ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Polițiștii afiliați sindicatului Europol condamnă ferm ideea ilegală a unor secretari de stat din MAI de a constitui echipe mixte formate din polițiști și pompieri care să verifice respectarea carantinei la domiciliu de către persoanele depistate pozitive la SARS-CoV-2.

„În ultima perioadă am fost sesizați de către tot mai mulți polițiști din teritoriu cu privire la faptul că s-au trezit cu noi "colegi” alături de care sunt nevoiți să desfășoare activități în Dispozitivul de Ordine și Siguranță Publică. Nu ar fi fost vreo problemă dacă numărul polițiștilor ar fi crescut peste noapte astfel încât instituția să poată asigura gradul corespunzător de siguranță pentru cetățenii în slujba cărora se află, însă nu putem să nu ne întrebăm care este rolul unui pompier și în baza cărui temei legal a fost planificat să lucreze împreună cu polițiștii.

Astfel, după ce polițiștii au refuzat să mai verifice persoanele carantinate/izolate deoarece nu au astfel de atribuții, secretarii de stat din MAI s-au gândit că inclusiv legea tebuie să pălească în fața domniilor lor, pe principiul conform căruia "șefu-i șef chiar și în șanț”, solicitând conducătorilor inspectoratelor județene pentru situații de urgență să dispună pompierilor din subordine să desfășoare aceste activități, chiar dacă nu au astfel de atribuții conform reglementărilor legale în vigoare.

La fel ca în cazul polițiștilor, în lipsa unor atribuții stabilite prin lege și în absența unei proceduri de sistem elaborate în ceea ce privește activitatea de verificare a persoanelor carantinate, ne punem aceleași întrebări și în ceea ce îi privește pe pompierii care au fost trimiși să verifice persoanele carantinate/izolate, cu atât mai mult cu cât cetățenii nu au nicio obligație de a se legitima în fața acestora, astfel:

În ce modalitate concretă pot realiza pompierii activitatea de verificare a persoanelor carantinate/izolate?
De câte ori pot verifica pompierii o persoană carantinată/izolată în intervalul celor 14 zile și în baza cărui temei juridic de drept?
 
Ce pot face pompierii în situația în care o persoană carantinată/izolată nu se legitimează?
Sub ce formă se materializează verificarea acestor persoane de către pompieri? Telefonic, din fața imobilului, prin prezentarea la ușa imobilului?
 
Cum poate fi contactată persoana carantinată, ce acte întocmesc pompierii în situația în care aceasta nu este găsită sau nu răspunde la telefon și în baza cărui temei de drept?
 
Cine se face vinovat în situația în care pompierii sunt reclamați de persoanele carantinate pe care le verifică, deși nu au astfel de atribuții în fișa postului și nici în actele normative ce reglementează atribuțiile de serviciu ale acestora?
 
Așa cum am menționat anterior, polițiștii din mai multe județe s-au trezit că urmează să lucreze în comun cu pompierii a căror sarcină de serviciu a devenit peste noapte activitatea de verificarea persoanelor carantinate/izolate, ca urmare a unor "înțelegeri” dintre șefii inspectoratelor de poliție județene și cei ai inspectoratelor județene pentru situații de urgență, în ciuda faptului că o astfel de activitate care se dorește a fi executată în comun încalcă prevederile legale și demonstrează dispariția oricărei forme de inteligență profesională și cultivarea lipsei de asumare la nivel managerial, din următoarele considerente:

I. Art. 6 din OMAI nr. 60/2010 privind organizarea și executarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice

"Dispozitivul de menținere a ordinii și siguranței publice se organizează de șeful poliției municipale/orășenești/ secției de poliție/structurii județene de poliție transporturi cu forțe proprii, iar în funcție de particularitățile elementelor situației operative se solicită forțe suplimentare de la Jandarmeria Română și/sau Poliția de Frontieră Română, care se utilizează cu respectarea competențelor teritoriale ale acestora.”

II. Art. 101 din OMAI nr. 60/2010 privind organizarea și executarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice

"(2) Patrula de poliție se constituie din cel puțin 2 polițiști desemnați din rândul celor care își desfășoară activitatea în structuri ale Poliției Române cu atribuții principale de menținere a ordinii și siguranței publice.

(3) În componența patrulei constituite potrivit alin. (2) pot fi incluși suplimentar:

polițiști din cadrul altor structuri de poliție decât cele cu atribuții principale de menținere a ordinii și siguranței publice;
studenți sau elevi ai instituțiilor de învățământ ale Ministerului Afacerilor Interne pentru formarea ofițerilor/agenților de poliție, poliție de frontieră, respectiv a ofițerilor/subofițerilor de jandarmi.
(4) În situații justificate, patrula poate fi formată dintr-un polițist care își desfășoară activitatea în structuri cu atribuții principale de menținere a ordinii și siguranței publice și un polițist din cadrul structurilor prevăzute la alin. (3) lit. a).

(5) Prin excepție de la alin. (2), în raport cu efectivele de poliție avute la dispoziție sau cu situația operativă, în cazul în care pentru activitatea de patrulare sunt disponibile efective ale Jandarmeriei Române și/sau ale Poliției de Frontieră Române, acestea se utilizează pentru constituirea de:

patrule mixte, formate din cel puțin un polițist cu atribuții principale de menținere a ordinii publice și un jandarm sau un polițist de frontieră;
 
 patrule formate din cel puțin 2 jandarmi sau 2 polițiști de frontieră, care vor acționa sub conducerea și controlul structurilor competente ale Poliției Române.”
 
Conform prevederilor invocate anterior, patrulele pot fi formate din cel puțin 2 polițiști de ordine publică în care pot fi incluși suplimentar polițiști din cadrul altor structuri sau elevi din cadrul unităților de învățământ ale MAI pentru formarea ofițerilor sau agenților de poliție/poliție de frontieră, respectiv ofițeri și subofițeri de jandarmi. În situații justificate patrula putând fi constituită dintr-un singur polițist de ordine publică și un polițist din cadrul altor structuri operative ale Poliției Române.

Iar ca titlu de excepție pot fi constituite patrule mixte formate:

dintr-un singur polițist de ordine publică și un jandarm sau polițist de frontieră;
din cel puțin 2 jandarmi și 2 polițiști de frontieră care vor acționa sub conducerea și controlul structurilor competente ale Poliției Române.
 
Orice alte forme de constituire a patrulelor de ordine publică sau organizarea, conducerea, coordonarea, executarea și evaluarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice în mod integrat prin folosirea altor forțe care își desfășoară activitatea în cadrul altor instituții decât cele menționate în OMAI nr. 60/2010 sunt contrare prevederilor legale în vigoare.

Așadar, după cum prea bine puteți observa, conform prevederilor sus-menționate, pompierii nu pot face parte din dispozitivul de menținere a ordinii și siguranței publice și nu pot acționa în sistem integrat alături de polițiști pentru desfășurarea vreunei activități, cu atât mai mult să legitimeze și să controleze persoanele carantinate/izolate.

Toate aceste "dispoziții” heirupiste, pentru verificarea cu orice preț a persoanelor carantinate/izolate nu pot reprezenta altceva decât radiografia unui sistem bolnav, în cadrul căruia, de la adăpostul unor funcții calde și ocrotite de relațiile politice, mai marii ministerului își permit să ducă în continuare în derizoriu autoritatea și profesionalismul instituțional, prin aceea că au creat vulnerabilitatea conform căreia putem asista oricând la apelurile efectuate de pompieri prin 112 sau prin Dispecerat pentru a solicita sprijin polițiștilor în vederea legitimării vreunei persoane sau poate chiar mai rău, să anunțe că au fost atacați de cine știe ce indivizi deranjați de verificările dispuse în mod nelegitim.

Viitorul ne aparține!”, a transmis echipa Sindicatului EUROPOL într-un comunicat de presă dat publicității marți, 28 decembrie 2021.
 
Iar asta, după ce pe 23 decembrie Sindicatul Europol postase următorul mesaj:

„Cei care ocupă funcții politice în MAI, secretarii de stat Despescu și Arafat și-au activat "slugile" și le-au "asmuțit" împotriva populației. 

După ce au văzut că polițiștii și-au studiat atent fișa postului și au constatat că nu au atribuții pe linia verificării persoanelor față de care s-a luat măsură carantinării/izolării, s-a instalat panica în MAI. 

Rezolvarea însă a venit repede. Cei doi secretari de stat le-au impus, în mod ilegal, pompierilor să desfășoare activitățile de verificare a persoanelor carantinate. 

Singura problemă, una "mică" de altfel, este că pompierii nici măcar nu au dreptul, conform legii. Cu alte cuvinte, pompierii vor ajunge să fie umiliți de orice carantinat care cunoaște legea și știe că doar în fața polițiștilor și jandarmilor are obligația de a se legitima. 

Mai jos aveți dovada halucinantei decizii a celor din conducerea MAI, pentru care cuvântul "lege" nu mai reprezintă absolut nimic. Cu toate acestea, orice militar, fie el și pompier, pe lângă faptul că a depus un Jurământ să respecte Legea, are obligația de a refuza ordinele vădit ilegale!

#LegeaMAI #DictaturaPandemică”, a scris Sindicatul Europol pe Facebook, postând și dovada unui ordin „nesecret” transmis de Ministerul Afacerilor Interne care îndemna la formarea de patrule mixte, compuse din polițiști și pompieri, pentru verificarea carantinaților:
 

Ce spun, însă, pompierii? Aceștia, fiind militari, nu au voie să se organizeze sindical. Însă o revistă de specialitate, Agenda Pompierului, a exprimat un punct de vedere pentru ActiveNews:
 
„Cât privește cele menționate de Sindicatul Europol, polițiștii sunt, până la urmă, cei mai în măsură și cei mai buni cunoscători ai legislației care stipulează legitimarea unei persoane, și cei mai buni cunoscători ai modului în care se desfășoară o asemenea procedură dar și unde este limita legală dincolo de care atribuțiile lor sunt limitate. 

Revista noastră a tras primul semnal de alarmă în ce privește ordinul dat de comanda IGSU, în baza căruia pompierii sunt obligați să verifice persoanele carantinate”, a precizat reprezentanta revistei Agenda Pompierului pentru ActiveNews.
 
Redăm, mai jos, pasaje din două articole în care pompierii explică de ce ordinul este ilegal, ei nefiind împuterniciți să legitimeze persoane și având, în orice caz, treburi mai ardente de rezolvat:
 
„Prin ordinul dat, comanda Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, o comandă de generali care se presupune că ar trebui să cunoască al naibii de bine atribuțiunile oamenilor din subordine și unde e limita subțire dincolo de care nu se poate trece, dă dovadă din nou de infinită slugărnicie față de Raed Arafat, cel din mila căruia au ajuns cu stele pe umăr. Totodată, ordinul reiterează un trend cu care ne-am obișnuit: acela de nepăsare și dispreț la adresa pompierilor militari din linia întâi care încheie anul cu ore suplimentare neplătite, cu echipaje incomplete pe mașini și multe alte neajunsuri de care până și noi ne-am săturat să le enumerăm.

Unde mai pui că în videoconferința de ieri, unul din inspectorii șefi a încercat să îi atragă atenția proaspătului general Radu Cristian, că nu ar fi tocmai oablă treaba cu verificarea carantinaților, dar acesta și-a umflat mușchii de proaspăt general și, extrem de de vehement, a pus punctul pe i: ordinul e dat și inspectorii șefi ar face bine să îl execute. Poate se obosesc generalii IGSU, să studieze legea, dar și cele scrise de colegii lor de minister, polițiștii. Nu de alta, dar slugărnicia i-a adus de râsul curcilor prin prefecturile din întreaga țară, în rândul comenzilor altor arme, iar de rețelele de socializare, să nici nu mai vorbim. Suntem siguri că generălașii lui Arafat au o explicație. Din păcate, prima și cea mai importantă e slugărnicia unor oameni ahtiați după grade, care nu țin cont că oricâte stele ar avea pe umăr, nu vor spăla gustul amar și dezgustul pe care atitudinea lor le provoacă în trupe.

Aviz amatorilor, stimați domni inspectori șefi: „orice militar, fie el și pompier, pe lângă faptul că a depus un Jurământ să respecte Legea, are obligația de a refuza ordinele vădit ilegale!.

Audacia et devotio! Felicitări polițiștilor de la Europol pentru reacția promptă și fermă, în litera legii!”, au scris redactorii revistei „Agenda Pompierului” vineri, 24 decembrie. 

Cu o zi înainte, aceeași revistă atrăgea atenția că pompierii nu au competența de a legitima persoane.

„Așadar și prin urmare, pompierii vor verifica persoanele carantinate. Cum? Păi, simplu, în unele județe, un pompier cu o mașină, în altele 2 pompieri cu o mașină, vor porni la colindat la ușa repatriaților. Dacă între timp se anunță vreun incendiu, băieții fie se întorc la bază, fie se îmbracă direct în mașină și fug la intervenție (procedura se face după mintea fiecărui inspector șef), iar după intervenție, revin la carantinat, să continue verificările. NOAPTEA MINȚII! Unde mai pui că amărâtul sau amărâții în discuție vor fi trimiși și în coloniile de rromi, să îi verifice pe carantinați, zone în care și pe timp de "pace” cazurile de ultraj sunt multe.

Problema cea mare e că POMPIERII NU AU DREPTUL SĂ LEGITIMEZE PERSOANE. Ori verificarea carantinaților presupune și legitimarea celui verificat. Cum altfel poți stabili dacă cel aflat la domiciliu e Ion și nu frate-său? Dacă acesta refuză să prezinte documentul de identitate, pompierul nu prea are ce să îi facă. Și atunci? Păi, aici vă fac bucata capetele deștepte de la MAI, dragi polițiști! Pompierul va anunța refuzul legitimării și va solicita un echipaj de polițiști sau de jandarmi. Cât de hodinită să îți fie mintea, să fii capabil să scornești așa ceva și cât de slugă să fii ca și comandant de pompieri să nu ai curajul să spui că oamenii tăi NU AU DREPTUL SĂ SOLICITE UNEI PERSOANE SĂ ÎȘI PREZINTE CARTEA DE IDENTITATE? Cât de slugă să fii să nu ai curajul să spui că NU AI OAMENI SUFICIENȚI PE INTERVENȚIE ȘI CĂ PUR ȘI SIMPLU NU POȚI SĂ ÎȚI ASUMI ASTFEL DE MISIUNI? Așa… cam de la una la trei stele de slugă. Proaspete.

Comentariile sunt de prisos! Ce mai poți să spui în fața unor asemenea aberații? Când tu ai în mult prea multe situații UN om pe mașina de stingere în loc de CINCI, îți arde să îți trimiți subordonații în misiuni care LE DEPĂȘESC COMPETENȚA? Pui pompierii la mijloc într-un circ de doi bani ca să poată chema, în sprijin, echipajele de polițiști care au refuzat să execute ordinul de verificare a carantinaților? Deh, au și stelele de general prețul lor, dar parcă e prea mult! Chiar trebuie să îți bați joc de proprii oameni doar ca să faci pe placul stăpânilor care ți-au aruncat un grad?”, se întreba autorul articolului publicat pe 23 decembrie în Agenda Pompierului.