ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Chiar dacă Vlad Alexandrescu a fost înlocuit de Corina Șuteu în fruntea Ministerului Culturii, situația de la Opera Națională București a rămas neschimbată.

Artiștii au ajuns la capătul puterilor și a transmis o scrisoare deschisă către președinte și primul ministru, care vă este prezentată integral de ActiveNews:

”Stimate domnule PREȘEDINTE al ROMÂNIEI
Stimate domnule PRIM-MINISTRU al GUVERNULUI ROMÂNIEI

– deoarece o bună parte din mass-media ne este ostilă și prezintă deformat situația reală din instituția noastră,
– deoarece  un lider sindical FAIR a implicat cu bună știință și unilateral numele unuia din sindicatele din Operă în demersul nostru pe care nu dorim a-l transforma în mișcare sindicală dictată și discreditantă,
– deoarece sunteți ultima noastră speranță în a ne face înțeleși fără răstălmăciri și deformări ale discursului nostru,

vă prezentăm foarte pe scurt care este de fapt adevărul despre protestul colectivului ONB:

În anul 2013 în timpul mandatelor de Ministru al Culturii al d-lui Daniel Barbu și de Manager General al Operei Naționale București al d-lui Răzvan Ioan Dincă, megalomania celui din urmă a dus la ideea că el este menit să fie Manager General al unei instituții unice în România, în Europa și în lume prin unirea între:
1. Opera Națională București,
2. Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian”,
3. Teatrul de operă și balet „Oleg Danovski” din Constanța,
4. Centrul Național al Dansului
5. Centrul Național de Artă „Tinerimea Română”
– Găsind înțelegere la dl. Ministru Barbu uniunea s-a făcut doar între Opera Națională București (ONB) și Teatrul Național De Operetă „Ion Dacian”  (TNOID) deoarece Manager General la ambele instituții era însuși dl. Dincă, celelalte instituții vizate reușind să rămână independente și cu statut juridic propriu deoarece aveau alți directori care nu doreau decât propășirea propriilor înstituții în peisajul cultural românesc și european.
– Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian” a dispărut după 63 de ani de existență (cu un Leonard, Ion Dacian, Dorin Teodorescu la Conducere dar și pe Scenă ca artiști recunoscuți în întreaga lume) și a devenit o simplă secție de operetă și muzical din cadrul ONB.
– Deoarece nu a reușit să ia Centrul Național al Dansului, dl. Dincă a transformat Compartimentul Balet al ONB după bunul plac și fără să se consulte cu specialiștii români în domeniu a continuat deturnarea activității ONB aducând în România fără concurs, într-o perioadă de impunere legislativă prin blocarea posturilor și interdicție de angajări, un coregraf danez care a venit la pachet cu o trupă de balerini străini colaboratori (tot fără concurs). Aceștia au negociat salarii contractuale de valori de patru-cinci ori mai mari decât balerinii români și străini deja angajați într-o trupă stabilă și închegată. Dl. Kobborg (căci despre dumnealui e vorba) a negociat salariul la 7304 euro pe lună dar și înființarea cu dedicație a unui post (inexistent în organigramă) de Director Artistic al Baletului. Sfidând orice logică, dar și legea și lupta anticorupție din România, dl. Dincă i-a satisfăcut fiecare doleanță. De aici a început declinul moral și pericolul deprofesionalizării unei părți a baletului ONB deoarece mulți dintre absolvenții liceului de coregrafie „Floria Capsali” intrați în ONB prin concurs nu mai erau distribuiți. Așa numita COMPANIE de balet devine astfel o afacere proprie, manageriată în regim particular dar pe banii statului român.
– Totodată cu venirea dlui Dincă la conducerea ONB, mulți artiști români, în special soliști vocali (dar și balet) recunoscuți în străinătate, au fost dați afară pe motiv că fac colaborări cu Opere precum Scalla din Milano, Teatro del Liceo din Barcelona, Opera din Nisa, Opera din Stuttgard, Londra sau Paris… etc. și Dl. Dincă și-a asumat desfacerea de contracte încălcând astfel Codul Muncii prin îngrădirea dreptului la muncă dar și propria emblemă pe care și-o arogase de promotor al ONB pe plan mondial (există dovezi!).

Artiștii români sunt recunoscuți peste tot în lume încă din secolul XIX prin Elena Teodorini sau mai târziu Haricleea Darclee pentru care Puccini a scris opera TOSCA; Nicolae Herlea, Magda Ianculescu, Dan Iordăchescu, Arta Florescu, David Ohanezian-primul Oedip al lui Enescu, Ileana Cotrubaș, Maria Slătinaru, Viorica Cortez, Elena Cernei, Ludovic Spiess, Bogdan Nicula a cărei tragedie ne este proaspătă în minte, Angela Gheorghiu… n-au avut nevoie de lanțurile lui Dincă și nici de aprobarea lui pentru a face cunoscut numele României în lume.

– În cei trei ani de manageriat dl. Dincă prin complicitate cu Contabila Șefă adusă de la Operetă (unde au făcut același lucru timp de 6 ani), a făcut cadouri multor persoane particulare, rude și prieteni, cadouri plătite din banii alocați de la bugetul de stat, ONB
– telefoane și contracte cu companii de telefonie mobilă (zeci),
– participare ca interpret în spectacole în contrapartidă cu o funcție de consilier  (director Radio)
– mituirea unor șefi de sindicat (pentru a le închide gura) prin grade profesionale nemeritate sau excursii în străinătate
– angajarea unui inginer pe post de critic de artă (operă) plătit cu 1000 dolari pe lună ca să scrie bine doar despre conducere și să discrediteze restul colectivului care nu stătea în poziția de umilință
– angajarea unor societăți (patronii fiindu-i prieteni) pentru pază și pentru a pune aparatură  de ascultare ascunsă în toate încăperile ONB, lacăte electronice la etaje și la fiecare birou în care nu se putea intra decât cu cartelă specială (toate acestea dispărând după începerea urmăririi penale a d-lui Dincă în luna mai anul trecut).
– De asemenea în acești trei ani dl Dincă a scos de pe afișele ONB tot repertoriul care se jucase până la venirea dumnealui în instituție; casarea recuzitei, costumelor și aruncarea efectivă la tomberonul de gunoi a materialelor de arhivă din Muzeul Operei pe care l-a transformat în restaurant de lux.
– Acordarea de funcții fictive și premii grase în bani celor care nu-i ieșeau din cuvânt
După începerea urmăririi penale și suspendarea din funcție a d-lui Dincă au rămas la conducerea ONB persoanele puse de el în linia a doua, persoane care au continuat politica de fraude și partizanat (telefoane, din nou mituirea unei lidere de sindicat din Operetă prin a-i face un spectacol DE NUME pe scena Operei), excursii în străinătate pe banii ONB_TNOID, trimiterea colaboratorilor fără legătură profesională care să reprezinte instituția la diverse festivaluri de gen din străinătate.

Vă rugăm să vă imaginați că toate aceste lucruri au fost mai întâi probate timp de șase (6) ani (cum se spune, dl Dincă „și-a făcut mâna”) pe colectivul instituției pe care a desființat-o, Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian” unde cel mai grav este că a devalizat tot repertoriul de 31 de titluri de operetă, a lăsat artiștii profesioniști formați în zeci de ani de școală să se deprofesionalizeze și a adus colaboratori pe care îi căuta în apariții televizate de scandaluri sau spectacole de muzică de calitate și stiluri îndoielnice, a angajat pe funcții de conducere-producție persoane venite din domeniul de deservire alimentară și fără legătură cu profilul instituției dar după rețeta binecunoscută a negocierilor salariale cu mult superioare normativelor legilor din România. A instituit moda cântatului cu lavalieră și uniformizarea acesteia pentru a nu exista diferențe între artiștii de voce ai teatrului și colaboratorii obișnuiți cu formarea vocilor în microfoane sau pe calculator.

În momentul în care domnul ministru Vlad Alexandrescu l-a suspendat din funcție pe dl Călin (membru al curții manageriale a domnului Dincă) în urma controlului financiar din Operă și i-a numit ca INTERIMARI pe profesioniștii Tiberiu Soare și Vlad Conta care cunosc în amănunt problemele din cele două instituții (Opera și Opereta) și le pot rezolva astfel încât să redevenim ceea ce scrie pe diplomele noastre de absolvență, am crezut că în puținele luni de interimat rămase până la organizarea unui concurs va reveni NORMALITATEA. Am crezut că vom putea redeveni două instituții de tradiție din România cu statut juridic propriu (asta ni s-a promis), două instituții de repertoriu care au avut mereu în centrul activității alinierea la cerințele mondiale de profil prin organizare și prezentare de proiecte care cu adevărat să poarte numele României în lume. Nu am crezut că vor urma atâtea greșeli și atâta dezinformare, răstălmăcire, rea voință, dorința de a ne arunca în brațele dezbinării.
        
Vă rugăm să ne ajutați să ne recăpătăm statutul de profesioniști contestat fără voie (suntem siguri) de persoane și personalități din România care asemenea oricărui român ce primește cu brațele deschise străinii au acordat audiențe atunci și atât cât a dorit dl. Kobborg. Greșeala însă a venit în momentul când s-a ajuns la negocieri la nivel de minister sau funcție politică de numire sau destituire de directori sau miniștri (să nu uităm declarațiile din presă ale domnului Kobborg care a spus foarte clar în timp ce dl. Vlad Alexandrescu era în funcție și nici vorbă să fie demis : „România nu are un Ministru al Culturii!”.  Nu credem că vreunul dintre noi, cât de mare artist ar fi,  ar putea să meargă în Anglia cu o serie de concerte sau spectacole de titlu și nemulțumiți fiind, să ne dăm demisia pentru ca mai apoi se cerem imperios intrare la nivel guvernamental (și nu numai) iar domnul David Cameron să ne acorde o întrevedere sau mai multe dacă avem chef, atunci când dorim și să ne satisfacă dorința de a schimba directori din instituții engleze sau miniștri ai guvernului de la Londra.

         Nu suntem nici criminali nici xenofobi, nu avem intenții violente și nici nu vrem capul nimănui. În instituțiile noastre am avut și avem artiști de naționalități diferite, din țări ca: Mexic, Japonia, China, Italia, Polonia, Bulgaria, Ungaria, Turcia, Moldova, Ungaria care și-au găsit aici o familie și care au fost angajați PRIN CONCURS cu mult înainte de venirea d-lui Dincă la conducere.

          Ne dorim din suflet, pentru binele tuturor, ca domnii Tiberiu Soare și Vlad Conta să revină pe posturile de interimat pe care au fost numiți pentru a rezolva problema acestor două mari instituții din România Opera Națională Română și Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian” care merită să-și recapete statutul propriu de independență legală și morală, mai ales că cei doi profesioniști de excepției au imaginea neîntinată și inspiră în rândul nostru și al publicului un adânc respect.

         Iar dacă domnul Kobborg, coregraful danez, este indispensabil tabloului coregrafic din România vă rugăm să-l ajutați să-și formeze aici la noi în țară (poate acolo unde nu există asemenea forme de manifestare artistică) propria Companie pe care s-o conducă și care să-l reprezinte și în același timp să dezvolte acțiuni artistice și educative la nivel național și internațional.

          Noi, artiștii de la ONB și TNOID (fără voia noastră împreună, dar uniți în a ne rezolva problemele ce țin de profesie și existență civică), suntem deschiși la colaborări cu artiști de orice naționalitate care vin în România să-și ofere spre vânzare serviciile artistice de excepție dar care să ne spună măcar „Bună ziua prieteni” în limba română și nu (așa cum ni s-a strigat în gura mare): „Fuck You, before us You were nothing”! în frumoasa limbă shakespear-iană.

Semnăm cu respect în așteptarea unei soluționări pe cât de simple pe atât de la îndemână, colectivele unite ale Operei Naționale București și Teatrului Național de Operetă „Ion Dacian”

                                                                                 Vă mulțumim!”