ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Explozia pieței tabletelor și a telefoanelor inteligente a determinat angajații din companii să fie în permanență conectați la sarcinile de serviciu.

Tehnologia a făcut ca viața personală și cea profesională să nu mai poată fi delimitate ca odinioară, iar angajații trebuie să traseze limite clare între cele două și să învețe când să spună stop, însă acest lucru este mai greu de făcut, în special datorită constrângerilor la care este supus de angajator.

Diana are 32 de ani și urăște telefonul soțului. El lucrează de ani buni în vânzări într-o multinațională din industria tutunului. Slujba îi cere însă să fie mereu conectat și să intervină în rezolvarea problemelor atunci când apar, pentru a evita pierderile.

„Telefonul lui de serviciu sună și în concediu, uneori la ore inumane. Îmi amintesc perfect că într-o vacanță a sunat și la șase dimineața, când ne-am trezit toți cei din camera de hotel, inclusiv cel mic. Mailurile vin indiferent de oră și chiar dacă nu trebuie dat un răspuns fiecărui mesaj, e bine să le citească în caz că apare ceva important", a spus aceasta pentru businessmagazin.ro.

Locul de muncă al Dianei este complet diferit de al soțului său. Nu a primit de la serviciu nici telefon, nici tabletă, nici laptop și își respectă timpul liber.

 „Cred că sunt singura din cercul meu de prieteni care nu poate verifica adresa de e-mail de la serviciu de pe telefon. Și cred că e mai bine așa", povestește Diana.


După creșterea constantă a gradului de penetrare a telefoanelor inteligente, de aproape 40% în prezent pe piața locală, fenomenul conectării 24 de ore din 24, șapte zile din șapte, a devenit de actualitate și în România, iar granița dintre job și timpul liber s-a subțiat considerabil.

Tema echilibrului între viață personală și muncă privea până nu de mult doar managerii de top și industria de consultanță, a căror activitate profesională se desfășura la birou, uneori până târziu în noapte, însă, odată plecat, angajatul era liber și greu de găsit, după cum își amintește consultantul Sergiu Neguț.

 Deși ar fi trebuit să le facă viața mai ușoară, tehnologia a reușit contrariul.

 „Timpul personal s-a contractat, timpul de lucru a ajuns să fie oricare timp mort, iar fiecare minut liber poate fi folosit pentru muncă. Cred că peste jumătate dintre posesorii de smartphone ne citim e-mailul (inclusiv de business) sistematic în timpul liber, seara și în weekend, că adesea citim și scriem mesaje înainte de culcare, dimineața la trezire și chiar și în trafic, așteptând la semafor", explică Neguț.


Mai grav este, după Sergiu Neguț, faptul că mentalitățile s-au schimbat, iar angajaților li se pare mai firesc să rezolve lucrurile în timp real decât să aștepte până a doua zi la birou, când vor fi ocupați.

„Treptat, treptat, ajungem să muncim mult mai mult decât cele opt sau zece ore de odinioară, ajungem să fim în continuare conectați în weekend și în vacanțe, ajungem să nu mai delegăm toata autoritatea pentru că nu mai suntem niciodată cu totul plecați. Ajungem să trăim microsecvențe de muncă și de relaxare în așa-zisul timp liber."

Și, spune consultantul, ajungem chiar să ne placă, pentru că la urma urmei e decizia noastră cum facem această întrețesere.