Adrian Severin, fost ministru de Externe, consideră că atitudinea doctorului Raed Arafat ar trebui înțeleasă, fără ură și fără părtinire, prin prisma unei persoane afectate de paranoia și lipsite de cultură democratică, pentru care transparența, dialogul și darea de seamă sunt noțiuni străine, lucru la care se mai adaugă și deformația profesională, medicii având întotdeauna cu pacienții o relație asimetrică. Problema e că România nu este un simplu pacient supus doctorului Arafat, este de părere Adrian Severin într-un articol publicat în Lumea Justiției.

„În aceste zile dramatice de sfârșit de veac, societatea românească pare împărțită între cei care sunt adepții fanatici a tot ceea ce recomandă dr. Raed Arafat, privindu-l ca pe un salvator al neamului, și protestatarii care îl condamnă la moarte civică, exasperați de ineptele restricții impuse nouă în absurda așteptare a unui Godot cu nume de virus. Mai nimeni nu încearcă, insă, să îl înțeleagă. Să îl înțeleagă nu pentru a îl scuza, ci pentru a ști cum să reacționeze la îmbrățișarea lui iubitor devastatoare care îmi amintește gluma cu ucigașul de profesie dispus să își omoare prietenii pe gratis.

Dacă am cerceta puțin biografia doctorului Arafat, am constata două lucruri. Iar acestea ar lămuri multe.

Primul este că a avut o viață cu suișuri și coborâșuri, cu amenințări și salvări, cu succese și contestări care justifică pe deplin paranoia de care este afectat în prezent. Sentimentul că o mare parte a populației, care cândva îl susținea, nu îl înțelege, deși el este convins că are dreptate, îi amplifică boala. Căci, da, pentru cei care îl urmăresc cu atenție și luciditate, el prezintă azi toate simptomele unui om bolnav. Mai exact ale unui paranoic.

Al doilea aspect ține de împrejurarea că prin origine etno-culturală și prin profesie nu are apetența democrației. Există o genetică a populației. Or, dr. Arafat are în gena sa culturală preceptele despotismului oriental. El s-a născut și s-a format în sânul unui popor pentru care democrația - care înseamnă transparență, dare de socoteală, pluralism, control reciproc și contraponderi - este străină sau, în cel mai bun caz, o marfă de import.

Dânsul spune că măsurile pe care le-a conceput sunt bune și poate că sunt chiar așa. Problema este că nu vrea să dea socoteală pentru ele și de asta are nevoie de regimul special al stării de urgență / alertă. Un altfel de regim nu ar putea permite luarea de măsuri bune. De ce? Pentru că un altfel de regim impune explicații, înainte, și răspundere, după. Or, așa ceva nu poate concepe și nu poate accepta. În asemenea condiții nu este în stare să decidă.

La asta se adaugă deformația profesională. El este medic și medicii au cu pacienții o relație asimetrică. Medicii au oroare (și, cred eu, pe bună dreptate) de pacientul ignorant care le chestionează și chiar le contestă recomandările. De asemenea, medicii știu că viețile pacienților depind de ei și, asumându-și o asemenea misiune copleșitoare, cer, în schimb, supunere totală.

Problema este atunci când, ața cum se întâmplă cu această pandemie, pacientul nu mai este o persoană fizică și un organism biologic, ci o mare comunitate de persoane fizice cărora nu trebuie să le aplici numai terapii medicale, ci și economice, psihopolitice, geopolitice etc. Medicii nu sunt pregătiți să trateze asemenea pacienți.

Având aceste trăsături - pe care nu avem de ce le reproșa - dr. Arafat nu are de ce se adresa direct populației. Nu noi suntem interlocutorul său legitim. Interlocutorul său și al nostru sunt decidenții politici. Ei trebuie să îl asculte, să consulte alți experți din diferite domenii, să decidă și să ne comunice decizia luată, urmând a răspunde pentru ea”, atrage atenția Adrian Severin într-o analiză pe care o puteți citi integral în Lumea Justiției.

Dr. Raed Arafat a postat luni pe Facebook un mesaj în care deplânge moartea câtorva medici, ambulanțieri, pompieri și polițiști și îi face inconștienți pe toți cetățenii care nu consimt la restrângerea libertăților fundamentale, sub amenințarea coronavirusului.

„Azi, colegii de la Serviciul Județean de Ambulanță Olt își iau rămas bun de la un medic care a lucrat în cadrul serviciului respectiv, după ce a pierdut lupta cu COVID 19. Tot azi, polițiștii de la IPJ Olt își iau rămas bun de la un coleg polițist care a căzut victima virsului SARS-COV 2. Recent ne-am mai luat rămas bun de la un coleg pompier din Constanta și doi colegi ambulanțieri din Suceava, căzuți la datorie tot din în urma infectării cu virusul SARS-COV 2.

În ultima perioadă am asistat la discuții și atacuri pe rețelele de socializare, și în media, în care personaje care nu au niciun habar ce înseamnă medicina, ce înseamnă pandemia și ce înseamnă virusul cu care ne confruntăm pun la îndoială acțiunile medicilor și ale autorităților fără să știe ce înseamnă pregătire și răspuns în astfel de situații, sau ce înseamnă asumarea răspunderii de către cei care iau deciziile cele mai grele în această perioadă.

Invit pe cei care pun la îndoială situația în care ne aflăm, mai ales cei care spun insistent că este vorba de o "farsă", să privească în ochi familiile celor căzuți la datorie, și să le spună direct că rudele lor au căzut la datorie din cauza unei "farse"!

Condoleanțele mele familiilor!”, a scris luni pe Facebook dr. Raed Arafat.

Acesta a omis să spună că nu numai „personaje care nu au habar ce înseamnă medicina” contestă acțiunile autorităților, dovadă în acest sens fiind luările de poziție pertinente ale dr. Vasile Astărăstoae, dr. Răzvan Constantinescu ș.a.
 
De asemenea, Arafat nu spune dacă s-a uitat și în ochii rudelor celor care au murit cu zile mergând la spital pentru urgențe cauzate de alte afecțiuni și care nu au beneficiat în timp util de tratament sau intervenție chirurgicală din cauza noilor protocoale, așteptarea rezultatelor testului de COVID-19 fiind mai importantă decât salvarea vieții pacienților. Mărturii în acest sens dau chiar oamenii care comentează postările de pe pagina lui Raed Arafat