modelelor de psihometrie, o disciplină care măsoară caracteristicile psihologice ale unui individ și, prin urmare, personalitatea sa, scrie Huffington Post.

Într-un mod extrem de simplu, fiecare subiect este clasificat în funcție de o schemă care examinează anumite caracteristici: deschiderea, conștiinciozitatea, extrovertirea și stabilitatea emoțională. Cercetătorul Michael Kosinski a fost primul care a alcătuit acest program cu vasta susținere a persoanelor înregistrate în rețeaua de socializare, realizând astfel un sistem impresionant de predicție.

După cum dezvăluia recent revista săptămânală elvețiană Das Magazin, pe baza unei medii de 68 de like-uri date de un utilizator pe Facebook, pentru  Kosinski „era posibilă prezicerea culorii pielii (cu aproximație de 95%), orientarea sexuală (88 la sută) și apartenența la Partidul Democrat sau Republican (85 la sută). Și chiar mai mult: putea stabili IQ-ul acelei persoane, religia și dacă era consumatoare de alcool, țigări și droguri. Mai mult, prin intermediul acestor date putea să deducă dacă subiectul provenea dintr-o famile destrămată. Pe scurt, un identikit precis și detaliat. Acest model ar fi fost apoi utilizat de Cambridge Analytica pentru a organiza unele campanii electorale.

În urma acuzațiilor din ultimele zile, Facebook s-a declarat „scandalizată”, afirmând că a fost înșelată de firma britanică. „Suntem scandalizați, pentru că am fost înșelați. Ne-am angajat să consolidăm puternic politicile noastre pentru protejarea datelor utlizatorilor și vom face pașii necesari în acest sens”, au afirmat reprezentanții companiei, într-un comunicat de presă.