ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Luigi B., un adolescent de 17 ani din Craiova, este cercetat de DIICOT pentru că „a promovat în mod sistematic, în public, doctrina radical islamistă prin postarea în mediul on-line, prin intermediul unor rețele de socializare, a unor opinii, scrieri, imagini, înregistrări audio/video reprezentând activități/acțiuni armate/violente și de propagandă ale grupării teroriste Statul Islamic, cu intenția de a le face cunoscute și a determina câștigarea de noi adepți capabili să recurgă la săvârșirea aceluiași gen de fapte ca cele a căror promovare prin propagandă a realizat-o.”

Recrutarea lui a fost făcută pe online. Povestește chiar adolescentul, într-o postare din 2014: „La început, am devenit prieten cu un băiat sirian pe nume Omar Hamade, în vârstă de 16 ani. (...) El mi-a spus că stă în România de câțiva ani pentru că a fost nevoit să plece din Siria datorită războiului civil. (...) Am devenit foarte curios și am început să caut informații despre Siria. (...) Am realizat că ceea ce se întâmplă în Siria nu are nicio legatură cu Islamul. Și uite așa… la o doză de curaj însoțită de puțină frică mi-am luat inima în dinți și am scris pe Facebook -> „Grupuri de Musulmani în Craiova”. Slava Lui Allah am găsit o doamnă pe nume Damian Maya, care este convertită la islam de 5 ani, iar în prezent trăiește în Grecia alături de familia ei și se ocupa cu „Dawa al Islamiya” – „Invitație la Islam”.”

Ȋn mai puțin de un an, adolescentul a cărui mare suferință fusese, până atunci, doar diabetul ce îl împiedica să mai joace fotbal, a devenit un fanatic, gata să se sacrifice pentru islam. Radicalizarea lui este rezultatul unui proces complex și bine pus la punct.

Pe net, în căutarea propriei identități

Conform raportului „ISIS în America. De la retweets la Raqqa” realizat de Centrul pentru Securitatea Internă și Cibernetică (CCHS) din cadrul Universității „George Washington”, „grupurile extremiste au luat calea Internetului pentru o varietate de scopuri. Așa cum arată și un raport din 2009 al Centrului Internațional de Studii asupra Radicalizării de la King’s College din Londra, internetul poate fi utilizat de către extremiști, pentru a ilustra și consolida mesajele și/sau povestirile ideologice”.

Prin intermediul internetului, potențialii recruți pot avea acces aproape instantaneu la imagini video și la fotografii cu impact puternic, ce par să susțină revendicările politice ale extremiștilor. Internetul facilitează alăturarea și integrarea în astfel de organizații, oferindu-le potențialilor recruți un mijloc aparent lipsit de risc, pentru a găsi indivizi cu aceleași opinii și pentru a se conecta cu ei. Acest prim pas le permite apoi să ajungă la nucleul izolat de conspiratori. Se creează un nou mediu social, în care opinii și comportamente altminteri inacceptabile sunt considerate normale. Înconjurat de alți radicali, pentru potențialul recrut Internetul devine o „cameră de ecou” virtuală, în care ideile cele mai extreme primesc încurajare și sprijin.

Guvernele occidentale tind să fie de acord cu privire la importanța internetului în procesele de radicalizare. Dinamica a fost descrisă de agenția de informații interne din Olanda (AIVD) într-un amplu raport, care numește Internetul „turbocompresorul mișcării jihadiste”. Raportul argumentează: „Există un grup mare de musulmani, cea mai mare parte tineri, în țările occidentale non-musulmane, care se simt izolați în societățile unde trăiesc. Deoarece acești tineri, spre deosebire de părinții lor, își văd viitorul lor în Occident și, în același timp, se confruntă cu un sentiment puternic de neîncredere față de societatea occidentală, ei sunt în căutarea propriei identități și a unei poziții pe care să o adopte în societate. Aflați în căutarea unor răspunsuri la aceste întrebări, ei pot ajunge într-un mediu care le este familiar și ușor accesibil: internetul. Iar aici nu doar că pot găsi o mulțime de informații, dar pot, de asemenea, și să devină parte dintr-o comunitate virtuală (Muslim), schimbând idei și defulându-și frustrarea cu alte persoane, ce au aceleași opinii și  care le împărtășesc soarta”.

Fotografii glossy și articole de fond

Ediția din 2007 a „National Intelligence Estimate” intitulată „Amenințarea teroristă asupra SUA” observă că „răspândirea site-urilor radicale pe internet, din ce în ce mai agresive anti-SUA în retorică și în acțiuni, precum și creșterea numărului de celule radicale auto-generatoare în țările occidentale indică faptul că segmentul radical și violent al populației musulmane din Occident se extinde, inclusiv în Statele Unite ale Americii. Arestarea și urmărirea penală a unui număr mic de extremiștii islamici violenți în interiorul SUA - care sunt tot mai conectați ideologic, virtual și/sau într-un sens fizic, la mișcarea extemistă globală - subliniază posibilitatea ca alții să devină suficient de radicalizați, așa încât să vadă utilizarea violenței ca fiind legitimă”.

Ȋn mai 2008, Comitetul Senatului SUA pentru Securitate și Afaceri Guvernamentale a publicat un raport intitulat „Extremismului islamist violent, Internetul și amenințarea teroristă locală”, în care avertiza cu privire la creșterea frecvenței cu care militanții din SUA sunt activi online. Un raport din 2010 al Centrului Național pentru Contraterorism (NCTC) susține că „Internetul și tehnologiile de informații conexe, cum ar fi forumurile, blogurile, rețele socialele și e-mail-urile - care servesc ca platforme pentru propagandă și discurs extremist, pot permite și avansa procesul de radicalizare și ajută la mobilizarea persoanelor care, din punct de vedere geografic, nu pot fi aproape de extremiști sau de evenimentele importante.”

Oficialii americani au subliniat, în mod repetat, că ISIS utilizează social media pentru a obține o audiență mult mai largă, într-un mod mult mai rapid, decât orice grupare teroristă din trecut. „ISIS îmbină platformele media tradiționale, fotografiile glossy, articolele de fond și campaniile de social media, ce pot deveni virale în doar câteva de secunde,” a precizat directorul FBI, James Comey, într-o declarație susținută în iulie 2015, în fața Senatului SUA. „Indiferent de format, mesajul radicalizării se răspândește mai rapid decât ne-am fi imaginat cu doar câțiva ani în urmă. Social media permite unor grupuri, cum ar fi ISIL (n.r. - Statul Islamic din Irak și Levant), să folosească internetul, pentru a repera și evalua potențialii recruți. Cu o largă distribuție orizontală a social media, teroriștii pot identifica persoanele vulnerabile de toate vârstele din Statele Unite ale Americii, le pot evalua, recruta și radicaliza, fie pentru a călători, fie pentru a plănui un atac aici. Teroriștii străini au acum acces direct în Statele Unite, așa cum nu au mai avut niciodată înainte", avertiza Comey. 

Steaguri negre, lei și păsări verzi

Autoritățile din SUA estimează că mii de americani consumă propaganda online a ISIS, creând ceea ce a fost descris ca o „cameră de ecou a radicalizării”. Americanii militanți și simpatizanți ISIS sunt activi pe o varietate de platforme, de la forumuri deschise, cum ar fi Facebook, Google+ și Tumblr, până la aplicații de mesagerie mai discrete, cum ar fi Kik, Telegram, surespot, dar și pe internetul ascuns. Twitter este însă de departe platforma preferată a acestei „camere de ecou”. Cercetătorii de la Universitatea Washington s-au concentrat pe activitățile de pe Twitter ale circa 300 de persoane, identificate ca fiind simpatizanți americani ai ISIS. Identificarea lor a fost o reală provocare, deoarece cei mai mulți dintre simpatizanții on-line ai ISIS caută anonimatul. 

S-a descoperit că, deși majoritatea susținătorilor ISIS sunt bărbați, aproape o treime din conturile examinate erau folosite de persoane ce pretindeau că sunt femei. În plus, susținătorii ISIS erau împărțiți în două grupuri: cei care se auto-localizau în Siria și Irak și cei aflați încă în America, dar care doreau să ajute ISIS. Cei din primul grup mențineau contactul cu prietenii din Statele Unite, și după ce ajungeau pe teritoriul ISIS. Ei publicau actualizări, aproape în timp real, despre atacurile conduse de ISIS și despre viața în califat, încurajându-i pe colegii lor americani să facă, la rându-le, călătoria și mustrând, uneori, lumea reală și prietenii on-line, pentru lipsa lor de angajament față de cauză.

Un număr semnificativ de susținători ISIS au ca poză de profil imagini cu steaguri negre, lei și păsări verzi. Sunt folosite pe post de avatare și fotografii ale unor americani arestați pentru terorism sau cele ale liderilor jihadiști, uciși în străinătate sau responsabili pentru atacurile teroriste locale. Imaginile, citatele și link-urile către discursurile imamului radical Anwar al Awlaki sunt, de asemenea, favorite. 

Noduri, amplificatoare și portavoci

Precum în multe alte comunități online, simpatizanții americani ai ISIS de pe Twitter prezintă stiluri, roluri, personalități și grade de angajament distincte, care de multe ori fluctuează în timp. Reflectând aceste dinamică, conturile lor pot fi împărțite în trei categorii: noduri, amplificatoare și portavoci.

Nodurile sunt cele mai importante voci, cele care se bucură de un statut proeminent în cadrul unei comunității mai largi și care creează conținut primar pentru rețea. Un grup de doi sau trei utilizatori vor face schimb adesea de „meme”-uri (n.r. - idee, stil sau comportament care se răspândește de la o persoană la alta, în interiorul aceleași culturi) comice, de știri și de tweet-uri ISIS oficiale, permițându-le adepților să pună la comun conținutul și să-l răspândească atât unei noi categorii de public, cât și de-a lungul rețelei lor.

Amplificatoarele, în mare parte, nu generează conținut nou, ci doar redistribuie și clasifică drept „favorite” materialele utilizatorilor populari. Pentru că acești utilizatori postează foarte puțin conținut original, e adesea neclar dacă repectivele conturi corespund, în viața reală, unor simpatizanți ISIS sau nu sunt decât programate pentru a posta automat.

Conturile portavoce sunt o inovație unică și vitală pentru supraviețuirea pe scena on-line a ISIS. Ele au sarcina de a introduce în comunitate conturi noi, pro-ISIS, dar și de a promova noile conturile create de utilizatorii suspendați anterior, permițându-le acestora să-și recâștige rapid statutul. Deși au puțin conținut de fond, conturi portavoce tind să aibă cei mai mulți urmăritori pe Twitter și, prin urmare, joacă un rol esențial în rezistența comunității ISIS pe Twitter.

Susținătorii americani ai ISIS acționează și ca „observatori” pentru viitorii recruți. Cercetatorii de la Universitatea Washington au observat, în timp real, cazuri de americani recent convertiți care au fost atrași în „camera de ecou” a ISIS. Într-un caz, un individ aparent naiv posta întrebări generale despre religie, la care suporterii ISIS îi răspundeau rapid, într-un mod calm și autoritar. După câteva săptămâni, conturile suporterilor ISIS au introdus, treptat, în conversație subiecte din ce în ce mai aprinse. Noul recrut a fost apoi invitat să continue conversația în privat, prin intermediul „Twitter’s Direct Message” sau pe alte platforme de mesagerie privată, cum ar fi surespot.

VA URMA: Cum poate fi stopată, în opinia specialiștilor americani, invazia online a propagandei jihadiste