ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) are în continuare conturile blocate de Fisc şi funcţionează în regim de avarie. Regia riscă să intre însă în colaps, în condiţiile în care o treime din parcul auto e defect, iar maşinile care mai ies pe traseu sunt cârpite din banii şoferilor.

RATB se bazează în mare parte pe subvenţia primită de la Primăria Capitalei, care înseamnă 62% din bugetul anual, mai ales că încasările din bilete sunt sub 30%. Fără banii primăriei, cea mai mare regie de transport în comun din ţară ar da faliment.

Regia de transport din Bucureşti nu a fost niciodată într-o situaţie atât de gravă. Din cauza defecţiunilor, o treime din parcul RATB este tras pe dreapta. Din 1.100 de autobuze, 400 nu pot fi folosite.

Şi mai gravă este situaţia parcului de tramvaie. Aproape 80% sunt mai vechi de 40 de ani şi doar jumătate mai ies pe traseu. În Bucureşti mai circulă doar 263 din cele 483 de tramvaie. Restul zac în depou din cauza defectelor, iar cele care încă mai ies pe traseu sunt cârpite periodic.

Achiziţia unor tramvaie noi iese din calcul. Ar fi nevoie de aproape 400 de milioane de euro, adică tot bugetul RATB pe doi ani. 

„Există riscul ca această regie să o ia pe urma RADET şi să fie şi ea îngropată în datorii. Consecinţele ar fi dezastruoase pentru bucureşteni”, spune Cornel Pieptea, viceprimar al Capitalei. 

RATB are datorii la stat de peste 272 de milioane de lei.

La fel de vechi sunt şi troleibuzele. Doar 181 din cele 297 mai funcţionează. 

„De la anvelope până la orice altceva. Nu avem absolut nici o piesă, deşi s-a spus că se vor aproviziona. Până ajung să vină toate reperele se strică altele”, afirmă Tudor Florian Ivan, lider de sindicat în RATB.

Anul trecut, unul din zece autobuze a rămas la capăt de linie, iar pentru RATB asta înseamnă o pierdere de 15.000 de călători în fiecare zi. Şi, pentru că pe traseu au fost mai puţine maşini, au crescut şi timpii de aşteptare în staţie, potrivit digi24.ro.

Regia se laudă totuşi cu peste 10 milioane de călători în 2014, la fel ca în anii trecuţi. Mijloacele de transport în comun devin însă tot mai mult curse gratuite pentru bucureşteni. Din 700.000 de călători zilnic, aproximativ 550.000 circulă fără să plătească. Aproape 500.000 dintre ei sunt pensionari. De gratuităţi se bucură şi copiii sub şapte ani, revoluţionarii, veteranii de război, foştii deţinuţi politici, angajaţii RATB şi cei ai Primăriei Capitalei.

Regia taxează, aşadar, puţin peste 150.000 de călători. Însă nici aceştia nu cumpără întotdeauna bilet.