ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice donație este binevenită. Doamne, ajută!


Cartea electronică de identitate cu microcip și date biometrice a fost emisă azi pentru prima dată în România. Două exemplare ale acesteia, primele dintr-o serie de 5.000, au fost eliberate la Cluj-Napoca, în cadrul unui proiect-pilot care, treptat, va fi extins la întreaga Românie până la sfârșitul anului 2031, potrivit Gândul.ro

De forma unui card bancar, cartea electronică de identitate conține un microchip care stochează date biometrice, printre care două amprente digitale (ale degetelor) și una facială. Ea va înlocui cu timpul și cardul național de sănătate, funcționând și ca semnătură electronică sau cheie de autentificare în platformele de e-guvernare și e-administrație. Crearea identității digitale vine la pachet și cu punerea la punct a unor sisteme unificate de informații care vor stoca și interschimba datele personale ale utilizatorilor.
 
Comandă de la U.E., în numele securității

„Cartea electronică de identitate devine realitate! Digitalizarea și informatizarea administrației publice nu sunt doar vorbe, ci fapte!

Astăzi, la Cluj-Napoca, am dat startul proiectului pilot pentru emiterea cărții electronice de identitate.

Prin implementarea acestui proiect ne îndeplinim o obligație europeană care derivă din adoptarea în anul 2019 a Regulamentului European (UE) 2019/1157 privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor UE.

La nivel național s-au făcut toți pașii, de ordin legislativ, pentru implementarea Cărții Electronice de Identitate, în special în perioada 2020 - 2021, ceea ce a făcut posibil momentul de astăzi.
Documentul de identitate pe care l-am lansat astăzi asigură cetățenilor garanții suplimentare de securitate și un acces facil la servicii esențiale. 

Astfel, noua carte electronică de identitate va permite titularului autentificarea în Platforma informatică de asigurări de sănătate și va asigura suportul tehnic necesar în vederea folosirii semnăturii electronice, pentru reducerea birocrației în relațiile cetățeanului cu autoritățile publice.

Emiterea cărții electronice de identitate este rezultatul unei colaborări inter-instituționale, fiind un moment crucial pentru ceea ce înseamnă atât parcursul instituțional al serviciilor publice, cât și facilitățile de care cetățeanul român va putea beneficia odată cu deținerea noului document.

Pentru succesul acestui proiect este obligatoriu să fie parcursă fiecare etapă în parte cu profesionalism și seriozitate, astfel încât eliberarea acestui nou tip de document de identitate să devină o procedură obișnuită, la îndemână cetățenilor.

Sunt încrezător că acest proiect pilot este deschizător de drumuri și va fi un exemplu de bună practică, la standardele de calitate si eficiență așteptate de cei care vor solicita acest nou tip de act de identitate”, a transmis luni, 2 august 2021, ministrul de Interne, Lucian Bode (PNL), pe Facebook. El a susținut în acest sens o conferință de presă împreună cu Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca.

Prezentată ca un pas înainte pentru accesibilitate și siguranță, noua carte de identitate aduce și mai multă discriminare

Cei care vor refuza să primească buletinul în noul format nu vor mai putea călători în Uniunea Europeană „doar cu buletinul”, fiind nevoiți să plătească pentru a-și face un nou pașaport care, dacă nu e biometric, va avea o valabilitate restrânsă. Cu toate acestea, ei vor putea opta în continuare pentru forma clasică a cărții de identitate dacă renunță la dreptul de liberă circulație în U.E.

La doi ani după ce își deschidea larg granițele pentru migranți în 2014, Uniunea Europeană semnala în 2016 nevoia de control sporit al propriilor cetățeni, prin „necesitatea elaborării unor sisteme solide care să prevină abuzurile și amenințările la adresa securității interne provocate de deficiențe în ceea ce privește securitatea documentelor, în special legate de terorism și criminalitatea transfrontalieră”. România s-a angajat încă din 2019 să implementeze „Regulamentul European (UE) 2019/1157 privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor UE”, însă a înregistrat anumite întârzieri din cauza crizei sanitare.
 

„Cetățenii trebuie să știe că un document va înlocui cartea de identitate aflată în circulație din anul 1997 în mod treptat, până în august 2031, conform termenelor stabilite prin regulamentul european. De asemenea, cartea electronică de identitate este recunoscută în afara granițelor țării. (...)
 
Buletin biometric inclusiv pentru copiii de vârste fragede 

Totodată, cetățenii trebuie să știe că poate fi solicitată de către părinți sau tutori legali pentru copiii lor, încă de la naștere, cu o valabilitate variabilă, în funcție de vârsta copilului, cartea electronică de identitate. (…) Aceasta conține elemente suplimentare de siguranță și aceste elemente se datorează noilor tehnologii, ceea ce îi conferă titularului o protecție suplimentară cu privire la identitatea proprie și previne într-o mai mare măsură situațiile de furt de identitate. (...)

Un element în plus, care validează utilitatea noului tip de document, îl reprezintă faptul că societatea a suferit schimbări și au apărut noi cerințe legate de securitate globală, inclusiv pe palierul asigurării unui control cât mai eficient la trecerea frontierei”, a anunțat luni ministrul de Interne, Lucian Bode (PNL).

La rândul lui, Ministrul Digitalizării, Ciprian Teleman (USR-PLUS), spune că un aspect pe care buletinul cu chip îl aduce în plus este viteza de derulare a anumitor operațiuni pe care cetățenii le desfășoară, printe care, în primul rând, identificarea lor în sistemele electronice.
 
Cartea de identitate va fi citită cu dispozitive de scanare la fel de eficiente ca în cazul cardului de sănătate

„Vor exista și niște dispozitive de citire a acestor documente electronice, iar accesul va fi mai rapid. Spre exemplu, dacă acum pentru unele operațiuni oamenii trebuie să completeze chestionare pe hârtie, pe măsură ce noi vom adapta sistemele digitale ale statului ,completarea aceasta nu va mai fi necesară”, a declarat Ciprian Teleman pentru Gândul.ro

Ne aducem aminte că și cardul național de sănătate a fost lăudat de inițiatorii lui că ușurează și securizează operațiunile medicale, ajungând în scurt timp să blocheze accesul la servicii de sănătate din cauza căderii conexiunii dintre dispozitivele de citire și baza de date unică. Vom trăi și vom vedea dacă „autoritățile” au învățat din greșelile trecutului sau vor lăsa cetățenii să ajungă în același impas care să-i facă să regrete documentele de hârtie.

Iată ce date vor conține documentele electronice de identitate:

  • denumirea statului;
  • denumirea documentului;
  • seria, compusă din două litere, și numărul, compus din șase cifre;
  • însemnele Uniunii Europene, cele 12 steluțe galbene,
  • denumirea structurii emitente, respectiv a serviciului public comunitar de evidență a persoanelor sau, după caz, a Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date – denumirea abreviată, inițialele județului, după caz, și codul structurii emitente;
  • data expirării,
  • fotografia titularului;
  • codul numeric personal;
  • numele de familie și prenumele;
  • cetățenia;
  • locul nașterii;
  • sexul;
  • domiciliul;
  • semnătura electronică.

Părintele cardului de sănătate cu chip, Lucian Duță, avertiza asupra viciilor de securitate inerente documentelor digitale de identitate și asupra necesității controlului civil al bazelor de date din spatele acestora. Este vorba despre Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), despre care medicul suspectează că este folosit de SRI „în mod discreționar, fără niciun control și mai ales pentru satisfacerea unor interese politice și antidemocratice”. Citiți aici semnalul de alarmă al fostului șef al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. 

Citiți și articolul despre împlinirea profețiilor părintelui Iustin Pârvu, care a prevăzut că Marea Resetare va veni la pachet cu documentele biometrice, fie că vorbim despre pașaportul de vaccinare bazat pe codul QR sau de cardul de sănătate și cartea electronică de identitate bazate pe microchip.