ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Chiar dacă prețul barilului s-a prăbușit în ultimul an, iar valoarea TVA a scăzut în România de la 24% la 20%, prețul benzinei și al motorinei la pompele din România a scăzut în medie cu 3% și sunt în continuare mai scumpe în țara noastră decât în majoritatea statelor vecine. Mai exact, în timp ce prețul petrolului a scăzut cu 45% în ultimul an, benzina s-a ieftinit în România doar cu 3,5%, iar motorina cu 12%.

În ciuda scăderii prețurilor, România continuă să fie o piață mai scumpă pentru șoferi decât cea din Germania, Austria, Ungaria, Polonia sau Luxemburg, țări cu o putere de cumpărare net superioară României și care recurg la importuri mai mari în procente pentru acoperirea cererii interne.

Dacă în cazul Austriei, peste 90% din petrolul necesar acoperirii consumului din este importat, în cazul României, procentul este mai mic, de 65%. Ambele țări au de la 1 ianuarie același TVA, însă la pompă un român plătește pe un plin de motorină cu 5% mai mult decât un austriac, chiar dacă în fiecare lună aduce acasă de cinci ori mai puțini bani, anunță Zf.ro.

Inclusiv în Austria reducerile au fost mai consistente decât în România, după ce benzina s-a ieftinit cu 6,25%, iar motorina cu 13,73%. Un litru de benzină costă în medie 1,094 euro în Austria, în timp ce motorina este 0,987 euro.
Fără taxe, un litru de benzină costă 46 de eurocenți în România față de 41,8 în Austria, în vreme ce motorina costă 44 de eurocenți în țara noastră, față de 41,2 eurocenți la Austria.

Polonia are cei mai ieftini combustibili din regiune, atât benzina, cât și motorina având acum prețuri sub pragul psihologic de un euro. Astfel, benzina s-a ieftinit cu 11,85% în Polonia, de la un nivel de 1,055 euro pe litru în ianuarie 2015 până la 0,966 euro pe litru. Motorina a consemnat, la rândul său, o scădere de preț de 11,42%, de la un nivel de 1,05 euro, până la 0,93 euro.

România a ajuns să aibă cei mai scumpi carburanți din regiune după ce Guvernul a introdus în anul 2014 o acciză suplimentară de șapte eurocenți pe litru, destinată construcției de autostrăzi.

Aceasta trebuia eliminată la începutul acestui an, potrivit prevederilor incluse în noul Cod Fiscal, însă ulterior s-a decis menținerea taxei și în 2016.