ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Consiliul pentru Combaterea Discriminării a anunțat că în cazul bărbatului care ar fi fost refuzat să fie servit de o vânzătoare, angajată a magazinului Kaufland din Odorheiu Secuiesc, pe motiv că nu vorbea limba maghiară, nu se întrunesc elementele constitutive ale faptei de discriminare directă.

„Colegiul director al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, întrunit în ședința de soluționare a petițiilor în data de 06.09.2017, a soluționat autosesizarea nr. 4A/2017, având ca obiect posibile fapte de discriminare aduse la cunoștința publicului prin difuzarea la data de 31 august 2017 - pe contul vloggerului cu numele „Milițianul” de pe pagina de internet www.youtube.com  - unei înregistrari video în care se relatează refuzul accesului la serviciile oferite de magazinul Kaufland din Odorheiu Seuiesc, din cauza faptului că solicitantul este de naționalitate română și vorbește doar limba română”, anunță într-un comunicat CNCD, conform Adevărul. 

Oficialii au susținut, totodată, că autorul filmului nu a respectat regulile etice ale testării ce țin de corectitudinea dovezilor: „Prin publicarea filmului testării s-a generat în societate o instigare la ură pe criteriul apartenenței etnice, săvârșită prin răspândirea unor informații incomplete sau false”, susțin cei de la CNCD.

„Raportat la cele constatate, Colegiul director a hotărât în unanimitate următoarele:   1. fapta prezentată prin filmul din speță nu întrunește elementele constitutive ale discriminării directe, lipsește tratamentul diferențiat și nu există un raport de cauzalitate între criteriul invocat și fapta; 2. condamnă public orice comportament de incitare la ură pe criteriul apartenenței etnice, săvârșită prin răspândirea de informații incomplete sau false, prin exploatarea prejudecăților din societatea din România, având ca scop sau efect tensionarea relațiilor interetnice; 3. recomandă părții reclamate și tuturor agenților economici să adopte măsuri pentru a asigura cunoașterea limbii oficiale a statului la un nivel rezonabil de către angajații care au în fișa postului sarcini ce țin de deservirea clienților; 4. se va comunica o copie a hotărârii părții reclamate.”, încheie Colegiul director al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării.

Decizia Consiliului pare a fi una corectă, din mai multe motive. Printre acestea se numără faptul că videoclipul este o încercare de manipulare și instigare la ură, autorul are antecedente antimaghiare și filmulețul nu prezintă adevărul integral. În schimb, nimic nu scuză faptul că angajata de la magazin nu știa limba oficială a țării în care trăiește și că oficialii magazinului nu i-au cerut să știe limba, deși magazinul are mulți clienți români.