ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Salariul mediu net din România este de circa două ori mai mic decât în Cehia și Polonia și de cinci ori mai mic decât în Germania, în schimb raportul între prețul alimentelor este mult mai mic. Acum, salariul mediu pe economie este de circa 440 de euro, al doilea cel mai mic din UE după Bulgaria.

 Astfel, același coș de consum costă 15,43 euro în România, circa 15 euro în Polonia și 19 euro în Cehia. În Germania, cea mai puternică economie europeană, coșul ajunge la puțin sub 25 de euro, deci cu 63% mai scump decât în România, potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor numbeo.com, un website care adună informații privind prețurile din cele mai importante țări din lume.

Puterea de cumpărare scăzută face ca aproape o treime din cheltuielile unei gospodării din România să fie reprezentate de alimente și băuturile nonalcoolice. După această pondere România se situează pe primul loc în Europa, arată datele biroului european de statistică Eurostat.

Prin comparație, o gospodărie din Marea Britanie alocă mai puțin de 9% din venituri pe alimente, iar una din Norvegia 12%.

Ponderea mare a alimentelor în totalul cheltuielilor unei gospodării din România vine tocmai în contextul în care prețul unor produse precum carne, lactate, fructe sau băuturi răcoritoare este asemănător cu cel din țările vestice, însă acolo salariile sunt și de cinci-șase ori mai mari decât cele din România.

În situația în care o mare parte din venituri merg pe mâncare, alături de utilități și transport, sumele rămase pentru răsfăț precum vacanțe sau pentru educație și sănătate sunt foarte mici.

Pentru o analiză comparabilă, ZF a luat în calcul și TVA la produse alimentare, care este de 9% în România încă din iunie 2015 după ce anterior se afla la 24%. În Germania TVA la alimente este chiar mai mică, respectiv de 7%, în timp ce pe alte piețe diferă în funcție de categoria de produse analizate.