ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


 ACTUALIZARE 14:20 „Parlamentul României a luat act cu neplăcută surprindere de comunicatul emis în data de 27 noiembrie 2017 de către Departamentul de Stat din Statele Unite ale Americii referitor la dezbaterea privind reforma Justiției”, se arată într-un comunicat de presă transmis marți de președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, și președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, în replică la mesajul de luni al SUA.

Statele Unite trebuie să aibă încredere în Parlamentul României care urmărește „să consolideze independența sistemului judiciar” și „eliminarea influențelor politice în funcționarea Justiției”, precizează comunicatul Parlamentului României.

„Dorim să subliniem că, în orice discuție cu partenerii noștri trebuie să plecăm de la un principiu constituțional fundamental, același în SUA și în România, potrivit căruia dezbaterile, deciziile și voturile din Parlament se desfășoară în numele suveranității poporului și nu pot face obiectul niciunei forme de presiune”, se arată în răspunsul Parlamentului.
Statele Unite ale Americii trebuie să aibă încredere în Parlamentul României care dezbate în aceste zile legile de reformă ale justiției, pentru că este același Parlament care:

- a adoptat Declarația privind aniversarea a două decenii de Parteneriat Strategic România – SUA;

- a aprobat alocarea a 2% din PIB pentru cheltuielile de apărare;

- a decis participarea forțelor armate ale României în teatrele de operațiuni din Afganistan și Irak precum și în cadrul cooperării în coaliția anti-ISIS/DAESH alături de SUA și alți aliați;

- a adoptat legile privind achiziționarea sistemului de apărare antirachetă Patriot”, se adaugă în comunicat.
 
Șefii celor două Camere ale Parlamentului își exprimă speranța că
„declarația Departamentului de Stat al SUA a fost făcută cu bună credință, dar nu putem să nu remarcăm că ea nu pare să fie rezultatul unei analize echilibrate, obiective și cuprinzătoare a faptelor, făcând mai degrabă ecou unor opinii vehiculate în spațiul public românesc”.

Totodată, precizează comunicatul,  „natura și forma Declarației Departamentului de Stat al SUA sunt de neînțeles în contextul în care este greu de imaginat că în Statele Unite ar fi putut avea loc încălcările drepturilor și libertăților cetățenești la care asistăm frecvent în România.

„Este greu de crezut că în SUA un procuror și-ar permite să prezinte în fața instanței de judecată interceptări măsluite sau să șantajeze judecătorul că îi va face dosar penal dacă nu ia o decizie în favoarea sa. Este greu de crezut că într-o democrație consolidată, cum e cea a SUA, există protocoale de colaborare între serviciile de intelligence și magistrați. E probabil de neconceput în sistemul de justiție american ca reprezentanții serviciilor secrete să își extindă câmpul tactic până în sala de judecată și să ofere opinii juridice magistraților, după care să urmărească dacă aceștia iau decizii în acord cu soluțiile sugerate. Este de asemenea de neimaginat în SUA ca un funcționar public de rang înalt să refuze a se prezenta în fața unei comisii parlamentare de anchetă, încălcând astfel decizii clare ale Curții Constituționale. Nu în ultimul rând este greu de crezut că în SUA un magistrat care încalcă flagrant drepturile fundamentale ale omului nu are niciun fel de răspundere în fața legii”, se arată în document.

„Toate aceste numeroase abuzuri care au avut loc în România reprezintă motivul principal pentru inițierea dezbaterilor privind reforma justiției”, subliniază semnatarii.

„Fiecare amendament adoptat în cadrul Comisiei speciale are scopul de a îndrepta abuzurile și vulnerabilitățile, precis documentate, din sistemul actual de justiție”, dau asigurări președinții celor două camere.

Ei se oferă să pună la dispoziția Departamentului de Stat al SUA întreaga documentație referitoare la principiile care au stat la baza elaborării propunerilor privind legile justiției, „principii larg susținute de asociațiile profesionale ale magistraților din România care au luat parte activ la dezbaterile ce se desfășoară în această perioadă”.

 Știrea inițială:

Mesajul Departamentului de Stat al SUA privind modificarea legilor justiției a primit, marți, o replică și din partea ministrului Justiției. Tudorel Toader a declarat că că Departamentul de Stat al SUA se exprimă cum și cât i se permite și nimeni nu poate lua Parlamentului României dreptul de a legifera.

„Departamentul de Stat al SUA se exprimă cum și cât i se permite. Am citit comunicatul și găsesc două direcții de exprimare: prima parte, când se exprimă îngrijorarea cu privire la legislația care ar putea submina lupta împotriva corupției, ar putea slăbi independența. Se referă a pachetul de legi care se află în procedută parlamentară. Eu vă spuneam și cred că până la urmă ne exprimăm preocupări, dar Parlamentul sigur nu poate fi împiedicat să legifereze pentru că asta este competența exclusivă pe care o are de la Constituție”, a declarat ministrul Justiției.

Tudorel Toader susține că membrii comisiei speciale vor avea în vedere adoptarea unor reglementări echitabile.

„A doua ipoteză, de data aceasta în lectura mea nu se mai referă la tot pachetul, ci doar la anumite propuneri legislative de natură să slăbească statul de drept, să pună în pericol lupta împotriva corupției. Prima parte se referă la tot pachetul, partea finală la anumite soluții legislative pe care comisia specială le are în considerare și procedura de legiferare probabil că va fi de natură să conducă la adoptarea unor reglementări echitabile”, a mai spus Toader.

Statele Unite au anunțat că își exprimă îngrijorarea în legătură cu modificările propuse de Comisia parlamentară specială, avertizând că măsurile riscă să afecteze acțiunile de combatere a corupției și independența justiției din România.