Renate Weber a explicat duminică seară la Cristoiu TV de ce a atacat la Curtea Constituțională niște legi de care Guvernul ține cu dinții. Avocatul Poporului este ținta unei campanii întreprinse de liberali în legătură cu o ultimă sesizare a sa către Curtea Constituțională, prin care a contestat două legi, cea a dublei impozitări a pensiilor speciale și legea Sănătății din 2006 care permite internarea pacienților fără acordul lor. Aceste contestări venite din partea Avocatului Poporului au stârnit o reacție dură din partea guvernării liberale.
 
Urmare a cererii adresate de premierul Ludovic Orban grupului parlamentar al PNL, liderul deputaților liberali, Florin Roman, a anunțat că luni va începe procedura de revocare a d-nei Renate Weber. Ceea ce s-a și întâmplat luni, când liderii grupurilor parlamentare ale PNL din Senat și Camera Deputaților au depus la Parlament cererea de revocare a Avocatului Poporului

Întrebată de ce a contestat la CCR legea votată de PNL privind supra-taxarea pensiilor speciale, Renate Weber a explicat că, deși revendicarea poate fi salutară, aceasta a fost transpusă greșit în lege, probabil chiar intenționat, pentru ca legea să poată fi contestată și să nu se schimbe nimic, dar promisiunea electorală să fie bifată de politicieni. Argumentul care face să cadă ideea supra-taxării pensiilor speciale e că acestea deja sunt impozitate cu 10%, cum se întâmplă cu toate pensiile, iar noua taxare este de fapt o dublă impozitare, lucru care nu este legal. Totodată, aplicarea unui impozit progresiv pe o categorie de venituri nu se poate face extrăgând din acea categorie doar pe unii beneficiari, ci se face în mod egal fie pentru toți, fie pentru niciunul. 

„De când am venit în funcția de Avocat al Poporului, avem 25 de sesizări la Curtea Constituțională, ceea ce este foarte mult, dar pot să vă spun că, cel puțin în anul acesta, nu ni s-a respins nici una, ceea ce arată că activitatea și sesizările sunt adecvate, pentru că, altfel, am fi avut parte și de respingeri la Curtea Constituțională. Săptămâna asta, joi, avem două dosare extraordinar de importante: una pe legea 55, privind starea de alertă, și cealaltă, privind obligativitatea internărilor asimptomaticilor, prevăzută de Legea Sănătății. 

În legătură cu sesizarea privind impozitarea decisă în Parlament zilele trecute o să vă spun următorul lucru: noi nu putem să nu reacționăm acolo unde este evidentă încălcarea Constituției, mai ales când ea afectează niște drepturi. Eu știu că toată lumea fuge de ideea aceasta a pensiilor speciale, considerate nesimțite. Semnând această sesizare, eu am semnat inclusiv ca d-l Augustin Lazăr să fie protejat de Constituție. Eu nu cred că e cineva din țara asta care să creadă că eu am vreun sentiment de simpatie față de d-l Augustin Lazăr. Dar, unde e vorba de principii - și, întotdeauna, teoria drepturilor este în legătură cu respectarea principiilor - nu prea ai de ales. 

Ce au făcut liberalii în această lege? Ei au spus că taxează pensiile care sunt peste un anume cuantum. O taxă e atunci când plătești o sumă de bani și obții un serviciu. În realitate, este o impozitare. Dar au făcut o dublă impozitare. Adică, au stabilit această taxă pentru pensiile între 2000 lei și 7000 lei de 10%, iar pentru cele de peste 7000 de lei, de 85%. Dar impozitul inițial de 10%, pe care orice pensionar din România îl plătește, nu l-au șters. 

Să ne gândim acuma la marea majoritate a militarilor în rezervă: ei, într-adevăr, nu au pensii foarte-foarte mari, dar sunt undeva probabil pe la 3000 - 5000 de lei. Oamenii aceștia or să plătească un impozit de două ori, numai pentru că o dată e impozit fiscal și o dată i-au spus „taxă”. Nu e corect să faci așa ceva.

Când stabilești un impozit progresiv, nu poți să extragi numai o categorie de oameni, adică unii pensionari din categoria pensionarilor, și lor să le aplici acel impozit progresiv. Eu cred sincer că în Parlament au știut exact ce fac - poate că unii dintre ei nu au știut sau nu s-au interesat, dar asta nu e o scuză -, sunt sigură că unii au știut ce fac și au făcut-o special ca să fie siguri că va cădea la Curtea Constituțională. De altfel, imediat după vot, reprezentanți ai tuturor partidelor politice numai asta au spus: să vedem la Curte! Deci, ce au făcut? Au transferat responsabilitatea pentru o reglementare corectă, justă, constituțională, de la ei, la Avocatul Poporului, la Înalta Curte de Casație și la Curtea Constituțională. Or, asta mie nu mi se pare drept: să vezi numai ce „vinzi” electoratului, dar de fapt nu vinzi ceva adevărat, vinzi iluzii, pentru ca, după aceea, la mijloc să intre Avocatul Poporului și Curtea Constituțională.

Au făcut o manipulare punând toate tunurile pe pensiile astea de serviciu, care au niște forme foarte diferite între ele. Au apelat la un instinct primar, pentru că asta este ura de fapt... E foarte ușor să manipulezi, mai ales când ai și presă de partea ta, când ai tot felul de vehicule care să-ți transmită acest mesaj. Mi se pare culmea că lumea nu vrea să vadă următorul lucru: dacă elimini pensiile acestea de serviciu, speciale, spuneți-le cum vreți, nu asiguri de fapt creșterea pensiilor oamenilor amărâți din țara asta. Vedeți, au mutat accentul de pe o temă pe cealaltă: pe una o ignorăm și pe cealaltă o dezbatem într-una. Ca să nu mai vorbesc de minciuna teribilă care circulă în multe medii, și pe rețelele de socializare, că Avocatul Poporului are pensie specială: nu, eu și adjuncții mei, noi nu avem nici pensie de serviciu, nici specială, toată lumea - pe contributivitate. Cine a contribuit primește, cine nu, nu!

În legătură cu punerea semnăturii: am avut o ședință de conducere, cu șefii de compartimente și cu toți adjuncții mei. După ce am descoperit clar care sunt motivele de constituționalitate și le-am discutat, am zis: acum, pe oportunitate, ce facem, sesizăm sau nu sesizăm? N-a fost unul care cu o jumătate de gură să spună să ne mai gândim! Nu, toată lumea a zis că trebuie să sesizăm Curtea Constituțională pentru că așa este corect și principial. Sigur că blamul cade pe mine, nu cade pe restul echipei de conducere! Dar asta este funcția, este o funcție unipersonală, iar eu sub nicio formă nu înțeleg să mă sperii, eu fac ce am de făcut în continuare. Sper din suflet să ne dea dreptate Curtea Constituțională săptămâna asta pe cele două sesizări pe care le avem acolo, mai ales pe aceea cu internarea obligatorie”, a explicat Avocatul Poporului.

Rugată să detalieze în ce constă a doua măsură contestată la Curtea Constituțională, Renate Weber a explicat că este vorba de legea din 2006 care face posibilă internarea cu forța în spital a pacienților, fără acordul lor, în baza unui ordin al ministrului Sănătății.

„Vorbim de legea privind reforma în sănătate din 2006 care, foarte vag, transformă responsabilitatea stabilirii internării obligatorii către un organ administrativ, către ministru. Deci, legea nu spune nimic, decât că el decide. Și pentru Covid, dacă așa decide ministrul! Asta este problema: se dă o putere uriașă... În România, după cum vedeți, vă ia cu izoleta chiar dacă nu aveți nici un simptom, ci sunteți sănătos, dar ați fost testat pozitiv, sau vă face dosar penal. Deci, numai la noi! Și cred că asta a creat o mare tulburare și supărare împotriva Avocatului Poporului, pentru că probabil că aici intervenția noastră tulbură niște ape. Eu am văzut cum a crescut atacurile la adresa noastră după ce am tot solicitat asta. Și n-am solicitat-o doar o dată, am solicitat-o de 4 ori ministrului Tătaru să revină asupra ordinelor. Știți că la un moment dat a revenit? A dat un ordin 622 în 14 mai prin care a spus: gata, cei care-s doar testați pozitiv stau în izolare la domiciliu. Știți cât a fost ordinul ăla în vigoare? Până pe 16, două zile! 

Mi se pare că decizia CCR de joi poate, în sfârșit, elibera oamenii din țara asta! În acest moment, ce primim noi la Avocatul Poporului ca petiții, nu că ne sesizăm din oficiu, sunt niște povești tragice: oameni care sunt internați 30, 40, 50, 63 de zile fără să aibă vreun simptom, în condițiile în care îi ții în spital și nu le dai niciun tratament, pentru că nu ai ce să le dai, și există un ordin al d-lui ministru Tătaru care chiar spune să nu li se dea niciun tratament, pentru că n-ai de ce să-l dai. Iertați-mă, dar oamenii aceștia, totuși, sunt lipsiți de libertate!      

Regula la noi e că se stă în spital până când ies două teste negative, dar consecutive! Asimptomaticii sunt închiși la propriu, nu se poate așa ceva! Asta ne-a revoltat și am căutat originea acestei situații, pe care am descoperit-o în legea aceea (a Sănătății din 2006 -n.r.), plus o ordonanță pe care au dat-o ulterior, le-am atacat pe amândouă la Curte, avem termen săptămâna aceasta.

Au fost oameni care au stat închiși în spital și 60 de zile fără să aibă nimic. Probabil că unii dintre ei au făcut ceva forme de depresie. Avem un singur caz, primul - probabil c-o să fie și altele - la Baia Mare, în care un judecător a dispus punerea în libertate, nu din spital, că așa era sesizarea, ci din carantină. Dar știți că noi am trimis o recomandare acum 4 zile ministrului Sănătății și, din nou, am rugat să revină asupra acestui ordin și am invocat recomandarea Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) din 17 iunie, deci de acum câteva zile. În acea recomandare se spune clar: persoana (asimptomatică -n.r.) în izolare - că ei nu se gândeau sub nicio formă la internare - dar, din izolare, este eliberată după 10 zile. Pentru că ultimele studii/cercetări/analize au concluzionat că după 10 zile persoana nu mai transmite virusul. Și la noi oamenii fără simptome stau cu săptămânile în spitale! 

Acele teste, chiar făcute de bună-credință, au rateuri cam 20-30%, dar eu nu văd rezultatul acelui test, mie doar mi se comunică, eu nu pot să mă duc să-l fac în altă parte. Avem petiții ale unor oameni care spun că au vrut să-și facă teste în altă parte, în timp ce erau internați, ca să vadă dacă testele negative coincid și din alt sistem și n-au fost lăsați. Oamenii sunt pur și simplu lipsiți de libertate cu săptămânile. Libertatea omului este pur și simplu luată degeaba. S-a mai întâmplat asta, din ce știm noi, numai în China, dar din toată Uniunea Europeană, din tot ce au raportat țările pe site-ul Organizației Mondiale a Sănătății, numai România a internat și internează persoanele fără simptome - asimptomaticii.

Și noi am zis următorul lucru: în prima lună de stare de urgență toată lumea era speriată, nu se știa nimic, puteai să înțelegi inclusiv reacțiile astea. Da, dar a trecut prima lună! A venit prima alertă și a trecut prima alertă și noi n-am schimbat nimic! În vreme ce la ușa spitalelor - spune și Colegiul Medicilor acum - mor oameni că nu primesc asistență medicală, spitalele sunt pline acum cu oameni asimptomatici. Și se sperie și medicii și zic: vai, dar n-am avut așa de mulți nici la-nceput! Păi pentru că acum îi testați, oamenii ies pozitivi, dar asimptomatici, și îi internați în spital, în loc să-i lăsați acasă, în izolare!... Acest virus afectează grav, categoric, dar ideea e să-i internezi pe cei care prezintă forme foarte serioase, ca să nu blochezi sistemul inutil.  

Avem ordin de ministru care spune să nu li se dea tratament asimptomaticilor. În spital, ei stau într-un mediu în care și ceilalți cu care stau sunt cu acest virus deci, dimpotrivă, starea lor s-ar putea agrava la un moment dat. În mod normal, o planetă întreagă îi ține acasă, îi supraveghează inclusiv cu Poliția ca să nu iasă din casă și îi supraveghează medical, adică în caz că omului i se agravează situația să spună și să fie transferat la spital, dar asta pentru că vrea el și pentru că este necesar să-l salvezi. Dar, altfel, să fie oamenii sănătoși și să fie închiși? Medicii și alte cadre medicale sunt la fel, închiși cu săptămânile. Știți că noi am primit la un moment dat o petiție semnată de 722 de medici, petiție care a fost transmisă inițial și d-lui ministru Tătaru, prin care acești 722 de medici îl roagă să nu mai interneze asimptomatici?”, a precizat Renate Weber pentru Cristoiu TV.