ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


În diferendul de la Opera Română, tabăra care s-a raliat în jurul balerinului danez Johan Kobborg a uzitat cartea "xenofobiei", acuzând tabăra formată din majoritatea absolută a celorlați artiști că de fapt, motivul conflictului ar fi unul de natură etnică.

Chiar dacă artiștii de la Operă au arătat, într-o scrisoare deschisă că au colaborat excelent cu colegii lor străini, iar dirijorul Tiberiu Soare, fostul director al Instituției s-a delimitat într-un interviu acordat ActiveNews de orice comportament ce ar putea fi interpretat drept xenofob, această carte se reia în mod obsesiv, ca o placă stricată. Acuzațiile de xenofobie la adresa românilor au fost demontate inclusiv de artistul sud-african Sunnyboy Dladla.

ActiveNews a intrat în posesia unui memoriu redactat de balerina elvețiană Tamara Grimmer, pe care artista l-a trimis în 2015 ministrului Culturii de la acea vreme, Ioan Vulpescu.

În text, balerina îl acuză pe Johan Kobborg de abuz în ceea ce o privește, susținând că acesta a favorizat artiștii englezi, pe care i-a adus fără concurs. Mai mult, din scrisoare reiese că domnul Kobborg negocia cu artiștii din poziția de director artistic, una care, reamintim, nu există în organigrama instituției, dar pe care danezul și-a însușit-o.

Redăm textul Tamarei Grimmer, între timp plecată de la ONB, ajunsă acum la Corpul de Balet de la Sibiu.             ( sublinierile aparțin redacției). În momentul actual, Opera Națională din București nu are conducere.


Domnule Ministru,

Subsemnata, Tamara Grimmer, cetățean elvețian, ce lucrez in Romania, la Opera Națională Romana din București, de 3 ani, va rog respectuos sa acordați putina atenție situației delicate in care ma aflu in acest moment. 
Pana a ajunge in Romania: - Am studiat la Academia Vaganova din Sankt Petersburg, la cea mai buna scoala din lume, școală cu un renume de necontestat in lumea baletului mondial.

Am lucrat 4 ani la Teatrul National din Lituania, un an la Moscova (unde nu toți artiștii pot accede).
De 3 ani am avut bucuria sa ma alătur corpului de balet al Operei National din București, ca urmare a unui concurs organizat de către o comisie prezidata de fostul director al baletului de la acea vreme.

Acum, la Opera se apropie sfârșitul stagiunii si cu uimire am aflat de la directorul artistic actual, Johan Kobborg, cetățean danez, renumit artist, mai  ales in Anglia unde a fost prim-balerin la Covent Garden, cum ca nu mi se mai prelungește contractul de colaborare.

Cu uimire am scris pentru ca in luna februarie a acestui an am avut cu dansul o întrevedere și l-am întrebat de situația mea pe viitor in companie. Mi-a spus ca nu vor fi probleme cu prelungirea acestuia, iar acum, in aceasta luna m-am trezit ca nu mi-l mai prelungește.

Nu am lipsit niciodată de la orele de studiu si de la repetiții, am asimilat întreg repertoriu intrând in toate spectacolele de balet dar și in cele de opera.
Am stat pana acum aici pentru ca mi-a plăcut foarte mult țara, orașul, oamenii, am învățat de drag și limba, instituția Operei, colectivul cu care dansam, repertoriul, oportunitățile artistice pe care le-am avut de-a lungul celor 3 ani, iar acum, cu mâhnire in suflet, consider ca este un abuz. De ce?

Pentru ca, dacă in februarie mi-ar fi spus ca nu-mi mai prelungește contractul, as fi avut timp sa dau audiții la alte companii din alte tari, pentru a-mi asigura traiul pe viitor, ori prin aceasta, eu am ratat aceasta posibilitate si sunt forțată sa ma întorc in țara mea natală fără a avea un loc de munca asigurat, dar și sa părăsesc un loc de care m-am atașat si căruia i-am făcut reclama nu de puține ori in colaborările mele externe.

Întrebându-l pe D-l Kobborg motivul, mi-a spus ca trebuie sa fac loc noilor colaboratori ce vor veni din toamna, colaboratori englezi…(știe deja  ca cei ce vor veni la audiție vor fi admiși…), ce se vor alătura numărului destul de numeros de englezi in raport cu romanii,  ce se găsește la ora actuala. De aceea, il suspectez de abuz in funcție: aduce fără un concurs legal mai multi cetățeni englezi in defavoarea celorlalți, chiar și a romanilor.

Ce este surprinzător, este ca dansul mi-a prelungit contractual stagiunea trecuta. Acum de ce oare nu mai vrea? Mai ales ca eu am un salariu cu mult mai mic decât cei noi pe care-i accepta (eu 1500 Ron iar ei de la 550 Euro in sus), iar cei noi participa in mai puține spectacole decât noi care deja eram in companie.

In sprijinul celor afirmate exista ca dovada si dvd-urile cu spectacolele in care am dansat. Cred ca este discriminare la adresa mea: doar ca nu sunt din Anglia sau ca nu am terminat școala acolo, ma da afara?
Ca cetățean European știu ca am dreptul la munca si statutul îmi este respectat, ori ceea ce trăiesc acum nu este deloc etic și moral.

Nu am vrut sa trec peste forurile ierarhice superioare din Opera, însa datorita situației actuale, când directorul general este suspendat din funcție, nimeni nu-si asuma răspunderi, am considerat ca sunteți forul cel mai competent sa-mi dați un răspuns la situația prezentata, înainte de a ajunge la Ambasada Elveției.

Cum sunt nevoita sa părăsesc –sper doar temporar- Romania, am sa va las o adresa de mail unde pute-ti trimite răspuns la petiția mea.

Va mulțumesc anticipat!!!

Tamara Grimmer.