Jurnalistul Cătălin Sturza ne propune o meditație față de cauza pentru care pe șoselele românești se înregistrează cele mai multe victime din Europa.

Acesta afirmă că adevărata cauză nu este starea proastă a drumurilor, ci „faptul că avem rinoceri pe șosele. i nu doar rinoceri: avem și cimpanzei, și șerpi boa constrictori, și alte lighioaie asemănătoare”.

Laboratorul ImunoMedica

Publicistul spune că din dorința de „ a se simți ca afară”,  mulți șoferi de mașini puternice aleg să încalce regulile de circulație în mod conștient, producând victime.

Tot din acest motiv, practic nu există șoșele unde să nu fie sângele unor animale, ce par să fie călcate intenționat de unii șoferi.

„Se spune că suntem pe primul loc în Europa în ceea ce privește numărul victimelor accidentelor rutiere „din cauza stării proaste a șoselelor”.

Nu vreau să vă deprim cu subiecte grele, la concurență cu sarmalele, încă din a doua zi de an. Dar asta cu „starea proastă a drumurilor” e o scuză ușurică – și destul de penibilă.
Motivul principal pentru care ocupăm locul de frunte în acest clasament macabru nu e nicidecum starea proastă a șoselelor. Motivul este faptul că avem RINOCERI pe șosele. Și nu doar rinoceri: avem și cimpanzei, și șerpi boa constrictori, și alte lighioaie asemănătoare.

Starea șoselelor nu e chiar așa de proastă. În fapt, pe drumurile naționale și europene e destul de bună. E mult mai bună decât în anii 1980 și 1990. Da, chiar și pe aceste drumuri mai sunt gropi. Dar accidentele, când se produc, nu se produc pentru că șoferii dau în gropi (sau, cel puțin, nu la propriu). Se produc, de obicei, din cauza unor depășiri cu totul tâmpite, și a intrării pe contrasens. Fapt care face ca amploarea carnagiului să crească de la un an la altul.
 
Așadar motivul, după cum am zis, nu ține de carosabil, ține de OAMENI. Motivul nu e că drumurile sunt proaste, motivul e că oamenii nu își adaptează felul cum conduc la starea drumurilor (cum se zice la buletinele de știri).

Ok, nu avem autostrăzi. Dar asta nu înseamnă că trebuie să parcurgi un drumul european București-Suceava cu o bandă și jumătate pe sens în PATRU ORE, ca și cum acolo ar fi o autostradă.

Am înțeles, ai Audi, BMW sau o altă mașină „tare” și vrei să te simți la fel ca în Germania. Și spui că nu ai timp să stai opt ore la volan de la București la Cluj. Dar nu vei avea „o țară ca afară” dacă intri în coliziune frontală cu realitatea. Dacă intri în coliziune frontală cu realitatea pe șoselele românești (și pe oricare șosele), mai devreme sau mai târziu vei sfârși prin a intra în coliziune frontală cu stâlpul.

Și nu vei economisi nici timp – din contră, mai devreme sau mai târziu vei pierde mult mai mult timp; și pe al tău, și pe al altora. Și știi care e problema? Tu s-ar putea să scapi. Dar amărâții ăia din Loganul de pe contrasens nu vor avea bafta asta – pentru că nu se vor bucura de sistemele tale de siguranță de limuzină Volvo. Foarte probabil, multe dintre victimele de pe șoselele patriei nu sunt din categoria RINOCERILOR, a cimpanzeilor și a șerpilor boa. Multe dintre victime sunt din categoria nevinovaților – care plătesc scump rinocerismul generalizat.

De ce insist să le zic rinoceri? Deoarece omul este regele Creației. Dar, pentru a rămâne rege, el trebuie să se comporte ca un rege – să-și folosească ochii, mintea și sufletul și măcar să-și ferească, dacă nu să-și iubească aproapele. Să-l ferești pe celălalt șofer e una din regulile de bază ale condusului. Dar pe șoselele românești umbli ca Diogene cu lampa dacă vrei să dai peste cineva care pune în practică chestia asta. Sau, altfel spus, până când dai peste un om.

Când omul decade din condiția sa, el coboară pe scara regnurilor – și devine RINOCER, cimpanzeu, șarpe sau altă lighioaie. Aceasta e, cred eu, adevărata descriere a istoriei naturale, și așa arată evoluția (sau involuția) dacă privești lucrurile din unghiul corect.

Dragi șoferi de Audi și BMW (noi sau SH, de pe piața din Germania). Dacă aveți bani de Audi și de BMW și vreți să vă simțiți „ca afară”, luați avionul. Biletele pentru cursele interne sunt relativ ieftine – cel mai probabil, mai ieftine decât dacă faceți București-Cluj singuri în mașină, depășind tot ce prindeți din suta în suta de metri. Iar dacă chiar vreți să vă simțiți „ca afară” – încercați să încălcați la modul absolut NESIMȚIT toate regulile de circulație în Germania; așa cum faceți „acasă” în România. Și veți vedea ce părere au nemții civilizați despre asta.

Și nu mai vorbesc de carnagiul bietelor animale – șoselele românești arată realmente ca în lumea a treia, dar nu din cauza gropilor. Unde ați mai văzut țară cu minim un câine și o pisică SPULBERATE în fiecare oră pe șosea în fiecare sat sau în fiecare cătun, oricât de mic? Chiar îmi pare rău să vă stric apetitul, dar șoselele românești sunt mereu roșii, și pline de măruntaie proaspete. Un fapt evident pentru oricine se uită pe geamul mașinii, de aici până la Buzău, de pildă. De zici că unii șoferi se joacă intenționat de-a Carmageddon – nu numai că nu încearcă în vreun fel să evite, dar lovesc intenționat bietele animale. Am condus destul de recent prin Turcia, o țară proverbială pentru traficul haotic, și nici acolo nu-mi amintesc să fi văzut așa ceva.

Așadar, nu din cauza stării proaste a șoselelor suntem pe primul loc în Europa la numărul anual al victimelor umane (și animale) de pe șosele. Ci din cauza stării proaste a oamenilor. Mai precis, din cauză că tot mai mulți dintre cei cu (foarte mulți) cai-putere sub funduri nu mai sunt oameni – ci sunt RINOCERI. Și cimpanezi. Și șerpi boa. Și alte lighioaie.

O meditație (lungă - sorry for the long read) după un drum de opt ore, pe 2 ianuarie. Și după niște mii de kilometri de condus în ultimele săptămâni pe șoselele românești”, a scris publicistul.


2% din impozitul pe salariu
Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și sprijinirea directă a siteului ActiveNews România, nu către stat. Companiile de publicitate și multinaționalele nu ne iubesc. Ajută-ne să luptăm în continuare pentru cele ce-ți sunt dragi: Familia, Credința și Țara.

Descarcă formularul și depune-l la agenția ANAF de care aparții până pe 31 iulie.