ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Biroul de presă al Comisiei Europeane a răspuns unor întrebări solicitate de ActiveNews pe tema canalului Bîstroe înainte de Ministerul Afacerilor Externe de la București, care acționează cu încetinitorul, în ciuda situației devenite destul de fierbinte, care, prin lucrările Ucrainei, neverificate nici până acum de România sau o entitate independentă, pot afecta grav Rezervația Biosferei Delta Dunării și aduce atingere integrității naționale.

După ce a aflat de la Comisia Dunării că cea mai îndrituită organizație internațională privind Dunărea și Delta nu știa absolut nimic despre adâncirea canalului Bîstroe, deși Ucraina susținea într-un comunicat al Ministerului Infrastructurilor că lucrările au fost executate cu acordul acesteia, ActiveNews s-a adresat pentru lămuriri Comisiei Europene, la rândul ei numită în comunicatul ucrainean și Ministerului Afacerilor Externe, de asemenea, ca reprezentat al României, menționată în adresa oficială de partea ucraineană. În urma comunicării de azi din partea Comisiei ne vom adresa pentru lămuriri și autorităților Ucrainei.

Iată cum se încheia Comunicatul Ucrainei din 17 februarie 2023, prin care se raporta adâncirea canalului Bîstroe la 7 metri:

„Lucrările operaționale pe partea ucraineană a Dunării sunt realizate în cooperare cu Comisia Europeană, România și Comisia Dunării. Această organizație guvernamentală internațională este responsabilă de asigurarea și dezvoltarea liberei navigații pe Dunăre pentru navele comerciale”, se scrie în finalul comunicării Ministerul Infrastructurii din Ucraina, postată și pe Twitter și pe pagina de Facebook a ministerului, cu o zi înainte ca Ambasada Kievului la București să susțină că lucrările nu vizează adâncirea canalelor ci doar întreținerea lor.

Anna Wartberger, ofițer de presă al Comisiei Europene pe probleme de transport din cadrul Biroului purtătorului de Cuvânt al Comisiei, a avut amabilitatea să ne comunice o serie de informații pe această problemă. Reamintim că soția politicianului liberal Crin Antonescu, Adina Vălean, Comisara pentru Transporturi, a afirmat la televiziunile din România că pe 1 martie va avea o echipă de control pe Bîstroe, fapt ce nu s-a împlinit și pe care nu a binevoit încă să-l lămurească public, la fel ca MAE de la București, în ciuda solicitărilor noastre.

Astfel, ca informație de ultimă oră, Comisia Europeană prin oficiul ei de presă ne transmite că luni va avea loc o „vizita la nivel înalt” la fața locului și că, în mod ciudat „până în prezent, Comisia nu a primit niciun document oficial de la niciuna dintre părți” în ciuda solicitărilor care datează deja de câteva zile

Iată informațiile primite din partea Comisiei în urmă cu puțin timp înainte de ora publicării acestui articol:

„- Comisia Europeană este conștientă de preocupările legate de impactul potențial al lucrărilor de la Bîstroe asupra biosferei Deltei Dunării, precum și de importanța pentru Ucraina a legăturilor de transport pentru a-și asigura importurile și exporturile.

- Responsabilitatea de a face verificări în acest context nu aparține Comisiei Europene. Rețineți că ramura Kylia, care include Bîstroe, nu este acoperită de TEN-T (Rețeaua trans-europeană de transport - Nota Redacției).

- Cu toate acestea, Comisia depune eforturi pentru a facilita contactele cu părțile implicate, România și Ucraina, pentru a le ajuta să găsească soluții. De asemenea, Comisia este în contact foarte strâns cu Comisia Dunării.

- Comisia a solicitat atât autorităților române, cât și celor ucrainene informații suplimentare cu privire la situația actuală și la eventualele lucrări. Până în prezent, Comisia nu a primit niciun document oficial de la niciuna dintre părți. De asemenea, Comisia a solicitat autorităților române și ucrainene să coopereze îndeaproape în această problemă și să asigure o transparență totală în schimbul de informații.

- Comisia organizează o vizită de documentare la nivel înalt în zonă, care va avea loc luni. Obiectivul va fi acela de a facilita dialogul între părți pentru o primă evaluare a situației, în vederea asigurării unei cooperări strânse între toate părțile.

- Comisia continuă să lucreze la punerea în aplicare a benzilor de solidaritate, care sunt vitale pentru Ucraina în fața războiului de agresiune al Rusiei. Datorită sprijinului extrem de valoros al statelor membre, în special al României și Poloniei, am reușit să exportăm peste 51 de milioane de tone de mărfuri din Ucraina prin aceste canale de transport alternative. Unul dintre obiectivele noastre cheie este menținerea și creșterea fluxurilor de mărfuri pe coridorul de solidaritate al Dunării, care este cel mai important deocamdată.

- Deoarece Chilia și Bîstroe nu se află pe rețeaua TEN-T, Comisia Europeană nu a finanțat și nici nu a coordonat lucrările pe Bîstroe. În schimb, Comisia este pregătită să finanțeze lucrări pe canalul Sulina pentru a crește volumul de mărfuri care circulă pe acest canal - Comisia pune la dispoziția României 6 milioane de euro în acest scop.

- În acest moment, nu suntem în măsură să dezvăluim mai multe detalii despre această deplasare și este prea devreme pentru a anticipa orice urmări.”, se încheie comunicarea către ActiveNews.

Mulțumim ofițerilor de presă ai Comisiei Europene și așteptăm ca și autoritățile anchilozate de la București să răspundă solicitărilor noastre înaintea celor de la Kiev, dacă este posibil.