ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Legea supermarketurilor este dezbătută în cadrul Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaților de mai bine de cinci săptămâni.
 
Tocmai această tergiversare privind asumarea unei decizii politice îi determină pe mici producătorii să se gândească la faptul că intenționat nu se dorește ca această lege să fie supusă votului în Parlament.
 
Gheorghe Vlad, președinte al Asociației Producătorilor de Legume din România, este indignat de această amânare, mai ales că la nivel declarativ, marile rețele comerciale și-au dat acordul pe modificările Legii 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare.
 
Gigi Vlad, legumicultor care a fost prezent la fiecare dezbatere inițiată de Comisia de Agricultură pe acest act normativ, a fost intervievat de Agrointeligența.


 Ați participat la numeroase discuții în subcomisia de lucru de la Parlament pe ceea ce înseamnă noua lege a comercializării produselor. Când estimați că se va adopta acest normativ? Ați simțit că se fac presiuni pentru blocarea lui?

Noi suntem nemulțumiți de faptul că această lege este tergiversată. Deja sunt cinci săptămâni în care eu personal, cât și alți fermieri, pe timpul și pe banii noștri, am participat la discuții. Noi producem, în timp ce supermarketurile fac jocul străinilor pe comisioane grase, în timp ce mediul rural nu poate evolua pentru că nu poate valorifica produsele din gospodărie. Noua versiune a Legii 321/2009 este tergiversată de unii deputații din cadrul grupurilor parlamentare diferite și se tot încearcă ducerea acestei legi în derizoriu către sfârșitul anului sau mai deloc.

Această situație mă nemulțumește pentru că nu pot oferi producătorului român pe care îl reprezint și, implicit mie însumi, un răspuns, o soluție pentru producția pe care o avem de scos acum pe piață. Legumicultorii au ieșit deja la piață cu ceapă, salată verde, sunt în așteptare mai ales că am avut o iarnă blândă și producțiile de legume vor fi foarte bune în acest an. Nu știu ce să le răspund oamenilor atunci când sunt întrebat dacă vor avea unde să-și valorifice marfa.

În privința unui termen de adoptare, nici nu știu ce să mai cred. Dacă se împinge finalizarea proiectului – deja suntem la final de martie, nu cred că legea va putea intra în vigoare decât pe la mijlocul lunii aprilie. În cazul în care, totuși, vedem că nu se face nici o urgentare, devine evident că existe interese în favoarea unui trai îndestulător pentru comercianți din comisioanele grase pe care le încasează de la străini și, implicit, moartea producătorului român.

Până la urma cine este interesat de amânarea luării unei decizii? Care sunt informațiile dumneavoastră din acest punct de vedere?

Din informații sigure pe care le am, știu că această lege nu este trecută din cauza unor intervenții ale reprezentanților marilor magazine. Din ce am auzit, domnii umblă cu intervenții financiare și alte instrumente ba în curtea Guvernului, ba la unii deputați. Am înțeles că împrejmuiesc toate instituțiile decizionale, tocmai ca această lege să fie îngropată, să nu iasă prea curând pentru a fi supusă la vot în Parlament.
 
Este o presiune vizibilă mai ales acum, că documentul este aproape finalizat. Prin puterea financiară pe care o au marile magazine, acestea exercită presiuni foarte mari ca legea să nu ajungă la vot. Și este evident din ce motive, pentru că noul act normativ va elimina multe din sursele lor de câștig, precum taxele la raft pe care le suportă acum producătorii.
 
Prezența produsului românesc la raft este până la urmă o măsură de sănătate publică pentru că am văzut cu toți ce efecte pot avea asupra sănătății produsele din supermaket aduse de cine știe pe unde. Această măsură de sănătate publică o datorăm generațiilor viitoare, copiii noștri trebuie să știe cât de important este să consumi un produs românesc.
 
Tot ce vine pe tir sau pe vapor și nu vine din România nu este supus controlului nici 1%. Aceste alimente vin însoțite de hârtii numite declarații de conformitate. Instituțiile abilitate pentru control nu își permit în baza acestei hârtii să mai facă analize la produs.
 
Ați propus mai multe modificări pe ceea ce înseamnă Legea 321/2009. Câte din aceste modificări au fost agreate și unde sunt diferențe de opinie?

Principalul beneficiar al acestei legi noi vor fi producătorul și consumatorul român. Dacă această lege ajunge să treacă de vot, vom aveam o piață funcțională realmente. Dacă noi am ajuns la un acord nu înțeleg care este motivul pentru care politicul nu ajunge la un acord. Au fost modificate trei articole din lege și nu văd de ce documentul nu își urmează cursul legislativ. Așa cum spuneam, am reușit să eliminăm taxele de raft și a rămas să se pună în preț doar adaosul comercial și TVA-ul.
 
Am reușit să modificăm și contractul comercial care trebuie făcut în baza legii, astfel încât organizațiile interprofesionale, prin legislația românească și a UE, sunt îndreptățite să încheie aceste contracte comerciale în baza normelor legale în vigoare.

Așa cum am tot spus, avem legislație și noi nu am cerut decât aplicarea acestei legislații. Noi am reușit să ajungem la un consens cu marile magazine sau cel puțin așa am crezut, dar se pare că retailerii ne cam sapă groapa: în față totul este bine și când ne întoarcem cu spatele, ei încep cu intervenții.
 
Citește totul aici