ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Ion Cristoiu nu are dreptate când spune că nimeni din presă nu a întrebat zilele trecute Comisia Europeană dacă mai vine sau nu mai vine pe Bîstroe și dacă vine, cum vine, la „nivel înalt”, pe vreo navă-amiral, cu drona sau călare pe-un delfin.

Noi am făcut-o. La fel cum suntem singura publicația care a întrebat cea mai îndrituită organizație internațională, invocată de ucraineni ca for participant la noul Canalul Dunăre - Marea Neagră, alături de România și Comisia Europeană: Comisia Dunării. Care ne-a informat, mirată, că nu numai că nu este participantă dar că nici nu a fost consultată și nu are nici o cunoștință pe această temă.

Adevărul a ieșit la iveală. Ucraina a mințit. Și nu era prima oară. Trădannis la fel. Nu putea să nu te afecteze descoperirea, ca român. Imposibil. Era prea revoltător și respingător. Consecințele sunt dezastroase. Și totuși...

Ne-am îndreptat spre Comisia Europeană pe data de 3 martie, pentru că trecuseră deja trei zile de când, conform declarațiilor făcute pe 23 februarie de comisăreasa româncă de la Bruxelles chiar pe problema în speță, a Transporturilor, Adina Vălean, trebuia deja, pe data de 1 martie, să se deplaseze o echipă care să verifice situația de pe Bîstroe. Ba chiar și să întocmească un raport!

Reluăm declarația ei: „Miercurea viitoare, la 1 martie, am o echipă a Directoratului de Transport a Comisiei Europene care va face un tur al tuturor porturilor ucrainene, căreia i-am mărit mandatul, dincolo de evaluarea a ceea ce se întâmplă în porturi (…) pentru evaluarea lucrărilor care se fac în suplimentarea referitoare la Canalul Bîstroe. Vom avea rezultatul acestui raport destul de curând, vorbim de o săptămână, maxim 10 zile, astfel încât lucrurile să fie oficiale”, a spus Adina Vălean miercuri, 23 februarie 2023.

Ce raport, ce echipă, că pe 1 martie bătea doar vântul pe Bîstroe, la concurență cu duduitului dragorului Hegemann IV care trecea de la nivelul de 7 metri adâncime la 8 metri, ca să poată străbate canalul și nava-cargo cu drapel al Republicii Moldova și pescaj de 7 metri, Mar Bianco.

Ne-a dat „țeapă” doamna comisar - așa am titrat, după care ne-am adresat și ei, pentru lămuriri, și Biroului de Presă al Comisiei. Ca o mare doamnă de Băicoi, originea ei, madam Vălean nu ne-a răspuns, nici azi.

De la Presă ni s-a spus, totuși, între altele, așa:

„- Comisia organizează o vizită de documentare la nivel înalt în zonă („high-level fact-finding visit to the area”), care va avea loc luni.”

Rețineți: „la nivel înalt”, „în zonă”, respectiv pe Bîstroe, că sperăm că Bucureștiul nu este considerat încă Zonă. Mai așteptăm puțin pentru dezvoltarea Rezervației Biosferei Mocirla Rezist Văcărești. Acum, dacă tot se distruge Delta Dunării o putem muta la București. Pe lângă vulpile turbate din focarul de infecție Văcărești putem salva astfel și caii de la Letea. Așa îi va fi mai ușor și președintelui Iohannis să se implice. Cu Aurescu pe post de mus care trage adânc la rame, îi putem da o bărcuță și un canal mic, ca să nu obosească prea tare nici unul nici altul, de pe care poate să anunțe la final de mandat că a salvat și el ceva: „delta” Văcărești.

În ce privește UE-ul, din câte constatăm, se pare că după colapsul URSS Radio Erevan și-a găsit noi culmi ale existenței la Bruxelles.

„Nivelul înalt” au fost niscai „experți”, rătăciți prin București. Și „zona” în care trebuiau să ajungă încă din data de 1 martie, conform comisăresei noastre, s-a restrâns la barul Hotelului Athénée Palace și împrejurimile mai picante.

Și-așa ne bucuram că avem și noi o româncă, tocmai la Transporturi, ca să ajute și să apere acum nu numai România ci și inestimabila valoare naturală pe care ne-a dat-o Dumnezeu când ne-a așezat aici: Delta Dunării!

Te așteptai ca soția unui lipovean din Tulcea, ca casnicul porumbac Crin Antonescu, să cunoască mai bine ce înseamnă un asemenea canal distrugător înfipt în inima Deltei. N-a fost să fie. Poate data viitoare. 

Nu ne mai lungim. E clară treabă. Când vor ajunge, dacă vor ajunge vreodată pe Bîstroe, vom afla, cum a previzionat deja Răzvan Ioan Boancheș, că Bîstroe nu distruge Delta ci, eventual, Delta distruge Bîstroe.

Și, normal, de aceea tot trebuie săpat. Cum ucrainenii se jertfesc pentru noi, probabil ar trebui să-i ajutăm și să săpăm chiar noi.

Sirena din Băicoi va veni pe Bîstroe doar ca să-i numere icrele lui Zelenski.

i