Televiziunile ne-au bombardat cu pseudo-știri despre ce fructe și-ar dori să primească elevii la școală. Ne-au fost servite grafice: citricele sunt preferate de 28% din copii, bananele de 13%, urmate de pere - 6%, piersici - 3,5% și struguri - 2,5%. Au fost intervievați părinți și copii. „Nu sunt indicate portocalele, copiii ar face mizerie, ar murdări cu zeamă caietele”, se alarma o mămică.

Aceste date nu erau decât rezultatele unui raport de cercetare, „Evaluarea programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în școli", realizat și finanțat în cadrul Programului european de încurajare a consumului de fructe în școli.

Toată lumea începuse însă să-și facă visuri, iar unii s-au și mirat cum de copiii n-au cerut avocado sau fructul pasiunii, de vreme ce guvernul Cioloș poate îndeplini orice dorință, cât ai bate din palme, precum peștișorul de aur din poveste.

Chiar orice dorință? Orice dorință, spune și Ministerul Educației care, la 27 iulie a.c., a lansat în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență privind acordarea unei mese calde pe zi. Nu lapte și corn, nu măr sau portocală, ci ditai farfuria cu mâncare gătită. Unii au luat de bună informația și-au rostogolit-o în online-ul unde nimeni nu mai verifică nimic. „DIN TOAMNÃ, TOȚI ELEVII PRIMESC O MASÃ CALDÃ GRATUITÃ ZILNIC”,titrează Portal Ȋnvățământ. Nu e „o masă”, e maxim o ciorbă sau un sendviș, că de 7 lei, cât e suma zilnică alocată, nu poți oferi mai mult. Și nu sunt toți elevii, ci doar vreo 11.000 din 22 de școli, programul fiind un proiect pilot. Iar ordonanța cu pricina nici n-a fost încă aprobată de guvern, proiectul fiind repus în dezbatere publică la 18 august.

Deocamdată, elevii nu vor primi la școală nici „masa caldă gratuită”, nici portocalele sau bananele la care visau. Vor primi altceva: aceleași mere pe care, conform „Evaluării programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în școli”, 22% dintre copii nu le-au mâncat întotdeauna, iar 8,3% - niciodată, deoarece, spun ei, fructele sunt „stricate”, „bătute”, „miros urât”.    

Sunt foarte bune merele pentru copii. Cu o condiție: ca distribuitorul să respecte normele de calitate impuse prin lege. Ȋn caz contrar, contractul ar trebui reziliat, iar distribuitorul sancționat. Ȋn fond, e vorba și de sănătatea copiilor, dar și risipirea banilor publici.     

 O hotărâre redactată cu metoda „copy/paste”

Ȋn ședința din 3 august a.c., guvernul Cioloș a adoptat o hotărâre de guvernconform căreia, „în anul școlar 2016-2017, se vor acorda gratuit mere, în limita valorii zilnice de 0,37 lei/elev, pentru maximum 88 de zile de școlarizare, potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre”.

Iar, ca bonus, „măsurile adiacente distribuției de mere în anul școlar 2016-2017 sunt următoarele: a) organizarea de vizite la ferme pomicole sau legumicole, la stațiuni de cercetare pomicolă sau legumicolă, la zilele recoltei, expoziții, târguri sau alte evenimente și/sau activități similare; b) organizarea de concursuri tematice legate de consumul de fructe și/sau legume, inclusiv degustarea de fructe și/sau legume proaspete, cu acordarea de premii, precum și organizarea de activități de grădinărit la nivelul școlii; c) organizarea de zile tematice dedicate consumului de fructe și legume sau de activități educative practice.”

Aceste „măsuri adiacente” există însă doar pe foaia de hârtie. Cel puțin pentru școlile din mediul urban.

Programul de încurajare a consumului de fructe în școli a fost reglementat prin OUG 24/2010, care prevede că, „începând cu anul școlar 2009/2010 se acordă gratuit elevilor din clasele I-VIII care frecventează învățământul de stat și privat autorizat/acreditat, pentru o perioadă de maximum 100 de zile de școlarizare, mere în limita valorii zilnice de 0,3 lei/elev”.

Guvernul a actualizat anual, prin hotărâre, fructele distribuite elevilor, perioada și frecvența distribuției, precum și limita valorii zilnice/elev.

 

Hotărârea de Guvern

anul școlar

valoare zilnică măr

perioadă distribuire mere

dată începere program

(OUG 24/2010)

2009/2010

0,3 lei/elev

max. 100 de zile

-

HG 905/2010

2010 - 2011

0,3 lei/elev

max. 93 de zile

01.11.2010

HG 889/2011

2011 - 2012

0,315 lei/elev

max. 94 de zile

31.10.2011

HG 1154/2012

2012 - 2013

0,37 lei/elev

max. 89 de zile

03.12.2012

HG 800/2013

2013 - 2014

0,37 lei/elev

85 de zile

-

HG 788/2014

2014 - 2015

0,37 lei/elev

max. 86 de zile

-

HG 979/2015

2015-2016

0,37 lei/elev

max. 88 de zile

-

HG 558/2016

2016-2017

0,37 lei/elev

max. 88 de zile

-

Guvernul Cioloș le dă elevilor același măr de 0,37 lei, pentru aceeași perioadă de 88 de zile, în baza unei hotărâri de guvernredactată prin metoda „copy/paste”, după HG 979/2015. Guvernul Cioloș a eliminat însă din HG-ul anterior un articol întreg: cel care se referea la evaluarea programului, prin Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.  

Și mai diferă ceva în cele două HG-uri: banii cheltuiți. Dacă anul trecut, suma alocată finanțării și evaluării acestui program era de 45.141.000 lei, anul acesta ea se ridică la 65.827.000 lei. Aceleași mere, aceleași număr de zile, elevi mai puțini (natalitatea e în scădere).

„Valoarea totală a programului (...) cuprinde totalul fondurilor reprezentând sume alocate de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a fondurilor Uniunii Europene - 31.601.931 lei, respectiv 6.869.985 euro, cofinanțarea publică și cheltuielile, altele decât cele eligibile - 34.224.733,34 lei, respectiv 7.440.159,42 euro”, anunță Guvernul Cioloș.

Așa arată adevărul. Ȋnsă electoratul care a consumat în exces știri despre portocale decojite în recreații și despre „masa caldă gratuită pentru toți elevii” trăiește deja cu impresia că cei mici vin de la școală ghiftuiți, chiar de pe acum, din timpul vacanței de vară.