„Sunt un preot al Bisericii Ortodoxe Ruse, un preot de rang. Eu am devenit preot acum șapte ani, iar tatăl meu, care a fost hirotonit cam de vârsta mea, a fost preot abia în 1992. Știu că au existat preoți în familia mamei mele, inclusiv unul care a fost ucis de roșii. Au fost preoți într-o perioadă anterioară, au fost preoți din partea tatălui meu. Dar nu toți, bineînțeles, au fost și creștini obișnuiți.
Am avut dorința de a deveni preot încă din primul an de liceu - cu mult timp în urmă - dar mi-a luat mult timp să ajung acolo. În jurul vârstei de patruzeci de ani, m-am maturizat în cele din urmă, iar în 2015 am fost numit diacon. Am fost diacon timp de șapte luni și apoi am devenit preot.
Înainte de asta am fost jurnalist. Am absolvit Universitatea de Stat din Ivanovo, Facultatea de Filologie, mi-am finalizat studiile postuniversitare - am un doctorat în filologie. Apoi, datorită anumitor circumstanțe... am urmat o școală postuniversitară cu normă întreagă, m-am dus să mă angajez ca paznic și am devenit jurnalist. Am lucrat în televiziune timp de 15 ani, sau chiar mai mult: timp de un an la Compania de Stat de Radio și Televiziune și ca redactor la diferite ziare, și am fost implicat în lumea presei. Apoi am devenit preot până la urmă.
„Frații și surorile în Hristos ucid acum creștini, este imposibil să trăiești cu asta”.
La 24 februarie, când am deschis știrile, am aflat, ca toată lumea, ce s-a întâmplat. Apoi am închis Telegram, l-am șters și timp de douăzeci și patru de ore am încercat să trăiesc în afara câmpului informațional pentru a-mi aduna cumva gândurile. Apoi am scris [o postare pentru site-ul web și pentru rețelele de socializare] despre cum m-am simțit ca preot și cetățean. Nu vreau să mă concentrez asupra laturii politice a lucrurilor, pentru că politica este un subiect în care este imposibil să găsești un teren comun: unii spun că avem dreptate, alții spun că nu avem dreptate, dar războiul a început într-un fel sau altul. Este o discuție nesfârșită care nu poate fi rezolvată în acest moment, poate într-o zi, în timp.
Există pur și simplu noțiuni de bază pe care se bazează civilizația noastră umană - imposibilitatea, inacceptabilitatea vărsării de sânge uman. Despre asta am scris mai întâi și apoi am vorbit în predica de duminică [6 martie].
Ceea ce mă îngrozește, mă șochează, e că nu pot accepta sau pretinde că nu există. Este vorba de faptul că frații și surorile în Hristos ucid acum creștinii, este imposibil de trăit și de acceptat, deoarece sângele vărsat este perceput de Biserică fără echivoc. Indiferent ce încearcă unii să spună sau să interpreteze, se spune clar, direct: există sângele vărsat de Cain, care a fost un blestem pentru toți urmașii lui, există sângele lui Hristos, care a fost un blestem pentru toți oamenii care au vărsat acest sânge. Ceea ce spune tradiția Bisericii este pur și simplu o declarație de fapt: vărsarea de sânge este inacceptabilă.
Acum se întâmplă ceva și mai teribil, pentru că ucrainenii sunt creștini și sunt mult mai mulți creștini printre ei decât poate chiar printre ruși. Pentru mine este cam același lucru ca și cum aș veni în biserica noastră și aș lua o bâtă și aș da în cap, aș lua un cuțit și aș înjunghia pe cineva care stă în acea biserică și se roagă - pentru că nu-mi place ceva la el, ce spune și așa mai departe. Porunca „Să nu ucizi!” nu o putem încălca atât de ușor.
Și, din nou, este important pentru mine ceea ce nu am scris pe site, ci am spus în predică: cel mai rău lucru este ura care apare, această ură este reciprocă. Îi înțeleg rădăcinile, distruge inimile și sufletele oamenilor, ne distruge viitorul - este acel zid care stă între noi și care nu ne va permite să vorbim și să comunicăm pentru foarte mult timp.
Îmi scriu oameni din Ucraina, este un om foarte bun, îl cunosc de mult timp, este un bun creștin bun, slujește în biserică. Îmi trimitea mereu poze de la biserică, mă felicita de sărbătorile bisericești. Acum scrie despre realitatea în care trăiește, poate fi negată oricât de mult vrei, ea nu se schimbă. Scrie despre sora lui, care este doctor în științe și aleargă în pantaloni cu copiii ei. Ea nu poate fi fizic acolo, nu este în siguranță, își pune viața în pericol.
Nu am ce să-i spun acestui om, ce pot să-i spun? Prin ce trec eu în comparație cu el? El o trăiește la nivel fizic, eu o trăiesc la nivel spiritual. Cu siguranță este imposibil de comparat, dar este singurul lucru pe care i-l pot spune.
„A pretinde că nu se întâmplă nimic înseamnă a minți în fața lui Dumnezeu”.
În ceea ce privește predica, se întâmplă că am fost bolnav timp de două săptămâni și această predică [6 martie] a fost prima de după 24 februarie. Ieri a fost prima liturghie la care am slujit două săptămâni de absență din cauza bolii. Mi-am dat seama că nu puteam să mă prefac că nu s-a întâmplat nimic. Mă iau prea în serios ca preot și ceea ce se întâmplă în timpul liturghiei. Cred că în acest moment noi toți, fiecare persoană din biserică, stăm în fața lui Dumnezeu și Dumnezeu îl vede așa cum este. Așadar, a minți, a înșela, a pretinde că nu se întâmplă nimic, înseamnă a minți în fața lui Dumnezeu.
Al doilea punct este că, dacă aș fi fost un enoriaș obișnuit, aș fi putut să mă rog orice aș fi vrut, fără să mă intereseze ce se roagă ceilalți enoriași. Dar, pentru că sunt preot, trebuie să le spun oamenilor despre ce mă voi ruga, despre ce nu pot să nu mă rog. De fapt, acesta a fost scopul predicii mele. Nu a fost un apel formal împotriva războiului, să mergem cu toții împreună în piață sau în altă parte.
Pentru ca ei să își păstreze umanitatea în inimile lor, indiferent de situație. Să nu simtă ură față de ucraineni, ruși și americani. Și asta se întâmplă în bisericile noastre, acest război civil este deja în desfășurare. Oamenii sunt deja divizați chiar și în interiorul unei singure parohii. Da, puteți încerca să intimidați, să striviți, să sugrumați. Dar cu ce va schimba asta situația?
De aceea le-am spus oamenilor despre asta, i-am avertizat că mă voi ruga pentru a se opri războiul din Ucraina. Și mă voi ruga ca Dumnezeu să protejeze poporul ucrainean. Nu pot să plec, să îi las aici singuri - sunt preot, fără mine nu se poate face liturghia. Dar nu pot forța o persoană să gândească într-un fel sau altul. Cred că toată lumea are dreptul de a face o alegere sau alta. Dacă îi spun „gândește în felul acesta”, el poate spune, desigur, „da, Părinte!”, dar, dacă nu este de acord în inima lui, este aceeași minciună.
„A sunat poliția și m-a invitat la secție.”
Dintre enoriașii noștri obișnuiți, niciunul nu a plecat. Două persoane care au intrat, să spunem întâmplător, au întrebat ce voiau, au plecat - nu știu dacă acesta a fost motivul pentru care au plecat sau dacă nu aveau de gând să rămână.
Și apoi s-a dovedit că, dintr-un eveniment intern obișnuit al bisericii, poliția a creat un eveniment la scară mai mare - în loc de zece persoane care au auzit predica și douăzeci de persoane care au citit-o pe site, zeci de mii au aflat despre ea. Polițiștii au inițiat proceduri administrative. Nu le înțeleg cu adevărat motivele, dar a ieșit așa cum a ieșit.
Un bărbat m-a sunat și mi-a spus: aici, poliția interoghează oameni. Apoi m-a sunat poliția și m-a invitat la secție. Era la aproximativ 40 km de casa mea, într-un alt district al regiunii. Am mers cu mașina, am discutat două ore și jumătate, mi-au luat niște explicații și m-au avertizat că sunt răspunzător din punct de vedere administrativ. Polițiștii au emis o citație la tribunal. În instanță am spus că insist să fiu judecat la domiciliul meu. Judecătorul a admis cererea mea.
Acum am timp să studiez dosarul. Se pare că există patru martori. Ei au subliniat ceea ce credeau că am spus.
Ca preot, încerc să mă adresez fiecăruia ca persoană, nu ca funcție pe care o îndeplinește. Pentru mine este important ca persoana să audă că există ceva mai mult decât ceea ce trăiește în prezent. Această viață este scurtă, nu contează dacă ai fost polițist sau preot în ea, important este să fii o ființă umană în ea.
„Patriarhul nu va răspunde în fața lui Dumnezeu pentru mine, eu voi răspunde pentru mine”.
Cât despre discursul patriarhului (Rusiei). Iată același lucru care se aplică oricărei persoane, ceea ce v-am spus inițial. Fiecare om își face acum alegerea, arată ce este pentru Dumnezeu. Patriarhul a făcut alegerea sa. Noi îl vedem în felul nostru. Nu știu cum îl va vedea Dumnezeu, dar, cu siguranță, nu coincide cu viziunea noastră, pentru că noi îl vedem pe om din exterior, Dumnezeu îl vede din interior. Este doar poziția lui, patriarhul are dreptul să o exprime la fel ca mine sau ca oricine.
În cele din urmă, să spunem următoarele: tu vei muri și vei sta în fața lui Dumnezeu, eu voi muri și voi sta în fața lui Dumnezeu. Nu patriarhul va răspunde pentru mine în fața lui Dumnezeu, ci eu voi răspunde pentru mine, pentru ceea ce am făcut și am spus. Același lucru este valabil și pentru patriarh: el va sta în fața lui Dumnezeu și nu eu voi răspunde pentru el, ci el va răspunde pentru sine.
Pe această bază, vom spera ca ceea ce face și spune să exprime convingerile sale sincere, să nu existe niciun fel de viclenie sau subtext.
Răspunsul la întrebarea de ce ar fi putut să mă reclame un enoriaș.
După părerea mea, există o diferență uriașă: dacă o persoană ar fi sunat (la poliție, n.r.) în anii '40, '30 ai secolului trecut, ea ar fi putut suna pentru că se temea că cineva mă va denunța înaintea sa și ar fi putut avea probleme. O persoană ar fi putut suna (la poliție) pentru a obține un fel de bonus sau pentru a prelua apartamentul persoanei care era reprimată. Cum toate acestea nu mai sunt valabile în ziua de azi, omul (turnătorul, n.r.) trebuie să își fi îndeplinit cu sinceritate „datoria civică”. Așa cum o înțelege el.
Cred că acum este momentul în care Dumnezeu pune fiecare persoană în fața nevoii de a face o alegere: Cine ești tu? Iar ceea ce face și spune o persoană este o mărturie despre ea însăși.”
(traducere automată din limba rusă, scuzați precaritatea acesteia - n. tr.)
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (1)