După ce scandalul de la Kaufland Odorheiu Secuiesc, în urma căruia un român s-a filmat în timp ce comanda o porție de mici de la Kaufland-ul din Odorheiu Secuiesc, iar angajata hipermarketului l-ar fi refuzat fiindcă a comandat în limba română, a fost intens mediatizat, iată și reacția Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.

Ulterior, Kaufland România s-a delimitat de comportamentul acesteia, precizând, totodată, că respectivul client ar fi cerut mici înainte de deschiderea grill-ului.

Pe de altă, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) s-a autosesizat, după ce filmarea  a apărut în spațiul public iar vineri, comisarii aflați în subordinea lui Sorin Susanu, șef regional ANPC Brașov, au efectuat un control la această unitate.

Aceștia susțin că au supravegheat o perioadă de timp activitatea grill-ului și au văzut cum un client român nu a putut să se înțeleagă cu vânzătoarea, fiindcă aceasta nu stăpânea limba română. Astfel, clientul nu ar fi putut să comande și în cele din urmă, inspectorii ANPC au intervenit.

Comisarul-șef Sorin Susanu a precizat, în cadrul unui interviu pentru bugetul.ro, că nu este un caz singular și că, de-a lungul timpului, s-a confruntat cu zeci de astfel de probleme.

„Am văzut că în spațiul public încearcă să se inducă niște idei. Îi înțeleg până la urmă pe Kaufland sau PR-ul lor, că încearcă să o dreagă cumva. Realitatea este următoarea: acel agent economic a mai fost sancționat de noi și… mâine o să am și mai multe date. Se pare că nu doar o dată, așa cum am spus-o astăzi, pentru probleme aproximativ similare și de mai multe ori, dar sigur o dată. Astăzi ne-am autosesizat, am dispus două măsuri: o dată – verificarea acelui agent economic, iar a doua –  o tematică locală care să se refere la acele trei județe, Harghita, Covasna și Mureș, unde să se verifice dacă mai există chestiuni similare. Echipa care s-a dus la Kaufland, acolo, a stat și, efectiv, a supravegheat o perioadă de timp activitatea de la grill-ul respectiv. O persoană, un consumator, un client român, când a încercat să comande, nu a reușit să se înțeleagă cu vânzătoarea. Nu a avut vânzătoarea nici atitudinea ostilă, nici alte chestiuni, dar efectiv nu s-au înțeles. În momentul ăla, s-a inițiat controlul, iar comisarii de la noi –  ATENȚIE – de etnie maghiară amândoi, sunt două doamne , au constatat că vânzătoarea nu stăpânește limba română.

A fost chemat managerul. Reacția sa mi s-a părut, cel puțin, discutabilă, ca să nu spun altfel. La întrebarea comisarilor „De ce ați angajat o persoană care nu știe română?”, el zice „Păi, ar fi fost discriminatoriu ca să-i cer la angajare să știe limba română” – asta a fost exprimarea lui. În fine, sancțiunile s-au aplicat pentru anumite articole din legislația noastră, care prevăd că nerealizarea conformă a serviciilor către consumator se sancționează. Este îngrijorător faptul că există această recidivă, pentru că și data trecută agentul economic a fost consiliat, nu doar amendat, pentru problemele descoperite. I s-a explicat absolut tot ceea ce trebuie să facă și să nu facă. Mai mult, la ceea ce a apărut în alte direcții și în alte surse, n-am ce să spun.”, a declarat comisarul-șef Susanu.

În continuare, acesta a precizat că sunt numeroase cazuri de acest fel și a dat exemple în acest sens.

„Sunt zeci de cazuri de acest fel. Este o chestiune extrem de gravă, care nu e singulară și, poate cum ați mai văzut în presă, la Harghita, când am intervenit atunci, cu mașina Poliției Locale inscripționată în maghiară, la Covasna, subordonatul meu de acolo, care e șef pe Covasna, a fost bătut, la propriu, pentru că a cerut să se vorbească în limba română. S-a întocmit un dosar penal, s-a judecat, a câștigat, a fost condamnată persoana respectivă. Tot la Covasna, mi s-a cerut și am explicat de ce pe peretele instituției există o inscripție cu imnul național și dacă am autorizație pentru ea. Sunt chestiuni numeroase de etichetare doar în limba maghiară la produse, nenumărate cazuri. Deci, nu este o chestie singulară, întâmplătoare.”, a mai precizat inspectorul.

Sorin Susanu îndeamnă găsirea unei soluții convenabile pentru ambele părți.

„Cred că ar trebui să existe o cale de mijloc. Numai că aceasta trebuie să vină din ambele părți, pentru că atunci când eu am încercat să fac întâlniri de consiliere, mediere sau orice altă formă, m-am lovit de un zid. Mai mult decât atât, au fost probleme și am încercat să discut cu președintele Consiliului Județean Harghita. Nu s-a putut niciodată. Mai mult decât atât, atunci când s-au făcut controale în Harghita, acum nu mai știu cât timp, Consiliul Național de Combatere a Discriminărilor Etnice s-a autosesizat și a început să mă cerceteze că de ce fac atâtea controale.”, a mai spus comisarul.

Comisarul-șef se arată indignat de faptul că cei de la Kaufland au anunțat că vor face cursuri de limba română pentru angajații săi de etnie maghiară, care ar profita de drepturile care li se cuvin ca cetățeni români, însă „invers, nu se poate”.

„Cred că este absurd și anormal, și jignitor, pentru noi și pentru țară, să existe o astfel de abordare. Statutul de cetățean român îți conferă drepturi, dar și obligații. Nu se poate așa ceva, pentru că atunci când ei beneficiază de tot ceea ce înseamnă servicii ale statului, de asistență medicală, juridică, instituții ale statului și altele, e ok, invers, nu se poate.”, a mai spus acesta.