ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


V-ați întrebat cu siguranță de nenumărate ori cum pot fi oamenii atât de creduli încât să mai funcționeze metoda accidentul.

Da, e uimitor! Oameni raționali, cu capul pe umeri, cu părul alb uneori, deci trecuți prin viață reacționează taman invers decât te-ai fi așteptat în anumite condiții. De viață și de moarte.

Se povestește că metoda accidentul e o tehnică prin care oameni răi te contactează și te îndeamnă să plătești sume uneori uriașe de bani unor necunoscuți, pentru a scăpa acum, aici, pe loc de oarece probleme iminente, de viață și de moarte. Iar tu ce faci? Fugi mâncând pământul la prima bancă și plătești. Dacă ar exista premiile Oscar pentru hoți (pleonasm?), metoda ACCIDENTUL ar fi cea mai premiată dintre toate- pe bună dreptate.

O vorbă ancestrală românească zice că nu-i prost ăla care cere…

Frumos spus. Totuși cum procedează acești maeștri ai persuasiunii, ce tehnici folosesc încât să te convingă să faci o astfel de nefăcută?

Nimic nou sub soare: tehnicile există de când lumea, sunt predate la toate cursurile de vânzări, iar cel ce le-a dat noblețe și le-a transformat în manual, este chiar părintele relațiilor publice deci a tehnicilor de manipulare - Edward Bernays, nepotul lui Sigmund Freud (doi austrieci- sic!) cu capodopera sa - Propaganda - pe care a scris-o în 1928.

Propaganda este o acțiune desfășurată sistematic în vederea răspândirii unei doctrine sau ideologii politice, religioase, a unor teorii, opinii, pentru a le face cunoscute și acceptate, pentru a câștiga adepți (definiție Wikipedia).

Definiția a doua (nerecunoscută de Merriam-Webster): prosteală pe față.

Dar hai să vedem cum procedează ei. Am să mă refer la tehnica propriu-zisă din cazul ACCIDENTUL prin comparație cu ce ni se servește nouă prin toată mass media de doi ani încoace referitor la ACCIDENTUL cu V în față.

Și o să numim sursele A (accidentul) și B (cel al cărui nume nu-l pronunțăm să nu ne audă motoarele de căutare).

Iată pașii manipulării:

1. Trebuie să fie o situație de viață și de moarte. A - ți-a spus că ruda ta a accidentat grav o persoană. B - ți-a spus că e o molimă gravă și oamenii mor pe capete.

2. O autoritate în materie e implicată. A - spune că pe ruda ta o paște pușcăria, dar a aranjat el cu o persoană suspusă (comandantul X). B - îți aduce toți specialiștii pe sticlă să îți spună cât de gravă e situația si că există doar o soluție (știți voi care).

3. O ocazie unică. A - spune că doar el poate vorbi cu polițistul pentru a încerca mușamalizarea cazului. B - spune că doar cei din prima linie pot primi tratamentul minune care e sigur și eficient. Și mai e și gratis. Plus 3 mici!!!

4. Factorul timp.  A - spune că doar ACUM se mai poate face ceva. B - trece peste orice teste de rutină și cere să te supui ACUM.

5. Ce se întâmplă dacă nu o faci. A - spune că ruda ta va sta multă vreme în pușcărie dacă nu acționezi acum. B ne arată pe cei de la ATI care imploră pentru o gură de oxigen și care regretă că nu au făcut-o.

6. Nu accepta alte surse de informare. A spune că telefoanele sunt ascultate și să nu suni la nimeni în ruptul capului. B spune că apostolii științei vorbesc doar pe sursele oficiale media și toți ceilalți îți vor răul.

Antiaccidentaliști!

7. Constrângerea - A - dacă nu plătești, vei răspunde și tu pentru tentativă de dare de mită. B - E obligatoriu. Ca să poți merge la turci cu 199 last minit.

8. Ce faci: A - plătești ca oaia și apoi ceri sprijinul autorităților. B - o faci și apoi îți semnalezi virtutea.

Greu să reziști la această avalanșă de argumente logice și pertinente.

Dar interesant este că dacă oricare dintre aceste tehnici este pusă la îndoială, întregul castel din cărți de joc se dărâmă.

Este la fel ca experimentul despre conformismul de grup al lui Solomon Asch din 1951 și 1956:

În cuvinte puține este despre cum poți manipula ușor un subiect naiv (om) doar prin tendința sa spre conformitata de grup. Adică efectul de turmă. Experimentul a constat în adresarea unei întrebări simple unui grup de oameni(8 actori-complici și un subiect naiv) la care toți actorii răspundeau evident greșit.

Subiectul naiv care răspundea de obicei ultimul, se conforma grupului dând de cele mai multe ori răspunsul greșit.

Explicația este că oamenilor le crează pur și simplu un real disconfort emiterea unei opinii separate. E mai plăcul sentimentul de apartenență la grup decât cel al corectitudinii.

Dar cel mai valoros rezultat al acestui experiment era în ultima etapă, când subiectul naiv nu mai era singur. Unul dintre cei 8 actori dădea răspunsul corect.  

În acest caz, doar o mică parte dintre subiecții naivi mai mențineau părerea generală- evident greșită, cei mai mulți căpătând curajul de a vedea adevărul.

Concluzia a fost uimitoare și grăitoare în același timp:

Solomon Asch a înțeles că orice exprimare a dezacordului – lipsa consensului – distruge imediat conformarea.

Deci e nevoie de unanimitate, nu doar de majoritate pentru a manipula.

E la fel ca în viață: dacă la reclama cu răzătoarea minune ți se spune că peste un milion de români au achizitionat-o, te simți mai îndreptățit s-o comanzi și tu.

În mod reciproc, pe măsură ce apar tot mai multe voci care spun că respectiva răzătoare nu-i decât o porcărie, vânzările merg asimptotic spre ZERO.

Asta e și ceea ca va rămâne din hipnoza vaccidentul propagată la nivel mondial.

Avem rara ocazie să ne trezim- cei ce încă mai moțăie în papuci- și avem obligația nu doar să nu ne conformăm cu turma, ci să strigăm din toți bojocii:

REGELE E GOL!

Un an nou cu sănătate!

Costin Știrbu

Autorul este unul dintre câștigătorii Concursului de Eseuri ActiveNews - Era Covid și Marea Resetare - starea actuală, perspective, soluții, categoria SCHIȚE cu materialul SEIZMUL