ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Popularizarea agresivă a actelor sinucigașe va determia un număr considerabil de indivizi dezechilibrați să comită acte asemănătoare fără că aceștia să aibă neapărat legătură cu organizațiile teroriste.

Ideea îi aparține avocatului Gheorghe Piperea și este expusă pe larg în eseul "Efectul Werther și apatia” de pe juridice.ro.

"Din istoria literaturii se știe că, după publicarea romanului lui Goethe, Suferințele tânărului Werther (Die Leiden des jungen Werthers), în care protagonistul se îndrăgostește implacabil și fără speranța de o femeie măritată și, la final, se sinucide, au apărut în toată lumea o mulțime de sinucideri imitative, nu doar în Germania, ci în toată Europa, peste tot unde apăruse cartea lui Goethe, motiv pentru care în cîteva țări cartea a fost o vreme interzisă. De ce recurgeau acei oameni la sinucideri copiate după gestul unui personaj de roman? Pentru că se găseau în situații asemănătoare cu personajul. Psihologii americani au descoperit o sumbră relație între sinuciderea mediatizată, creșterea consecventiala a numărului de sinucideri la indigo, accidentele rutiere și de avion și atentatele teroriste. Studii sociologice și psihologice făcute în SUA în anii ’70 ai secolului trecut (David Philips este unul dintre autori) și în prima decadă a acestui secol (Robert Cialdini este un al doilea autor) demonstrează "o tendință îngrijorătoare către sinuciderea motivată de publicitatea făcută sinuciderii, a unor persoane asemănătoare între ele; asemănarea între sinucigași face că actul în sine să pară mai legitim. De aceea, atentatorii de la Paris, Bruxelles, Istanbul sau Orlando, că să dau numai exemple din ultimele două luni, se revendică că membri ai Daesh” afirmă Piperea.

Robert B. Cialdini a publicat o serie de 3 diagrame care arată fluctuația cotidiană a numărului de accidente mortale înainte, în timpul și după publicarea unui reportaj despre o sinucidere. Diagramele arată un vârf al acestor accidente la trei zile după mediatizarea sinuciderii, o scădere bruscă în următoarele 3-4 zile, după care urmează o nouă creștere destul de mare la o săptămână distanță. Nu putem ști cât de exacte sunt aceste deducții statistice, dar e cert că un asemenea incident generează gânduri sumbre chiar și celor care nu au intenții suicidale, ceea ce poate înseamnă o slăbire fatală a concentrării la drum. Iar unii indivizi spectatori ai mediatizatelor incidente suicidale pot să își mascheze prpriile acte suicidale sub forma unui accident. Anul trecut, un avion al Air Berlin a fost prăbușit intenționat de co-pilot, care i-a luat în moarte cu el și pe cei o sută și ceva de pasageri (inclusiv o întreagă clasă de liceu care se întoarcea, cu zâmbete fericite și glume, dintr-o vacanță în Spania). Cialdini adaugă, în comentariul la aceste diagrame că, "cei care încearcă să își mascheze actul auto-distructiv sub forma accidentului așteaptă timp de câteva zile înainte de a trece la acțiune – probabil pentru a prinde curaj, a plănui fapta sau a-și pune la punct alte probleme.

"Pentru Cialdini, e cert însă că siguranța celor care călătoresc la câteva zile după publicarea unui reportaj despre o sinucidere este serios pusă în pericol: "în consecință, am face bine să fim ceva mai prevăzători atunci când călătorim în aceste perioade”, concluzionează Piperea.