Și totuși, cum o fi arătând ora de istorie, odată travestită în educație cetățenească? Oare va fi predată în bruxeleză, că tot se face ceva loc prin reducerea orelor de română și eliminarea latinei? Or mai învăța oare copiii noștri despre rădăcinile și moșii lor, despre cum au curs vremurile? Sau în deplin avânt de construire a încă unui "om nou”, vor fi educați cetățenește să devină un alt tip de K.K.? Nu vă speriați, e doar prescurtarea de la "Kaiserlich-Koeniglich”, modelul atașatului credincios al tronului, în construcția căruia coroana de habsburg investise cu patos pe vremea imperiului. Încerca să omogenizeze și să loializeze cumva conștiințele prea-numeroaselor popoare pe care le luase în stăpânire... Și pe cât de repede îmi vine în minte acest exemplu, pe atât de legitimă îmi pare întrebarea!

Graba cu care tehnocrații au trecut la asalt asupra învățământului, după ce au aruncat buzduganul și în privința regionalizării, mă face să asemui instalarea acestui guvern cu gestul de forță al unui fost feldmareșal devenit hâtru director de școală. Și care a devenit mânios că programa sa proprie nu e parcursă cu repeziciunea și eficiența pe care și-o dorește. Dar dacă e ceva care mă bucură, este faptul că dezbaterea publică pe marginea propunerilor formulate de către Institutul de Științe ale Educației începe să treacă de formal și chiar de mașinăriile de manipulare, luând încet dar sigur dimensiunile de dorit într-o astfel de situație. Salut pe această cale reacția Academiei Române, care afirmă într-un punct de vedere transmis ministrului Educației Adrian Curaj: "Subiectul major care îngrijorează mediul academic și care se regăsește la nivelul tuturor celor trei variante, nelăsând nicio posibilitate de opțiune profesorilor, este reducerea numărului de ore, până la dispariția din programă, la discipline fundamentale de studiu, menite să formeze atât cultura generală, cât și conștiința istorică și identitară a noilor generații... propunerile acestui nou Plan-cadru compromit printr-un singur gest, insuficient cântărit, eforturile a generații de intelectuali responsabili și pun sub semnul pericolului însăși identitatea noastră. Consecințele nu vor întârzia să apară, iar Istoria nu va fi îngăduitoare”, se arată în punctul de vedere al Academiei...

Schimbările urmărite sunt mai numeroase, ridicând la fel de numeroase și alarmante semne de întrebare. Implicați-vă, oameni buni, dacă vă pasă! Mai sunt câteva zile în care se poate opri acest experiment periculos... Închei citându-l pe marele nostru academician Dinu C. Giurescu și mulțumindu-i pentru aceste vorbe: "Veniți elevi de azi, de mâine și dintotdeauna, veniți părinți, veniți profesori, veniți toți cei pentru care înseamnă ceva Istoria poporului nostru și minunați-vă de insulta adusă Istoriei naționale și eroilor care s-au jertfit de-a lungul veacurilor pentru ca românii să trăiască, să răzbească indiferent de vitregiile trecute sau prezente. În zilele noastre a-ți iubi țara este aproape un delict! Cu cât uiți mai repede și mai ireversibil trecutul care-ți aparține, cu atât mai ușor îți pierzi identitatea. Cine vrea să devenim ca popor o masă uniformă, cenușie, fără trecut, deci fără viitor? Stupida trufie de-a șterge din memoria oamenilor trecutul va duce mai devreme sau mai târziu la dispariția noastră ca neam.
Asta vrem?”