Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea l-a demis pe managerul Spitalului Clinic Colentina pentru tratarea superficială a actului managerial și pentru că nu a asigurat căldura în unitatea sanitară. O știre benignă la prima vedere.

"Îi urez mult succes doamnei doctor Ifrim și am convingerea că activitatea va decurge normal în Spitalul Colentina, în beneficiul pacienților, date fiind atât valoarea de necontestat a colectivului medical cât și experiența noului manager, care în cei 30 de ani petrecuți în acest spital a reușit să cunoască foarte bine toate problemele”, a declarat Primarul Capitalei Gabriela Firea.

ImunoMedica

Doamna Ifrim a afirmat, săptămâna trecută, că  binele pacienților este doar o lozincă! Insă echipa construită de fostul manager Bogdan Andreescu a fost învățată sa lupte pentru fiecare pacient.

Președintele Asociației Naționale pentru Protecția Pacienților, Vasile Barbu, a arătat într-o scrisoare deschisă din 10 ianuarie, adresată primarului Capitalei, că doctorul Bogdan Andreescu este unul dintre cei mai buni manageri de spitale din țară și a catalogat decizia de a-l demite ca fiind eronată, pripită, greșit fundamentată și incomplet informată, susținând că trebuie să revină asupra acesteia și să îl repună în funcție.

Vă întrebați cine este dr. Silvi Ifrim, mamangerul interimar al Spitalului Clinic Colentina?
Silvi Ifrim este doctor în științe medicale, medic primar – medicină internă, medic specialist – diabet, nutriție și boli metabolice, cunoscută și ca „medicul vedetelor”, după ce a tratat de obezitate mai multe persoane cunoscute din România. 
Timp de 30 de ani a activat în Spitalului Clinic Colentina și doar 8 luni ca manager al Institutului Național de Gerontologie și Geriatrie "Ana Aslan", unde a fost extrem de contestată.
Credem că asupra calității actului medical prestat de doamna doctor nu suntem în măsură să facem aprecieri, dar asupra calității actului managerial avem suficiente informații ca să ne pronunțăm.

Un manager de spital trebuie sa fie atât un bun organizator dar și un lider capabil să construiască echipe, sa atragă specialiști, să creeze cadru propice pentru inovație, pentru cercetare, să aibă o viziune de dezvoltare pe termen mediu și lung și în general sa fie orientat către pacienții spitalului dar și să fie capabil sa evalueze corect și nepărtinitor activitatea cadrelor medicale.

Sa vedem dacă asa stau lucrurile.

În noiembrie, anul trecut, Adevărul sublinia: "După ce activitatea din Institutul Ana Aslan a ajuns în atenția procurorilor, medicii de acolo au acuzat presiuni făcute de managerul Silvi Ifrim, recent instalată în funcție. (...) Criza de la Institutul Național de Geriatrie Ana Aslan pare să se adâncească. După ce luni, sute de angajați ai institutului au protestat chiar în fața biroului managerului, situația este departe de a se fi soluționat".

„A adus la început o firmă privată de evaluare care a făcut o serie de recomandări pe baza unor date eronate. Nu s-a discutat cu nimeni din corpul medical și a făcut un raport care, dacă se aplică, duce la distrugerea Institutului. Printre altele, în acel raport se spune că ambulatoriul spitalului trebuie dat la o altă autoritate, dar nu reorganizat. De asemenea, la sediul din Otopeni vor să desființeze o serie de investigații, cum sunt cele pentru osteoporoză, la fel și farmacia de acolo, care ar urma să fie desființată”, a explicat profesorul Gabriel Prada, fost director medical al Institutului Ana Aslan, a cărui revocare din funcție a solicitat-o Corpul de Control al ministrului Vlad Voiculescu. 

Medicul spune însă că atât el cât și ceilalți doctori din spital au refuzat să își însușească raportul făcut de echipa din străinătate. În schimb, el afirmă că recomandările respective duc la desființarea Institutului. De aceeași părere este și Elena Spătaru, asistentă șefă în institut. „Ce se întâmplă în ultimele șase luni este teroare. A băgat spaima în tot personalul. Eu lucrez în institutul acesta de 30 de ani și niciodată nu a fost așa ca acum. E un comportament inuman nu doar față de personal, ci și față de pacientul vârstnic, patologia pe care noi o îngrijim. Controalele pot să vină, au fost controale și vor fi mereu, însă vrem să fie controale reale, nu puse de manager”, a explicat asistenta.
Concluzia este ca doamna manager Ifrim a creat multă animozitate în spitalul de geriatrie Ana Aslan și nu prea sunt semne că ar fi soluționat probleme, ci doar că le-a amplificat. 
 
Vă întrebați ce legătură are spitalul Ana Aslan cu Spitalul Colentina?

Răspunsul este evident: același scenariu, dezbinarea echipei, demotivarea acesteia, distrugerea a tot ceea ce funcționează și prezentarea unui scenariu apocaliptic, întreruperea proiectelor in derulare, unele pe fonduri europene de zeci de milioane și nu in ultimul rând pierderea de fonduri printr-o proastă administrare.
 
Ce spun medicii?

Iată scrisoarea deschisă a medicului Ionuț Gobej, publicată sâmbătă, 11 februarie:

Dragi pacienți, prieteni și oameni de bine, autorități ale statului, vă vorbesc din calitatea mea de neurochirurg la Spitalul Clinic Colentina, cerându-va ajutor, fiecare așa cum va pricepeți să îl oferiți. 

Echipa de neurochirurgie din Spitalul Colentina a reușit să creeze o baza tehnică și profesională care permite un tratament neurochirurgical care se aliniază standardelor anului 2017. In secția noastră se operează folosind tehnici minim invazive (key hole neurosurgery, neuro endoscopie, endoscopie trans sfenoidala, etc), fiind astfel prima secție românească de stat ce oferă pacienților săi accesul la astfel de terapii. In plus, în secția noastră s-au realizat intervenții în premiera in sistemul public, spre exemplu „awake craniotomy” - tehnica utiizată în extirparea unor tumori primitive cerebrale. Pacienții noștri beneficiază de tehnică și tehnologii de înaltă performanță cum ar fi : microscop operator ultraperformant cu filtre pentru fluorescenta vasculara și tumorală (permite exereza extinsă a tumorilor cerebrale și creșterea siguranței în chirurgia vasculară cerebrală și spinală), neuroendoscopie,
endoscopie transsfenoidală, keyhole endoscopic, keyhole combinat endoscopic și microscopic, keyhole microscopic, electrofiziologie intraoperatorie (potențiale evocate motorii, senzitive, auditive, vizuale, stimulare nervoasa directă, etc), cavitron, truse de microchirugie ultraperformante, fiind singura secție de stat care dispune de toate aceste tehnici și tehnologii care sunt și utilizate la toți pacienții operați. Toate acestea sunt posibile având și sprijinul extraordinar al secției de ATI, care dispune de medici excepționali.

V-am spus doar o parte din ceea ce se face în secția noastră, dar nu pentru a ne lauda, ci pentru a va cere sprijinul pentru ca toate cele existente sa nu fie distruse. Mai jos va voi expune situația in care s-a ajuns:
Începând din ianuarie 2017, personalul ATI a fost redus numeric de către noul manager, iar orele suplimentare nu au mai fost plătite (personalul era deja subnormat, ceea ce constituia o situație extraordinara, care legal ar fi permis acordarea acestor plăți, deși exista o ordonanță care spune ca personalul corect normat nu are dreptul la plata orelor suplimentare). A făcut asta în condițiile în care resursa umană este total insuficientă în spitalele publice și toți medicii noștri fac un efort extraordinar pentru a convinge oameni să se alăture echipelor din care facem parte. Aceste acțiuni ale doamnei manager au dus la imposibilitatea realizării de intervenții neurochirurgicale după ora 15. 

Secției de neurochirurgie s-au adresat doi pacienți cu patologie tumorala benigna, însă cu o situație clinică deosebit de gravă, cu un prognostic vital ce ar putea fi mai mic de o luna în lipsa operațiilor, dar care, dacă operațiile s-ar face cu succes, ar avea o speranță de viață egală cu a populației generale. Cei doi pacienți au fost programați pentru intervenții în a doua parte a lunii februarie, în prezent realizându-se bilanțul și planul preoperator. Este de știut ca, cei doi pacienți au văzut neurochirurgi din toate clinicile de profil din București, aceștia declinându-și competenta. Problema a apărut pentru că timpul operator mediu pentru fiecare pacient este de aproximativ 12 ore, astfel neputându-se efectua intervențiile pana la ora 15 (lipsa personalului ATI, neplata orelor suplimentare, concedierea de personal), pacienții fiind condamnați la moarte. 

Este foarte important de știut ca pana în ianuarie 2017, au fost realizate multiple astfel de intervenții, administrația trecuta găsind resursele materiale pentru a rezolva situații similare. 

Plin de speranțe și încredere (ca vom reuși împreună să salvam acești oameni, găsind soluții raționale), am apelat cu toată buna credința la ajutorul doamnei manager Silvi Ifrim, la care am fost în audienta vineri 10 februarie. I-am expus inițial oral aceasta situație si am primit un răspuns siderant, citez : „nu ma interesează , nu este problema mea”..., ”binele pacientului reprezinta o lozinca”. Văzând ca demersul meu a rămas fără rezultat, am făcut o cerere în scris, exact cu cele discutate cu doamna manager, pe care o atașez mai jos, însă mi-am pierdut speranța ca vom putea realiza ceva în aceasta echipa. 

Ținând cont de cele de mai sus, consider ca acest om (ma întreb dacă nu greșesc folosind acest atribut), manager al Spitalului Clinic Colentina, nu poate îndeplini in continuare aceasta funcție, pentru ca nu este competent, nu este moral și că pentru el binele pacienților „reprezinta o lozincă” și „nu este interesat de ei”. Formulând altfel, cer demisia de urgenta a doamnei manager Silvi Ifrim și înlocuirea ei cu o persoană competentă, capabilă să rezolve probleme în interesul pacienților. De asemenea, cer celor care cred în mine, să se alăture demersului meu.

Afirmațiile sunt susținute și de dr. Dorin Bica, secția de neurochirurgie, care încheie un comentariu pe facebook într-un mod care reflectă starea de spirit din Spitalul Clinic Colentina:

”Ieri m-am întâlnit cu Franz prin Colentina. Cum care Franz? Franz Kafka. Daaaa, se plimba prin curtea spitalului. Habar nu am ce căuta, umbla buimac. L-am oprit să-l întreb ce caută. Inițial nu mi-a răspuns. Cum se oprise însă, am intrat cu el în vorbă. I-am povestit de una, alta. La început a făcut ochii mari, apoi a început să râdă. Ăștia, străinii, nu prea înțeleg când suntem noi serioși și când glumim. Totuși, am insistat că e real. A devenit dintr-o dată serios. Apoi a izbucnit în plâns. Plângea în hohote. Vă imaginați?! L-am făcut pe Kafka să plângă.”

Fără comentarii, dar suntem cu ochii pe doamna manager interimar Ifrim, pentru că noi credem ca binele pacientului NU este doar o lozincă.

Dumneavoastră, doamnă Firea, ce considerați?